InfectedExo Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Heisann! Som kjent, trådte den såkalte lærernormen i kraft allerede nå i august. Da denne nå har trådt i kraft, og vi ser denne lovendringen i full effekt, er det kanskje på tide med en debatt? Lærernormen pålegger skolene å ha16 elever per lærer, dette gjelder fra 1. til 4. trinn. Fra 5. - 7. ligger grensen på 21 elever per lærer. Det er sendt ut korrigeringer og presiseringer fra ulike hold, enten det gjelder utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet eller andre, hvorvidt dette gjelder klasseinndeling. Lærernormen overkjører nemlig ikke de regulære lovene som ligger til grunn ved klasseinndeling, men pålegger skolene å ha 2 lærere fra 16 og 21 elever. Hvordan de ønsker å gjennomføre timene, er visstnok skolens valg. Jeg har familiemedlemmer som nå går på barneskolen og er en del av lærernormen. Her er det 30 elever i hver klasse, fordelt på 2 klasser. Klassene har én klasseforstander. Det er i tillegg en faglærer, med kompetanse på 2-3 fag, samt en såkalt utviklingslærer som jobber innenfor begge klassene. I den reelle situasjonen beskrevet over, ser jeg ikke hvordan lærernormen praksiseres. Bruker skolen utviklingslæreren som en slags kontaktlærer, for å dekke inn grunnlaget på 16 elever? Endret 21. august 2018 av InfectedExo Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Det går på voksentetthet i undervisning (mtp elevgruppen). Fikk høre av noen på gamlejobben som klagde (meget forståelig) og det er visstnok lov for en kontaktlærer å ha ansvar for inntil 30 elever, tro det eller ei...Men om skolen til dine familiemedlemmer har delt dette på 2, så er det bra. Det er det fornuftige, ellers får du lærere som gir opp pga alt for mye jobb, eller brenner seg ut om de er for samvittighetsfulle. De jobber sinnsvake mengder gratis om de skal gjøre en god nok jobb for 30 elever alene. Så ja, utviklingslæreren spiller inn på tallet, såfremt vedkommende ikke er på en spesifikk elev og har spesialundervisning knyttet til denne (det skal visstnok telle utenom) Du blander litt begreper. #r det et trinn (som vi før kalte klasse...f eks 7. klasse med klassene A og B?) Eller er det klasse 5A og så er de delt i 2 grupper a 15 stk med hver sin "gruppekontakt" (kontaktlærer som er ansvarlig for gr 1 og 2 hhv).. Om det er i sentralt område, fyller vel de største byene nesten lærernormen fra før, mens småbyene sliter. Jeg bor i Bergen, og her var det vel 2 ekstra lærerstillinger på ungdomsskolenivå som følge av normen, mens på barneskole var det en hel drøss. Vil tro det er tilsvarende på Østlandet og andre steder også. Lenke til kommentar
InfectedExo Skrevet 21. august 2018 Forfatter Del Skrevet 21. august 2018 Det går på voksentetthet i undervisning (mtp elevgruppen). Fikk høre av noen på gamlejobben som klagde (meget forståelig) og det er visstnok lov for en kontaktlærer å ha ansvar for inntil 30 elever, tro det eller ei...Men om skolen til dine familiemedlemmer har delt dette på 2, så er det bra. Det er det fornuftige, ellers får du lærere som gir opp pga alt for mye jobb, eller brenner seg ut om de er for samvittighetsfulle. De jobber sinnsvake mengder gratis om de skal gjøre en god nok jobb for 30 elever alene. Så ja, utviklingslæreren spiller inn på tallet, såfremt vedkommende ikke er på en spesifikk elev og har spesialundervisning knyttet til denne (det skal visstnok telle utenom) Du blander litt begreper. #r det et trinn (som vi før kalte klasse...f eks 7. klasse med klassene A og B?) Eller er det klasse 5A og så er de delt i 2 grupper a 15 stk med hver