Gå til innhold

newbie spørsmål

Mira

Anbefalte innlegg

Jeg har definitivt ikke gått elektro og min kunnskap om elektronikk er desverre heller skral, men den kommer seg, (trodde jeg).

Jeg skal sette inn 6 dioder i front av kabinettet mitt, det jeg lurer på er om noen kunne forklare meg hvordan jeg skal få strøm til de.

Har fortstått såpass at det er forskjell på seriekobling og paralellkobling. Er det slik at ved seriekobling legger man sammen forspenningen på alle diodene, slik at man trenger (5volt*6dioder) 30 volt?

Paralellkobling tør jeg ikke tippe på en gang... :blush:

Hvis noen kunne svare på dette ville jeg (og kanskje sikringsboksen/hovedkortet mitt) vært evig taknemmelige.

Er det også en mulighet for at to av diodene kan blinke og de fire andre kan lyse 24/7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er 5V LED så kobler du i parallell. Slik LED har innebygd motstand tilpasset 5V.

Hvis det derimot er vanlige LED så ville jeg seriekoblet. Men da må man vite nominell forspenning, det varierer stort mellom forskjellige typer LED. Med 6 stk kommer du antagelig over 12V (som er den høyeste tilgjengelige spenningen). Da passer det best å seriekoble 3 og 3, og deretter parallellkoble de to.

Lenke til kommentar

stikk på elfa og kjøp en a-stabil vippe...denne gir et evig av-på signal som du kan stille på, så du kan få dem til å blinke i ønsket hastighet.

når du seriekobler kobler du alle ting etter hverandre på samme ledning. da får du mindre ampere, men like mye volt over all resistanse(i dette tilfelle LED) kobler du i paralell, deler du opp ledningen, og kobler ting inn på hver av disse, for så at ledningene skal kobles sammen igjen på slutten. da får du like mye ampere gjennom kretsen, men mindre volt. når du paralellkobler får du dessuten mindre ohm(resistanse, motstand) enn den minste tingen du har koblet til. da bruker du formelen "en over x" eller 1 delt på x....har du f.eks 3 LED's koblet i paralell, og hver LED har 3 ohm, så blir det 3 "en over x" +3 "en over x"+ 3"en over x" dette er vel kanskje en smule komplisert for en som kan veldig lite om akkuratt dette...

men jeg råder deg til å kjøpe 5v LED og koble de du skal ha til å lyse hele tiden i en paralell, og så kjøper du deg en a-stabil vippe, og kobler de andre LED'sa i en paralell fra den

EDIT: hakke du noe med... :p

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Utregningsformel for motstand i serie med diodeserie:

Seriemotstand = R (motstanden som kobles i serie diodene)

Driftspenning = V

Spenningsfall per diode = V drop (Aldri mindre enn 2v, 3,7 volt er vanlig på blå og hvite)

Strømtrekk per diode = I (Sjelden mindre enn 20mA, 25mA er vanlig på blå og hvite)

Ant. dioder i serie = D

V -(V drop * D) / I = R

Håper dette gjør saken klarere. :)

Lenke til kommentar
men hva mener du hårek? jeg prøvde å gi et eksempel...

Hva jeg mener? Jeg er sikkert bedre til å kritisere andre enn å skrive gode eksempler selv, så ikke ta mine utbrudd for høytidelig. ;)

Men det var faktisk ganske vanskelig å få noe fornuftig ut av det eksemplet ditt. Du får prøve igjen en annen gang.

Lenke til kommentar

ok, jeg skulle kanskje brukt varmeovner som eksempel da...de er litt enklere å regne med....poenget med mitt eksempel var å vise at ved paralellkobling blir motstanden mindre i f.eks. varmeovnene...ikkesant?

eller....du som lagde tråden....glem alt jeg skrev....ser selv at det er ganske forvirrende nå....

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Har fått noen (utrolig nok :roll: ) trivelige folk på elektro på skolen til å hjelpe meg. Men noen ting har ikke fått spurt de om:

Er det mulig å få laget en (vet ikke alle de profesjonelle utrykkene så noen blir nok ren fantasi) "krets" som består av seks dioder, hver på fem volt. To blir koblet til en vippebryter, og de fire andre går utenom den bryteren.

Så kobler man hele sulanitten opp mot ledningen som normalt går til HDD LED, slik at når HDD lampen egentlig skal lyse så, lyser fire dioder samtidig som to blinker.

Er dette mulig?

VAnskelighetene ligger vel i at HDD LED bare får 2,1 volt ca...

Endret av Mira
Lenke til kommentar

Ja, det er selvsagt mulig. Men du må lage et rele (som kan være en transistor), fordi du trekker mye mer strøm.

Det er egentlig feil å si "HDD LED bare får 2,1 volt", da forstår du ikke hvordan en LED virker. Det riktige er at en LED tar en viss spenning, dvs det er selve LED'en som bestemmer spenningen som ligger over den.

Lenke til kommentar

Ja, var dumt formulert, det med LED og spenning visste jeg jo faktisk.

Men hvis jeg stikker innom elektro i dag, og legger fram d jeg fortalte i den forige posten, da skulle d vel la seg gjøre da? Har loddet en del før, så d jeg trenger er vel egentlig komopnenter og koblingskjema?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...