cenenzo Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Glemt å melde flytting, kan jeg få straff? Jeg er nyutdannet og har nettop kjøpt meg leilighet, som jeg flyttet inn i 08.august, og visste ikke at man måtte melde flytting. Kom over et artikkel i dag om at man må fylle ut flytting innen Norge, og ser nå som jeg skal registere at fristen er 8 dager fra flyttedato, som betyr at jeg er langt over grensen. Kan jeg bli straffet for dette? 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Du lyt nesten justere datoen litt, da vel. 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Glemt å melde flytting, kan jeg få straff? Jeg er nyutdannet og har nettop kjøpt meg leilighet, som jeg flyttet inn i 08.august, og visste ikke at man måtte melde flytting. Kom over et artikkel i dag om at man må fylle ut flytting innen Norge, og ser nå som jeg skal registere at fristen er 8 dager fra flyttedato, som betyr at jeg er langt over grensen. Kan jeg bli straffet for dette? Nei, man kan ikke bli STRAFFET for dette. Teoretisk kan man visstnok få et "overtredelesgebyr" på inntil 15R hvor 1R pt =1130 kr, men jeg har aldri hørt om noen som har opplevd dette i praksis så lenge a) manglende flyttemelding ikke er del i et større "komplott", f eks litt borteboersvindel hos Statens Lånekasse eller litt skattesvik som "pendler", og/eller b) mangelen varer til myndighetene finner deg i stedet for du dem. Om dette er first case og ikke faller inn under a)/b) ovenfor: Ta kontakt, meld fra, beklag saken, og bruk gjerne noen linjer til å gi en en forklaring. Regn deretter med et brev med en skrape eller to til deg for din likegylidige regelomgang fra en byråkrat, og ferdig med det. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Jeg meldte flytting 4 måneder etter at jeg flyttet. Hørte aldri noe utenom at det ble registrert. Tror, som nevnt over, at dette først er noe de bryr seg om hvis det inngår i mer, slik som pendling osv. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Edit: Med ny folkeregisterlov er jeg ikke helt sikker på om det er hjemmel for straff/overtredelsesgebyr hvis man melder fra for sent. I så fall avhenger straff av at du har gjort dette som ledd i annet straffbart forhold (f. eks. skatteunndragelse eller trygdesvindel). Men det er mulig jeg overser noe. Endret 21. august 2018 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 21. august 2018 Forfatter Del Skrevet 21. august 2018 Edit: Med ny folkeregisterlov er jeg ikke helt sikker på om det er hjemmel for straff/overtredelsesgebyr hvis man melder fra for sent. I så fall avhenger straff av at du har gjort dette som ledd i annet straffbart forhold (f. eks. skatteunndragelse eller trygdesvindel). Men det er mulig jeg overser noe. Har ikke gjort noe straffbart, så og si bare ikke visst at man må melde i fra om flytting... Første gangen jeg har kjøpt leilighet og, så vil ikke si at forkunnskap om slikt var mitt beste. Men jeg har pendlet i 2 mnd til jobb... Har jeg noe krav på tilbakebetaling av skatt? Jeg visste faktisk ikke om dette heller... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Det kommer an på hvor langt du pendler. Foreslår du starter en egen tråd med egnet trådtittel og litt mer faktum for å få gode svar på det. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Det er nok mange som deg, og også en del som vil ha den viktige offentlige posten til en stabil addresse. Har faktisk bodd på en addresse hvor noen tok min post, så det kan være av andre hensyn også. Hvis man spekulerer i det for økonomisk gevinst eller for ulovligheter risikerer folk mer hvis det blir kontroll, men virker som det er avlappet ellers. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Eg kan ikkje sjå at det er straffbart, som nemnt er kravet om å melde flytting innan åtte dagar hjemla i folkeregisterlova, men denne lova har ikkje tilhøyrande straffereaksjonar. Så sjølv om det er ulovleg å ikkje følge lova, så er det ikkje straffbart. Slik er det også i ein del andre lover. Reaksjonen du kan få er i praksis at du kan få tilsnakk og beskjed om å melde flytting slik som kravet er, alternativt at du blir straffeforfølgt for eventuelle utfall som også er ulovlege. Ved å ikkje melde flytting så vil det kunne være enkelte økonomiske konsekvensar, blant anna at den kommuna som du faktisk bur i ikkje får skatteinntektene frå deg, og den kommuna som du er registrert busett i får uberettiga inntekter. Men med mindre dette er ein meir organsisert feilregistrering så er beløpa forholdsvis små totalt sett. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Mangt rart folk kan finne på å diskutere! Om trådstarter melder flytting og oppgir flyttedato til å være SEKS DAGER etter den reelle, hvor stor anser man at faren er for at dette skal kunne bli oppdaget? Langt mindre straffeforfulgt! 0,000...1% – hvor mange nuller blir det? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 (endret) Ta i tillegg med i betraktningen at folkeregisteret/skatteetaten kan være befolket av dønn inkompetente folk. Her er hva som skjedde med meg i 1999: Jeg jobbet for den norske avdelingen av et stort og internasjonalt selskap, og ble sendt til Dublin på utlån til det europeiske hovedkvarteret. Alt i alt skulle jeg jobbe i Irland i et halvt år + et par dager, men jeg fikk norsk lønn i norske kroner inn på en norsk bankkonto, og min sjef var fremdeles norsk og satt på kontoret i Bergen. Jeg hadde imidlertid hørt at man dersom man oppholdt seg i utlandet i over et halvt år skulle skatte til landet man bodde i, og ikke landet man faktisk var ansatt i, så dette sendte jeg brev til folkeregisteret/skatteetaten i Bergen for å spørre om. Håpet var jo selvsagt at jeg skulle slippe å skatte til Norge, samtidig som irland skulle glemme at jeg egentlig skulle skatte til dem. Sorry, men så blakk var jeg altså. Uansett, brevet ble sendt, og etter noen uker fikk jeg svar fra folkeregisteret/skattetaten i Bergen. I det ba de meg om å dokumentere at jeg hadde arbeids- og oppholdstillatelse fra myndighetene i Storbritannia. Mitt svar ble et noe syrlig: Jeg er ansatt i Norge, men er på utlån til en utenlandsk avdeling av samme firma. Jeg får norsk lønn til en norsk konto, og min leder med personalansvar for meg er ansatt og arbeider i Norge. Takket være EØS-avtalen har jeg automatisk oppholds- og arbeidstillatelse i hele EU. Irland har vært selvstendig republikk siden 1921. Jeg har derfor INTET behov for å forholde meg til britiske myndigheter. Noen uker senere fikk jeg svar:Vedtak: Bosatt Bergen. Noe svar på spørsmålet mitt fikk jeg aldri. Endret 23. august 2018 av Aetius 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Men jeg har pendlet i 2 mnd til jobb... Har jeg noe krav på tilbakebetaling av skatt? Jeg visste faktisk ikke om dette heller... Det er en litt annen diskusjon men det spørs litt hvor langt du pendler. Les mer om det på Skatteetatens sider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå