Gå til innhold

Knitrelyd / Smelling i Høyttalere

Anbefalte innlegg

Dette problemet kommer og går, vet egentlig ikke helt hva som utløser det, eller hva det skyldes.

Det gjelder så lenge høyttalerne er koblet til maskinen, om den er av eller på, har strøm koblet til eller ikke, spiller ingen rolle. Jeg tok til og med ut lydkortet av maskinen, koblet til høyttalerne, og da begynte det å smelle / knitre. Lyden var høyere når maskinen var av enn når den var på.

Andre ganger eksisterer ikke dette problemet i det hele tatt... Noen ganger er det helt for j...

Stefaren min er elektriker, han mente det kanskje kunne skyldes noen kondensatorer som holdt på å lade seg ut... (Forstod egentlig ikke så mye av det men :roll: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ca 1 år gammelt nå, Audigy 2. I skrivende stund har jeg ingen knitrelyd i det hele tatt... Som sagt, det kommer og går hele tiden.

Bruker 4 høyttalere, inngang 1 og 2, begge har samme problemet. Men hvorfor var det til og med knitrelyd da jeg tok ut hele kortet av maskinen og det ikke var tilkoblet strøm? Lyden ble borte med en gang jeg dro ut kontakten av det frakoblete lydkortet Lurer veldig.

Lenke til kommentar

Kan være dårlig kontakt, dårlig jording, dårlig driver.

Har du sånne skruknotter til å justere volumet på høytaleren med så kan det være den justerbare motstanderen, IC chip eller Brudd der

- Kan også være en IC chip (tusenbein) som er gåen på lydkortet :cry: Svart rektangulær komponent med mange bein loddet fast.

Lenke til kommentar

Kondensatorer virker akkurat som batterier så det vil si at det er strøm på kortet selv etter du har tatt det ut av maskinen. Merkelig fenomen egentlig men jeg kan ikke forklare deg akkurat hvor problemet sitter men det er mest sansynlig en dårlig krets på kortet som lager forstyrelser? :xmas:

Lenke til kommentar
Kondensatorer virker akkurat som batterier så det vil si at det er strøm på kortet selv etter du har tatt det ut av maskinen. Merkelig fenomen egentlig men jeg kan ikke forklare deg akkurat hvor problemet sitter men det er mest sansynlig en dårlig krets på kortet som lager forstyrelser? :xmas:

Kondensator kan spytte ut all strømmen den har i seg på 0,00001 Sec og de lader veldig fort (2-3 sec) opp igjenn, det er største forskjellen på batteri og kondensator :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...