Gå til innhold

Bestille nytt Skjermkort i gave til sønn i RTX 2080 serien. Trenger hjelp.


Spelleman

Anbefalte innlegg

Min sønn er student og har bestått sine fag med glans og jeg og fruen har bestemt oss for og bestille en av de nye skjermkortene siden han også er veldig glad i og spille. Som en gave som en gave fordi at han stått sånn på de siste 4 årene.

 

Jeg ser det er mange forskjellige typer, Og i pris er det alt fra 8.390 kroner til 10.490

 

over 2.000 kroner forskjell på kort som for meg ser ganske like ut.

 

Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce OC 8.390

 

ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 Gaming 10.490

 

Hva er egentlig forskjellen her? Fint med så utfyllende svar som mulig slik at jeg lærer noe av det.

 

Også husker jeg ikke helt hva han har, men trur det er et 1080 eller 1070 kort, Hvor mye bedre er disse nye 2080 kortene?

 

Mange takk for all hjelp :)

Endret av Spelleman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen i de to er etter all sannsynlighet hvordan de er klokket fra fabrikk, og hvilken kjøleløsning de bruker. Skal vel sies at i bruk er det ikke store forskjellene mellom de merkene her, det er ihvertfall ikke det med dagens generasjon. I tillegg betaler man da gjerne en del ekstra for ASUS, fordi de er et premium merke i dagens pc verden. 

 

Merk at jeg sier "etter all sannsynlighet" fordi ingen vet hva forskjellen er akkurat nå, da kortene ikke har blitt testet enda. 

 

Dessverre så er det derav også umulig å si hvor mye bedre de er enn et 1080 f.eks. 

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen her? Fint med så utfyllende svar som mulig slik at jeg lærer noe av det.

 

Også husker jeg ikke helt hva han har, men trur det er et 1080 eller 1070 kort, Hvor mye bedre er disse nye 2080 kortene?

 

Mange takk for all hjelp :)

Ingen nøytrale parter har fått hendene sine på disse nye kortene enda, så hvor gode RTX 20-serien er i forhold til GTX 10-serien er vanskelig/umulig å si. Historisk sett har ytelsen pleid å ligge fra 1.5x til 2.5x sammenlignet med forrige generasjons tilsvarende modell, og det er nok noe i dette området denne gang også.

 

På samme måte er det heller ikke mulig å si nøyaktig hvor stor forskjellen er mellom Gigabyte-kortet og ASUS-kortet du har funnet, men i likhet med Tobeass tror jeg også at forskjellen er vesentlig mindre enn prisdifferansen. Nvidia stiller strenge krav til partnerne som produserer kortene når det kommer til støy og kjøleytelse. Komplett har uansett 60 dager åpent kjøp, så hvis det blir et bomkjøp er det ikke verre enn å sende kortet i retur.

Lenke til kommentar

Min sønn er student og har bestått sine fag med glans og jeg og fruen har bestemt oss for og bestille en av de nye skjermkortene siden han også er veldig glad i og spille. Som en gave som en gave fordi at han stått sånn på de siste 4 årene.

 

Jeg ser det er mange forskjellige typer, Og i pris er det alt fra 8.390 kroner til 10.490

 

over 2.000 kroner forskjell på kort som for meg ser ganske like ut.

 

Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce OC 8.390

 

ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 Gaming 10.490

 

Hva er egentlig forskjellen her? Fint med så utfyllende svar som mulig slik at jeg lærer noe av det.

 

Også husker jeg ikke helt hva han har, men trur det er et 1080 eller 1070 kort, Hvor mye bedre er disse nye 2080 kortene?

 

Mange takk for all hjelp :)

 

Helt klart ingen vits i å gå for Asus kortet til 2000Kr mer ytelsesmessig.

 

Men det er heller ingen grunn til å kjøpe noen av dem før tester av kortene er kommet ut. Det Noreng glemmer å fortelle, er at "historisk" sett så gikk ikke ytelsen opp en eneste prosent mellom de to forrige arkitekturene. Det var bare høyere klokkefrekvens, pluss høyere antall cuda kjerner, og raskere VRAM som stod bak ytelses økningen den gang. Om dette gjentar seg, så er det nye RTX2080 kortet i de aller fleste spill, kun ~15% raskere enn GTX1080. Og vil kun se en vesentlig ytelses boost dersom han spiller et av foreløpig 21 spill som er annonsert å komme med støtte for RT, som er hva hele den nye lanseringen handlet om. Og vel, RT kan man skru av. Noe det til og med kan se ut som man også vil gjøre med de nye RTX kortene, fordi de ser ut til å halverer ytelsen, selv med støtte for RT..

Lenke til kommentar

Hva skal dette brukes til, og hvilken annen maskinvare (spesielt skjerm/VR) skal dette parres med?

