NTB - digi Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Human Rights Watch (HRW) oppfordrer 70 FN-land å forhandle.Vil ha globalt forbud mot «drapsroboter» Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Et godt forslag. Og før det går igjennom, og for å sette litt press, foreslår jeg at alle finner fram hagla og skyter ned de dronene vi ser. Lenke til kommentar
aasATuio Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Det beste innlegget om autonome våpen kom gjennom dramaserien "Greyzone" på NRK! Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hva med terminator? Og de som er over loven? Cabal robotica? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 For ikke å snakke om selvkjørende biler. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hm, det påstås her at at fult autonome våpen ikke finnes. Det kan jeg ikke si meg enig i. Vi har hatt automatiserte våpen i mange år, selv om man skulle smalne av definisjonen til å mene noe som selv gjør en endelig beslutning om å fullføre et angrep. Autonomi (D.v.s. noe som fungerer uavhengig av mennesket når det er først aktivert) er bredere og har ekistert i uminnelige tider. En simpel snare for å fange vilt er et autonomt våpen. At de påstår at autonome våpen ikke eksisterer betyr de mener noe annet enn hva jeg forstår med autonomt. På aksen fra simple feller kjent fra prehistorisk tid, miner, søkende missiler, automatiserte forsvarsverk, og mer fantasifulle moderne varianter, hvor går grensen for hva de vil forby og hvorfor? Er kriteriet kun 'ikke lagd enda'? Det kan være forståelig nok å ønske det, men neppe egnet som definisjon i et avtaleverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå