Gå til innhold

CNBC: Russland har mistet atomdrevet missil i Barentshavet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo noe dritt når du mister bilnøklene dine.. Kan ikke TENKE meg hvor irriterende det må være å miste flere atomdrevne missiler!

Kanskje russerne ikke trenger å utvikle flere atomdrevne missiler - men - å få noen til å hjelpe seg å lete etter dem de har?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er jo noe dritt når du mister bilnøklene dine.. Kan ikke TENKE meg hvor irriterende det må være å miste flere atomdrevne missiler!

Kanskje russerne ikke trenger å utvikle flere atomdrevne missiler - men - å få noen til å hjelpe seg å lete etter dem de har?

 

Ikke flere, ett, men allikevel, bekymringsverdig. Denne teknologien har ingenting i missiler å gjøre åkkesom.

 

Men, noe mer teknisk informasjon om teknologien bak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er jo noe dritt når du mister bilnøklene dine.. Kan ikke TENKE meg hvor irriterende det må være å miste flere atomdrevne missiler!

Kanskje russerne ikke trenger å utvikle flere atomdrevne missiler - men - å få noen til å hjelpe seg å lete etter dem de har?

 

Ikke flere, ett, men allikevel, bekymringsverdig. Denne teknologien har ingenting i missiler å gjøre åkkesom.

 

Men, noe mer teknisk informasjon om teknologien bak?

Jeg lurer også på hvordan et atomdrevet misil med bensin hjelpemotor virker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Den amerikanske etterretningsrapporten nevner ikke potensielle helse- eller miljørisikofaktorer knyttet til mulig lekkasje fra våpenet om det skulle være ødelagt."

 

 

Så kan man ane  helse og miljørisikofaktorerne w.w. i forbindelse med en  ny krig. ( CO2-utslipp ikke tatt med, enten det er under ødeleggelse eller oppbygging igjen.)

Og ane hvordan  våpen med uran-stoffer har forårsaket skade i tidligere Jugoslavia, og i Irak . ( f.eks.), uten at dette er hentet fram i media.

( Og ellers generelt forurensningen under 2. verdenskrig.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer også på hvordan et atomdrevet misil med bensin hjelpemotor virker.

Forsto ikke akkurat den biten selv, en bensin motor for en rakett/missil.. Så tar over atom-delen og fører den videre.. Hørtes litt sånn primitivt ut..

Jeg trodde atomreaktorer laget varmtvann som ble brukt til strømproduksjon.

Det er vel ikke en dampmaskin de har laget??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ett par ting som kanskje kan være vert å merke seg her... For det første så er det vel tvilsomt at det er snakk om ett missil med stridshode, og iallefall ikke med ett nukleært stridshode. For det andre så er det ikke gitt noen informasjon hverken om mengde radioaktivt materiale om bord, ei heller om hvilke isotoper det er snakk om. Så spekulasjoner og sammenlikninger med dirty bombs og ditto blir kanskje litt søkt. Ikke vet vi noe om hvordan materialet er innkapslet eller i hvilke form det befinner seg i heller.

Russerne er dyktige teknisk men kanskje ikke fult så dyktige med sikkerhets kulturen. Punkt nummer en på listen er vel å be om hjelp når de kan, kanskje først og fremst hos sine naboer. Erna sier mangt om mykje, men ho har helt rett i at Putin har litt å bevise før han kan inviteres til feiringen av frigjøringen av Finnmark. (Det var forøvrig ikke han som stod for den frigjøringen....) Å involvere sine naboer i ett søk etter ett angivelig tapt missil med radioaktive stoffer om bord, og det i ett område som har betydning for oss, er en gest som ikke burde koste ham for mye. Ikke gjenta Kursk.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer også på hvordan et atomdrevet misil med bensin hjelpemotor virker.

Forsto ikke akkurat den biten selv, en bensin motor for en rakett/missil.. Så tar over atom-delen og fører den videre.. Hørtes litt sånn primitivt ut..

 

Jeg trodde atomreaktorer laget varmtvann som ble brukt til strømproduksjon.

Det er vel ikke en dampmaskin de har laget??

 

Det er nok ein ramjet eller scramjet. Startmotoren, sannsynlegvis ein rakett av noko slag, må akselerere raketten til mach 2-3. Der tek [sc]ramjeten over. Ein kjernefysisk reaksjon varmar lufta på veg gjennom motoren kraftig, slik at lufta ekspanderer. Prinsippet vart utvikla av tyske forskarar under 2. verdskrig, og vidareutvikla av landa som fekk tak i forskarane etter krigen. Ein ramjet fungerer ikkje i det heile i subsonisk fart. Ein kan evt stenge luftinntaket og starte motoren som ein rakettmotor, eller ha startmotoren som eit eige rakettsteg. Startraketten treng drivstoff og oksidasjonsmiddel. Drivstoffet kan godt vere bensin, som er lett å få tak i og lett å lagre.

