Gå til innhold

Ubiquiti - valg av komponenter

minim

Anbefalte innlegg

Jeg får fiber i hus fra Canal digital i løpet av året, men har i dag veldig dårlig Wlan dekning i huset. Ønsker å forbedre dette slik at nett oppleves raskt i hele huset uten begrensninger. Huset er på ca. 250m2 over to plan og det har form som en L med stue i ene enden og soverom i andre enden.

Bruker 4G modemet fra telia (det store) i dag i 1.etg ca i midten av huset og det gir svært dårlig dekning i kjeller samt dårlig dekning i endene trolig litt pga vegger også. Får stortsett 80Mbit fra 4G så nettet oppleves raskt dersom jeg er nære routeren, men det er plagsomt dårlig i hele kjelleren og deler av 1.etg. 

I garasjen har jeg en gammel 2.4Ghz 14dBi antenne med mikrotic routeros på som jeg får roughly 10mbit på og denne må være med videre siden jeg har en maskin stående der med RDP mot pc i huset for div CAD/CAM arbeid. Kunne selvfølgelig investert i noe annet her, men denne gjør jobben så om den fortsatt kan kobles mot wifi hadde det vært det beste. Den er fra nitten pil og bue så den har nok ganske gammel 2.4Ghz standard som kanskje er på vei ut/tatt ut. 

Har en trommel CAT5e og mulighet til å kable til POE AP rundtom, men har ikke POE switch pr i dag. Jeg finner veldig lite info om hvilket Ubiquiti utstyr jeg bør gå for i mitt tilfelle. De fleste reviews peker nesten på at det holder med et i midten av huset, men er de virkelig så mye bedre enn den jeg har i dag? 

Må jeg også tenke på TV leveransen fra canal digital når skal ha utstyr? Jeg vil få det via fiber også. Kjenner ikke til hvilket utstyr jeg får i fra fiberleverandør, men kan håpte litt å slippe å bruke deres router :X 

Edit: glemte å skrive på at det blir 500mbit linje så litt hastighet på wifien også skader ikke. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker å ha lest at aksesspunktene har rekkevidde på omtrent 100 meter (fri sikt), så et aksesspunkt bør dekke det meste (selvfølgelig avhengig av veggstruktur og materiale). Men selvfølgelig - to aksesspunkter gjør at du står litt mer fritt mtp plassering for best mulig dekning. Antennene i Ubiquiti ligger mellom 20-24 dbi (avhengig av modell). 

Hvis man kun ender opp med å bruke et aksesspunkt, så følger det ofte med en PoE injector som gjør at man ikke er avhengig av en PoE-switch for å drive dem, men det ser penere ut å trekke kabel direkte fra switch til aksesspunkt. 

Jeg ville anbefalt en Unifi AP AC Pro (22 dbi antenne) til å begynne med og eventuelt en Switch 8-60w. Hvis du derimot har et litt strengere budsjett, så kan du se på Unifi AP AC Lite (20 dbi antenne).

Lenke til kommentar

Det var det jeg leste om Unifi AP AC Pro som du anbefaler også. Den skal ha 122m rekkevidde. Virker smått utrolig om den tar alt. Det er litt betongvegger i kjelleren, men ellers bare trevegger og en pipe i stuen som blokkerer wifi til smart tvn i dag. Har egentlig ikke noe spessielt budsjett, men vil ikke ødsle heller. Men bruker mye heller 3k på to stk pro ap om det gir en fullgod løsning enn å kjøpe to lite om det bare blir sånn passe. 

Den 14dBi antennen jeg har (mulig jeg husker feil) er tidligere brukt til radiolink som gikk over 4km så da høres det rart ut om det er så stor forsterkning på disse APene. Kanskje det er jeg som husker feil. Dette er en sak som må siktes inn pinlig nøyaktig i dag for å få bra fart når jeg har ca. 60-70meter fri sikt fra garasjen til AP i huset som står i et vindu. 

Edit: pro har 3 dBi på hver antenne, men sendestyrken er 22dBm. Sendestyrken begrenses uansett av regelverk stortsett. 14dBi antennen min kan justeres opp til 35dBm sendestyrke, men det er over lovlig grense. Synst det hørtes rart ut med så høy gain på antennene i et AP siden høy gain = veldig direksjonell antenne

Endret av minim
Lenke til kommentar

Ah, da leste jeg feil på databladet til aksesspunktene.

I ditt tilfelle, så ville jeg nok da valgt å starte med en AC Pro (uten switch) for å se an rekkevidden og dekningen i huset. Hvis det fungerer, så kan du vurdere en switch om du har behov for flere tilkoblingspunkter (eller bare ikke ønsker en egen PoE injector). Hvis den ikke fungerer tilfredstillende, så kan man vurdere hva man trenger av aksesspunkt #2. 

