cenenzo Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Glemt å melde flytting, kan jeg få straff? Jeg er nyutdannet og har nettop kjøpt meg leilighet, som jeg flyttet inn i 08.august, og visste ikke at man måtte melde flytting. Kom over et artikkel i dag om at man må fylle ut flytting innen Norge, og ser nå som jeg skal registere at fristen er 8 dager fra flyttedato, som betyr at jeg er langt over grensen. Kan jeg bli straffet for dette? 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Du lyt nesten justere datoen litt, da vel. 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Glemt å melde flytting, kan jeg få straff? Jeg er nyutdannet og har nettop kjøpt meg leilighet, som jeg flyttet inn i 08.august, og visste ikke at man måtte melde flytting. Kom over et artikkel i dag om at man må fylle ut flytting innen Norge, og ser nå som jeg skal registere at fristen er 8 dager fra flyttedato, som betyr at jeg er langt over grensen. Kan jeg bli straffet for dette? Nei, man kan ikke bli STRAFFET for dette. Teoretisk kan man visstnok få et "overtredelesgebyr" på inntil 15R hvor 1R pt =1130 kr, men jeg har aldri hørt om noen som har opplevd dette i praksis så lenge a) manglende flyttemelding ikke er del i et større "komplott", f eks litt borteboersvindel hos Statens Lånekasse eller litt skattesvik som "pendler", og/eller b) mangelen varer til myndighetene finner deg i stedet for du dem. Om dette er first case og ikke faller inn under a)/b) ovenfor: Ta kontakt, meld fra, beklag saken, og bruk gjerne noen linjer til å gi en en forklaring. Regn deretter med et brev med en skrape eller to til deg for din likegylidige regelomgang fra en byråkrat, og ferdig med det. 2 Lenke til kommentar