 

Då har dei ein rakett som kan fly svært fort i låg høgde (motoren treng luft), under radaren, so lenge den kjernefysiske reaksjonen går.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg lurer også på hvordan et atomdrevet misil med bensin hjelpemotor virker.

Forsto ikke akkurat den biten selv, en bensin motor for en rakett/missil.. Så tar over atom-delen og fører den videre.. Hørtes litt sånn primitivt ut..
Jeg trodde atomreaktorer laget varmtvann som ble brukt til strømproduksjon.

Det er vel ikke en dampmaskin de har laget??

Det er nok ein ramjet eller scramjet. Startmotoren, sannsynlegvis ein rakett av noko slag, må akselerere raketten til mach 2-3. Der tek [sc]ramjeten over. Ein kjernefysisk reaksjon varmar lufta på veg gjennom motoren kraftig, slik at lufta ekspanderer. Prinsippet vart utvikla av tyske forskarar under 2. verdskrig, og vidareutvikla av landa som fekk tak i forskarane etter krigen. Ein ramjet fungerer ikkje i det heile i subsonisk fart. Ein kan evt stenge luftinntaket og starte motoren som ein rakettmotor, eller ha startmotoren som eit eige rakettsteg. Startraketten treng drivstoff og oksidasjonsmiddel. Drivstoffet kan godt vere bensin, som er lett å få tak i og lett å lagre.

 

Då har dei ein rakett som kan fly svært fort i låg høgde (motoren treng luft), under radaren, so lenge den kjernefysiske reaksjonen går.

Ja, det finnes mer info her: https://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_Low_Altitude_Missile

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde ikke hørt om dette konseptet før i dag, og jeg er fremdeles i vantro på at noe sånt er utviklet og testet i barentshavet. 

 

Men jeg sitter igjen med en hel haug med spørsmål:

 

Hvor stor er raketten? Hvor mye radioaktivt materiale var om bord?  Hvilke avfallsprodukter dannes? Hva er halveringstiden?

 

Forøvrig ett litt artig avsnitt i :

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Pluto

 

"The weapon was considered "too provocative",[2] and it was believed that it would compel the Soviets to construct a similar device, against which there was no known defense. Intercontinental ballistic missile technology had proven to be more easily developed than previously thought, reducing the need for such highly capable cruise missiles. On July 1, 1964, seven years and six months after it was started, "Project Pluto" was canceled."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I hvertfall bra at de har brukt bensin og ikke diesel som drivstoff. Hadde missilet vært dieseldrevet og ikke bestått utslippkravene ville våpenet sikkert blitt vurdert som farlig og blitt forbudt. ...

 

"WLTP erstatter NEDC-prosedyren for å gi et mer realistisk bilde av drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg innfører EU RDE-test (Real Driving Emissions), som skal gi et bedre bilde av det faktiske utslippet av blant annet NOx. De nye kravene trer i kraft fra september i år, og kalles Euro6c." (ref. TU: MOTOR 23. MARS 2017)....

Lenke til kommentar

I hvertfall bra at de har brukt bensin og ikke diesel som drivstoff. Hadde missilet vært dieseldrevet og ikke bestått utslippkravene ville våpenet sikkert blitt vurdert som farlig og blitt forbudt. ...

 

"WLTP erstatter NEDC-prosedyren for å gi et mer realistisk bilde av drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg innfører EU RDE-test (Real Driving Emissions), som skal gi et bedre bilde av det faktiske utslippet av blant annet NOx. De nye kravene trer i kraft fra september i år, og kalles Euro6c." (ref. TU: MOTOR 23. MARS 2017)....

jo men da kunne de jo gjennbrukt gamle utrangerte diesel ubåter. det har de noen av. og gjennbruk er jo miljøvennlig...
Lenke til kommentar

I hvertfall bra at de har brukt bensin og ikke diesel som drivstoff. Hadde missilet vært dieseldrevet og ikke bestått utslippkravene ville våpenet sikkert blitt vurdert som farlig og blitt forbudt. ...

 

"WLTP erstatter NEDC-prosedyren for å gi et mer realistisk bilde av drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg innfører EU RDE-test (Real Driving Emissions), som skal gi et bedre bilde av det faktiske utslippet av blant annet NOx. De nye kravene trer i kraft fra september i år, og kalles Euro6c." (ref. TU: MOTOR 23. MARS 2017)....

jo men da kunne de jo gjennbrukt gamle utrangerte diesel ubåter. det har de noen av. og gjennbruk er jo miljøvennlig...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...