For ordens skyld: forskjellen på Lite og Pro er at sistnevnte støtter høyere hastighet på wifi;

2,4 GHz: 300 mbps (Lite) vs 450 mbps (Pro)

5 GHz: 867 mbps (Lite) vs 1300 (pro). 

Sendestyrken er også forskjellig (22 dbi) på pro, og (20 dbi på) Lite. 

Pro har også støtte for 3x3 mimo, mens Lite har støtte for 2x2 mimo. Det skal nevnes at majoriteten av laptoper på markedet støtter 2x2 mimo, men det kommer stadig mer enheter med 3x3 fordi dette gir høyere (teoretisk) hastighet. 

Lenke til kommentar

Hva kan man realistisk forvente av hastighet 10-12meter fra routeren i huset da? Regner med at 1300mbps er noe de snakker om på salgsavdelingen, men i engineering snakkes det om noe mer realistisk eller er det så bra fart i dem? Ingenting hadde vært bedre enn å få maks hastighet på fiberen over wifi :) 

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg ikke Ubiquiti selv (fordi det er total overkill for leiligheten hvor jeg bor), men etter hva jeg leser på nett, så får folk hastigheter mellom 4-500 mbps (når de står rett i nærheten av aksesspunktet), men det varierer veldig med hva slags utstyr man måler med og hva klientene støtter. Hvis man for eksempel har en laptop som støtter 2x2 mimo, så ligger forventningen på 4-500 mbps. Hvis man derimot har enheter som støtter 3x3 mimo, så får man ofte høyere hastighet. Dermed tror jeg du vil måle et sted mellom 3-400 mbps på avstand. Men det er vanskelig å vite før man faktisk måler. 

Lenke til kommentar

Støy (andre nettverk) vil for øvrig påvirke hastighet det også.

Godt ute på bygda dette så det er lite støy å spore her :) Det var fri frakt hos komplett også så starter med 1stk med poe injector og ser hvordan det fungerer. 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Da har jeg fått Unifi AP AC Pro på plass og opp å gå. Ble vellykket dette med dekning over hele huset, men har ikke fått kjørt noen lokale speedtests enda. Må finne meg et verktøy som jeg kan få testet med fra telefonen mot pcen på gigabit siden det blir mest reelt. Laptopen har 400mbit link der jeg bruker den, men mobilen brukes overalt så må prøve mer med den. Nå frister det med mer ubiquiti utstyr for dette var lekende lett å sette opp og det hadde et bra verktøy for administrasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tok bare et til å begynne med for å se om det virket bra. Jeg fant ut at jeg kunne logge på med mobil appen og speedteste der. Får stortsett 30-40Mbps i etasjen under og det er helt ok fra mobil telefon på stedene lengst unna. Får spe på med en til om det føles tregt, men det er bedre enn telia boksen jeg hadde. 

Jeg nevnte såvidt at jeg har en radiolink sak montert i garasjen som kobler seg på 2.4Ghz. Når jeg måler via finn kart så ser jeg at jeg er på kun 43meter. I dag henger antennen på utsiden av veggen på garasjen under takutstikk og jeg får 10-14Mbit når jeg måler hastighet. Jeg målte aldri med den gamle løsningen, men det virker raskere nå. Er jeg på maks av hva jeg kan forvente av dette gamle utstyret? Jeg har "2Ghz-B/G" og "5Ghz-A" som valg i antennen og nå står den på førstnevnte. Finner ikke noe egnet microtik utstyr som kan gjøre sammen jobben som i dag (koble seg til wifi og dele det videre på ethernet til pcen jeg har i garasjen). Må være budsjett greier siden det fungerer tålelig greit i dag, men om jeg kan øke hastigheten betraktelig for få kroner så prøver jeg :) 

post-175783-0-87114400-1535406956_thumb.png

post-175783-0-71557300-1535407330_thumb.png

Lenke til kommentar

5 GHz skal i teorien være raskere, men det forutsetter at signalet er sterkt nok. Jeg vet at Mikrotik har et produkt som de kaller Wireless Wire som kan fungere fint til dit bruk. Jeg har bare sett denne videoen fra Crosstalk Solutions om den og har ikke videre noe inntrykk av hvordan den fungerer. Jeg vet dog ikke prisen på den. 

Ubiquiti har også noen linker, men de kjenner jeg ikke så godt. Jeg har dog sett denne videoen fra Lawrence systems på Youtube som omtaler denne enheten fra Ubiquiti

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng avav! Pro-versjonen tåler visstnok litt vær. "Weather resistant - supports indirect weather installation" skrives det på nettsiden. Litt usikker på hvordan selve konfigurasjonen vil bli, men det skal være mulig å få den til å "hente" nettverket du har trådløst og dele der den settes opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...