 

RTX 2070 ser spennende ut synes jeg, og med mindre man forventer å spille de nyeste nye spillene i 4K oppløsning på hundrevis av bilder i sekundet virker det litt søkt å bruke 8-11 000 kr på skjermkort - som er den PC-komponenten med desidert radigst verdireduksjon. Min mening.

 

Om det var meg ville jeg definitivt ha foretrukket to påskjønnelser fremfor én uforholdsmessig dyr en. Og det er uansett vanskelig å gi noen konkrete råd før vi får se mer konkret hvordan de nye kortene sammenlignes mot de som allerede er på markedet.

Lenke til kommentar

Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce OC 8.390

 

ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 Gaming 10.490

 

Hva er egentlig forskjellen her? Fint med så utfyllende svar som mulig slik at jeg lærer noe av det.

 

Også husker jeg ikke helt hva han har, men trur det er et 1080 eller 1070 kort, Hvor mye bedre er disse nye 2080 kortene?

 

Mange takk for all hjelp :)

 

Forskjellen mellom de to kortene er minimal men du kan regne med å finne flere led-lys på den dyrere modellen.

 

Nvidia lanserte RTX 20x0-kortene i går og har valgt å holde ytelsen hemmelig siden de tror de vil selge mindre skjermkort om kundene vet hvilken ytelse disse kortene har. Jeg trenger kanskje ikke å si at jeg ble skuffet over lanseringen og vurderer å vente en generasjon eller to til før jeg oppgraderer mitt 6 år gamle skjermkort.

 

Jeg ville heller kjøpt en god skjerm til sønnen din, f.eks. en predator WQHD-skjerm som Z35 f.eks., hvis han allerede har et 1070 eller 1080 kort tror jeg det vil glede han mer.

Lenke til kommentar

Ja, om poden ikke allerede har en G-Sync skjerm, og dere skal handle med en gang. Så er nok en ny skjerm et mer fremtids "trygt" valg per i dag. Nå er det nesten en måned til vi vet hva de nye kortene faktisk kommer til å yte. Mens en G-Sync skjerm vil være gaven som gir og gir og gir, vel, den låser enn jo også til Nvidia da... Men men, kanke få alt som man vil heller. :p

Lenke til kommentar

Skjermen han bruker nå har G sync og 2560*1440 oppløsning og lurer på om den var 140-150 hertz, kunne vist justeres

 

Vel, da gir det kanskje bittelitt mening å gå fra et GTX1070, dersom det er det han har, til et RTX2080. Men dersom sønnen deres allerede har GTX1080, så ville jeg rett og slett ventet en måneds tid, til vi vet hva slags ytelse kortene faktisk får i vanlige spill titler. Ellers er det som sagt slik at dere risikerer at det kun er i titler som støtter den nye "effekten" at de nye kortene vil gi en ytelses boost som det i det hele tatt er verdt å nevne. Og som sagt er det mulig den effekten uansett blir så tung å drive for skjermkortene, at de fleste kommer til å skru den av. Da gir det ihvertfall ikke mening i å oppgradere for det som muligens bare er 10 - 20% høyere ytelse...

 

Ellers er det jo en annen mulighet; dersom dere ikke bare later som dere er stolte av, og glade i sønnen deres ( ;)), så er jo RTX2080Ti et alternativ. Det kortet kommer til å være verdens raskeste spill kort uansett hvordan det ser ut om en måneds tid til. Kan forhåndsbestilles fra latterlig billige 12 000 Kr per nu...  :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Først; well done til sønnen!  :w00t:  Og stas å være foreldre til et stå-på jern!

 

Jeg skal ikke legge meg borti 1080 vs 2080, det er det mange andre her som kan mer enn meg om - men vi har tross alt ingen benchmark e.l. å se til enda.

 

Jeg har 1080 selv og bestilte 2080 Ti lanseringskvelden (for skal det først oppgraderes må man ta i så det monner et par år tenker jeg), og da slo det meg at nesten alle kortene er fryktelig lange siden de har tre vifter. Jeg har et Fractal Design R4 kabinett og fyller opp hele maskinen med SSD og harddisker, derfor krever det at jeg har et kort som ikke blir for langt.

 

Det er kanskje noe å tenke på, så dere ikke ender opp med å måtte leke kirurg i maskinen. Har han et stort kabinett, eller rett og slett ikke bruker harddisk-brønnene trenger dere ikke bekymre dere.

 

Det var mine 'to cent'.  :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv et 1070 Strix, og det er 'overklokket' fra fabrikk. Dvs, det har raskere minne og spesielt utvalgt kjerne som forskjell fra den vanlige.

Strix-kortene er også mer forseggjort, og har flere vifter så det er i praksis stillere. Om det er verdt 2000 mer er vel tvilsomt, men jeg fikk dette til nesten samme pris som en 1070, og det har ytelse nærmere TI-utgaven til mitt bruk. Pass på at han har plass i kabinettet, for disse er oftest svære kort!

Som flere skriver; skjerm er minst like viktig i denne sammenhengen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...