ChiaroScuro Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Det aner meg hva du sikter til, men utdyp gjerne. Jeg ser at du et annet sted skriver at selv en ren SV-regjering ville eksportert våpen til Saudi. Jeg tolker dette som at du mener SV er globalistiske horer som Ap, Høyre, Venstre og Frp, men later som noe annet og altså er hyklere i tillegg? Er det korrekt oppfattet? Nei. Jeg ser ikke på Ap Høyre og Frp som globalistiske horer. Jeg vet at SV'ere gjerne vil forby våpenproduksjon og salg (jeg er enig), men jeg tror ledelsen ser at det vil være politisk selvmord for partiet. Jeg ser ikke på det som hykleri, jeg ser på det som politisk gangsyn. Edit: Oopss! Det siste gjelder ikke Lysbakken. Endret 23. august 2018 av ChiaroScuro 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Nei. Jeg ser ikke på Ap Høyre og Frp som globalistiske horer. Jeg vet at SV'ere gjerne vil forby våpenproduksjon og salg (jeg er enig), men jeg tror ledelsen ser at det vil være politisk selvmord for partiet. Jeg ser ikke på det som hykleri, jeg ser på det som politisk gangsyn. Nå er det vel en viss gradsforskjell mellom å forby våpenproduksjon og å forby salg til land som bryter folkeretten på regelmessig basis og i tilfellet Saudi-Arabia knapt kan kalles hverken rettsstat eller demokrati. Jeg er ikke for å slutte å produsere våpen i Norge, men jeg er for å være selektiv med hvilke land vi selger til (jeg er heller ikke for å legge ned forsvaret, men jeg er mot å stille norsk våpenmakt til tjeneste for Imperiet). Det er et nokså stort gap mellom å være en krigsnasjon som eksporterer til krigsnasjoner og å argumentere for komplett pasifisme, selvforsvar må nok til i den verden vi lever i. Endret 23. august 2018 av Aiven 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Tja. Saudi er et monarki og en rettstat, ihht. sin religion, som egentlig er den samme som din. De leder en bred koalisjon (Operation decisive storm) som har som mål å støtte det lovlige styret i Yemen, i en pågående borgerkrig. Hvilken folkerett mener du de bryter? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Tja. Saudi er et monarki og en rettstat, ihht. sin religion, som egentlig er den samme som din. De leder en bred koalisjon (Operation decisive storm) som har som mål å støtte det lovlige styret i Yemen, i en pågående borgerkrig. Hvilken folkerett mener du de bryter? Du har nok rett i at de ikke bryter folkeretten i Yemen. De fører imidlertid en brutal terrorkrig, som går hardt utover sivilbefolkningen. Det andre du skriver er så dumt at det gidder jeg ikke kommentere. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Hva er forskjellen på en brutal terrorkrig og en vanlig krig? All krig går ut over sivilbefolkningen. Derfor er jeg mot våpenproduksjon. Ellers forstår jeg godt hvorfor du ikke (gidder) kommentere det andre jeg skrev. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Hva er forskjellen på en brutal terrorkrig og en vanlig krig? All krig går ut over sivilbefolkningen. Derfor er jeg mot våpenproduksjon. Ellers forstår jeg godt hvorfor du ikke (gidder) kommentere det andre jeg skrev. Enten så må vi altså legge ned forsvaret, eller så må vi kjøpe våpen av andre? Jeg er også prinsipielt imot krigføring, men jeg er ikke sikker på om vi er trygge i Norge uten et forsvar. Endret 23. august 2018 av Aiven Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Enten så må vi altså legge ned forsvaret, eller så må vi kjøpe våpen av andre? Jeg er også prinsipielt imot krigføring, men jeg er ikke sikker på om vi er trygge i Norge uten et forsvar. I dag nei, men et mål kan man ha. I min levetid - Nei, men hva annet enn et mål kan man ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå