HaKj Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Hei Vi er en gruppe som skal foreta noen investeringer i et teknisk anlegg på en regueringsplan. Vi er ca 10 stk som skal betale forskjellig andeler. Det er ca 10 forskjellige investeringer som skal gjøres. (f.eks asfalt, veilys, strøm, vann, avløp, lekeplass) Alle skal betale i dette, men ikke alle skal betale like mange andeler. Jeg tenkte jeg kunne sette opp et skjema i excel med navn i kolonnene og investeringer nedover i radene. Da kunne jeg satt en x i ruten for de som skal betale den aktuelle investeringen. Jeg har laget en excelfil som er vedlagt i denne posten. Jeg ønsker med en enkel formel å finne ut hva den enkelte skal betale på sin andel. Jeg tenkte på noe sånt som summer.hvis x i ruten, men jeg finner ikke ut av hvilken formel jeg skal bruke. Kanskje det må lages en function i VBA for dette? Oversikt.xlsx Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 D9 skal være: =SUMIF(D3:D8,"x",$C3:$C8) Kopier og lim til de andre. Jeg anbefaler at f.eks. N9 skal være: =SUM(D9:M9) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 D9 skal være: =SUMIF(D3:D8,"x",$C3:$C8) Meget mulig trådstarter må bruke semikolon i stedet for komma. Ellers strøken løsning Lenke til kommentar
HaKj Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Hei Jeg får en #NAVN? feil. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Aha, du bruker Excel på norsk. Det er lettere å hjelpe når man vet sånt. Da skal det stå =SUMMERHVIS(D3:D8;"X";$C3:$C8) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
HaKj Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Topp, det fungerte! Beklager at jeg ikke nevnte den norske excelen. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå