Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Videregående skoles rett til å forby klesplagg

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Startet på skolen igjen nå, (vg3) og er på en russebuss. Nytt fra i år har skolen gått ut og sagt at plagg med russelogo (hettegenser m/logo etc.) er forbudt og blir satt anmerkning på, eventuelt nedsatt ordens karakter.

Vi elever har lest litt rundt på nettet, og funnet ut at det muligens ligger et brudd på ytringsfriheten og evnen til å uttrykke seg, ved å sette slike ultimatum. 

Spørsmålet kort sagt er: Er dette lov av skolen? Har noen noe argumenter, eventuelt noen paragrafer som vi kan ta opp som hjelper saken VÅR? :)

Mvh

Anonymous poster hash: 26432...c10

Anonymous poster hash: 26432...c10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dere kan få nedsatt ordenskarakter så antar jeg at skolen har nedfelt dette i skolens ordensreglement. Klær kan forbys i ordensreglementet dersom det er skadelig/krenkende og/eller forstyrrer undervisningen.

Dette er en skjønnsmessig vurdering som skolen fint kan gjøre, men forbudet må begrunnes.

Personlig synes jeg det er unødvendig, men jeg vet også at ungdommer på din alder er svært flinke til å tøye strikken og provosere fram slike forbud. Antagelig er dette ris til egen bak (takk kullene over dere). Det er heller ikke utenkelig at forbudet er ment for å beskytte elevene da det er litt vanskeligere å komme og banke limskiten ut av dere når dere ikke har russelogoer på.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var lov å forby uniformer?

Jeg vet at det er flere utesteder som ikke tillot mc klubber å slippe inn med uniformer og logoer, men at det ble sagt at det allikevel var diskriminering. Flere av utestedene her i distriktet startet derfor med kleskoder isteden som har samme effekt. Det blir vel kanskje resultatet av å kjempe imot når russen åpenbart ikke er ønsket. Jeg erindrer å tidligere ha lest at det er flere skoler som ikke tillater russeklær utenfor "sesong", så jeg antar det er en åpning for å holde ro på skolen.

Interessant tema og ser frem til at det kommer kloke hoder som slår i bordet med konkrete lover :)

Lenke til kommentar

Det ble kanskje sagt at det var diskriminering å nekte MC-uniformer, men de som sa det tok feil. Eller, det er jo diskriminering, men ikke det vi mener når vi sier "diskriminering", altså ulovlig sådan. Det er helt vanlig å ha en "no colors"-policy i døra - enten det er russeklær, motorsykkelvester eller fotballdrakter. Det blir fort bråk av sånt, og dørvaktenes jobb er å hindre bråk.

At rektorer prøver seg på russedressforbud skjer sikkert flerfoldige ganger årlig. På min skole ga alle bare faen i forbudet (selv gadd jeg ikke kjøpe dress), og de innså at det ville vært for dumt å sette ned ordenskarakterene til nesten et helt kull.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Man skal vel være forsiktig å utfordre autoritetene for mye. Man bør nok finne seg i det som blir bestemt. Hvis man mener at det som er bestemt er "feil" eller "ulovlig" så må eller kan man klage til "de høyere makter". Sak om "russeklær" har vært til behandling tidligere.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/fylkesadvokaten-har-talt-kan-ikke-nektes-russedrakt-1.493527

Man bør nok ikke ta i bruk "utstyret" før man eventuelt har fått medhold fra "de høyere makter" i en eventuell klagesak. Det er jo ikke helt sikkert at reglene nå og i denne saken er helt like, eller at sakene er helt like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...