sin "gruppekontakt" (kontaktlærer som er ansvarlig for gr 1 og 2 hhv).. Om det er i sentralt område, fyller vel de største byene nesten lærernormen fra før, mens småbyene sliter. Jeg bor i Bergen, og her var det vel 2 ekstra lærerstillinger på ungdomsskolenivå som følge av normen, mens på barneskole var det en hel drøss. Vil tro det er tilsvarende på Østlandet og andre steder også. Oops! Oppdaget ikke "slurvefeilene" før du presiserte dem, burde kanskje legge meg jeg..? Først må jeg nok presisere at skolen hadde 3 klasser, med et "ok" elevtall i hver av klassene i fjor. I år har skolen slått sammen klassene, slik at det kun er to klasser igjen, hvor det går ca 30 elever i begge klassene. Og videre, mente jeg at det var 4. trinn, som nå har 2 klasser. Du nevner dette med såkalte "gruppekontakter". Dette er noe jeg husker fra min tid på ungdomsskolen, og som fungerte ganske ålreit, da vi var rundt 25 elever i klassen. Denne modellen er det jeg så for meg da lærernormen først ble vedtatt, men det blir ikke slik likevel? Det er snakk om en stor skole i Oslo med opp mot 1000 elever fra 1. til 10. trinn, så det at de mestrer å forverre skolesituasjonen på denne måten, har jeg ingen forståelse for. Ingen lærer noe med 30+ elever i ett klasserom, dette har jeg selv erfart :S Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Kontaktlærer er bare en ny betegnelse på det som kanskje på din tid het klasseforstander - altså den læreren som hadde ansvaret for deg. Kanskje du hadde et par forskjellige lærere, men Knut var din klasseforstander/kontaktlærer. Det naturlige ville da vært at den som har ungene i flest fag har dette ansvaret. Har en kusine som underviser i Oslo og hører at de har rævva godtgjørelse for det (er et sentralt tillegg på ca 12k og et lokalt på 7k mener jeg hun sa). Jeg mener den bergenske modellen (som jeg personlig ikke synes er verdt det mtp arbeidsmengde og slikt) er mye bedre, på 12 + 15 (altså 27k) i forhold. Var derfor nesten ingen på hennes skole som ville være det. Dette er den læreren du stiller på foreldremøter med og som gjerne sender flest mailer angående hvordan elevene har det, utover standardmailer med ukeplaner og slikt. De fleste smarte ledere deler en gruppe på 25 i 2, for å fordele arbeidsbyrden, ikke gjøre ansatte forbanna og gjøre det bedre for foreldre og elever (en overarbeidet lærer blir en sliten lærer). Min gamle arbeidsplass gikk mer og mer vekk fra dette. Før jeg sluttet fikk jeg høre om flere klassetrinn hvor kontaktlærerne fikk oppimot 30 elever hver. Og noen var så uheldig at de fikk opptil 3 problem-elever i tillegg fordi de var "så flink med sånt". Dette medfører jo masse ekstra møter med instanser, foreldre mfl ift oppfølging og tar flere timer i uken. Men lærernormen går som sagt på selve undervisningen, og så har de anledning til å kjøre inntil 30 kontaktelever per lærer (aka 30 foreldre å holde kontakt med, egen mailingliste, 30 foreldresamtaler i halvåret). For å si litt om hvor mye gratis man jobber for de usle 19k (jeg er som sagt bergenser hvor vårt tillegg er 27k). Jeg foretrekker heller å slippe å være kontaktlærer og heller jobber 1 måned sommerjobb i den lange sommeravspaseringen. Da tjener jeg litt mer, men får et mye roligere og mindre stressende arbeidsår totalt sett. Det er uansett undervisningssituasjonen som de må oppfylle for å følge normen, og da kan man løse det på veldig mange ulike måter, så her spørs det hvordan de gjør det her på denne skolen. Her er skoler for individuelle til at man kan si noe særlig om hvordan de driver uten å stå der selv eller være tett på det, så det kan jeg ikke kommentere noe særlig. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Oops! Oppdaget ikke "slurvefeilene" før du presiserte dem, burde kanskje legge meg jeg..? Først må jeg nok presisere at skolen hadde 3 klasser, med et "ok" elevtall i hver av klassene i fjor. I år har skolen slått sammen klassene, slik at det kun er to klasser igjen, hvor det går ca 30 elever i begge klassene. Og videre, mente jeg at det var 4. trinn, som nå har 2 klasser. Du nevner dette med såkalte "gruppekontakter". Dette er noe jeg husker fra min tid på ungdomsskolen, og som fungerte ganske ålreit, da vi var rundt 25 elever i klassen. Denne modellen er det jeg så for meg da lærernormen først ble vedtatt, men det blir ikke slik likevel? Det er snakk om en stor skole i Oslo med opp mot 1000 elever fra 1. til 10. trinn, så det at de mestrer å forverre skolesituasjonen på denne måten, har jeg ingen forståelse for. Ingen lærer noe med 30+ elever i ett klasserom, dette har jeg selv erfart :S Jeg gikk på grunnskolen fra '92 til '02. Vi var alltid minst 30 elever per klasse. Kan virkelig ikke huske at det var noe problem for læringen. Men jeg har selvsag ikke noe å sammenligne med, da det for meg var normalt. Ikke bodde jeg i en stortby, heller, men en bygd på østlandet. Jeg trudde rundt 30 elever per klasse var mer eller mindre normen over hele landet, med unntak av knøttsmå bygder i nord og vest. At det er "bare" 30 elever per klasse i en Oslo-skole skulle da bare mangle. Eller var min oppvekst utenfor normalen? Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Jeg gikk på grunnskolen fra '92 til '02. Vi var alltid minst 30 elever per klasse. Kan virkelig ikke huske at det var noe problem for læringen. Men jeg har selvsag ikke noe å sammenligne med, da det for meg var normalt. Ikke bodde jeg i en stortby, heller, men en bygd på østlandet. Jeg trudde rundt 30 elever per klasse var mer eller mindre normen over hele landet, med unntak av knøttsmå bygder i nord og vest. At det er "bare" 30 elever per klasse i en Oslo-skole skulle da bare mangle. Eller var min oppvekst utenfor normalen? Var nok ikke unormalt, men det er ikke ideelt. Nå må du også huske på at dagens unger (spesielt på barneskole) er gjerne mindre oppdratt pga likestilling, trender med "myk oppdragelse"(les;fraværende) og at mor er blitt karrierekvinne, i tillegg til at ungene er vant til å være the center of attention hjemme, så de er kanskje ikke vant til å få så lite oppmerksomhet fordi de bare er en i mengden. Du får en dominoeffekt, hvor i en liten klasse (20-23) ville du kanskje hatt en som var idiot som du kan stagge. Når du nærmer deg 30+ så vil du få en synergieffekt hvor Knut begynner å te seg, fordi Kåre gjør det, og så slenger Atle seg på. Hadde en klasse på gamlejobben hvor dette skjedde. Var helt jævlig. Skikkelig klyse var noen av dem og. Da var 2 helt idiot, og så ble det 4 medløpere som fant ut at de også kunne dumme seg. Lærere som har sluttet i hopetall med den klassen, og ledelsen har bare satt nyutdannede til gjengen i 3 av 4 år. Er egentlig ung nok til å være blant "dagens generasjon", men man merker jo en del ting som har forandret seg. Jeg vil f eks si at å ha noen på 1-4.trinn i grupper på rundt 30 er idiotisk. Ungene har kortere attention span pga teknologi og andre ting, og da får du bråk og uro når noen kjeder seg (uansett om de er ferdig med hva de skal gjøre eller bare er "lei"). Er litt bedre jo eldre de blir, noe normen tar hensyn til ved at det er 21 per lærer på 5-7, mens 16 på 1-4. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå