AfterGlow Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Slik vil Battlefield V se ut med Nvidias nye «raytracing»-teknologi Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Endelig en gamechanger på grafikk fronten igjen. Battlefield V og Metro Exodus demonstrasjonen viser hvor ekstremt bra spill kan se ut i tiden fremover. Men fy for en pris.... Men om et par år så har vi nok en form for ray tracing i PS5 og XBTwo? 1 Lenke til kommentar
Apex Kek Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Men fy for en pris.... Vente på neste generasjon 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Endelig en gamechanger på grafikk fronten igjen. Battlefield V og Metro Exodus demonstrasjonen viser hvor ekstremt bra spill kan se ut i tiden fremover. Men fy for en pris.... Men om et par år så har vi nok en form for ray tracing i PS5 og XBTwo? Sett bort ifra ytelse så må jeg si meg enig med Avean. Spillene som pusher grafikk har jeg stort sett på konsoll dem siste årene. Og da spesielt PlayStation. 1 Lenke til kommentar
Peteguy Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Som en gamer som kun ser på bildet man har foran seg så må jeg si at jeg ikke er imponert. Jeg kan ikke det tekniske rundt hvordan et skjermkort fungerer for å gi oss det bildet vi ser på skjermen. Så om teknologien er banebrytende får jeg på forhånd beklage min uvitenhet. Men rent visuelt på hva jeg ser sammenlignet med det jeg har sett på 1080 kort og et par titler på ps4(ja vet pc får best grafikk xD) så synes jeg ikke dette levde opp til hypen og minst tida det tok før det kom. Kanskje en må se dette in the flesh for å gi en ordentlig vurdering. 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Endelig en gamechanger på grafikk fronten igjen. Battlefield V og Metro Exodus demonstrasjonen viser hvor ekstremt bra spill kan se ut i tiden fremover. Men fy for en pris.... Men om et par år så har vi nok en form for ray tracing i PS5 og XBTwo? Sett bort ifra ytelse så må jeg si meg enig med Avean. Spillene som pusher grafikk har jeg stort sett på konsoll dem siste årene. Og da spesielt PlayStation. So? 5 Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Som en gamer som kun ser på bildet man har foran seg så må jeg si at jeg ikke er imponert. Jeg kan ikke det tekniske rundt hvordan et skjermkort fungerer for å gi oss det bildet vi ser på skjermen. Så om teknologien er banebrytende får jeg på forhånd beklage min uvitenhet. Men rent visuelt på hva jeg ser sammenlignet med det jeg har sett på 1080 kort og et par titler på ps4(ja vet pc får best grafikk xD) så synes jeg ikke dette levde opp til hypen og minst tida det tok før det kom. Kanskje en må se dette in the flesh for å gi en ordentlig vurdering. For å si det enkelt: teknologien de har lagd vil gjøre det lettere å oppnå fotorealisme. At BFV m.m. er først ute er nok en del av hypen. Realisme i spill vil nå nye høyder nå, uten tvil. Lenke til kommentar
Plump Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Så hele bf demoen live fra Nvidia releasen (og Tomb Raider demoen hvor grafikken så ut som noe fra 2000 tallet , men med raytracing. Det så jo helt fjernt ut) Jeg må si at det er imponerende det de får til. Selv synes jeg at det ser fryktelig kunstig ut. Ser ikke realistisk ut når alle flater de reflekterer av ser ut som om de er blankpolerte. Har ikke noe stort behov for å se massive refleksjoner av lys og ild i pupillen på min motspiller. Jeg frykter at alt for mange utviklere velger å legge store resurser i å adaptere raytracing, når de kanskje heller burde bruke pengene på bedre innhold. Forsåvidt ikke noe nytt. Grafikk er bra, men innhold er viktigere. Skal bli spennende å se hvordan, og i hvilken grad raytracing implementeres i nye spill. 3 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Skjønner ikke hvor du får at det ser kunstig ut ifra? Det ser jo realistisk ut. Refleksjoner,skygger og lys ser ut og reagerer slik det gjør i virkeligheten... Endret 21. august 2018 av LarZen 1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Dette ser lovendes ut og det er vel bare å glede seg til denne teknologien blir moden i spill. Ser ikke akkurat for meg at dette kommer på konsoller med det første siden konsollene hovesakelig går for AMD (som ikke har annonsert raytracing) og at Nvidia ifølge dem selv har utviklet dette i 10 år: https://www.digi.no/artikler/nvidias-nye-skjermkort-skal-gi-ekstremt-realistisk-grafikk-med-raytracing-teknologi/444079 Da spørst det om AMD jobber med dette og når de eventuelt begynte med utviklingen. Men det blir helt sikkert ikke implementert i PS5 eller XB two(?). Lenke til kommentar
grim_reaper_jib Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Så hele bf demoen live fra Nvidia releasen (og Tomb Raider demoen hvor grafikken så ut som noe fra 2000 tallet , men med raytracing. Det så jo helt fjernt ut) Jeg må si at det er imponerende det de får til. Selv synes jeg at det ser fryktelig kunstig ut. Ser ikke realistisk ut når alle flater de reflekterer av ser ut som om de er blankpolerte. Har ikke noe stort behov for å se massive refleksjoner av lys og ild i pupillen på min motspiller. Jeg frykter at alt for mange utviklere velger å legge store resurser i å adaptere raytracing, når de kanskje heller burde bruke pengene på bedre innhold. Forsåvidt ikke noe nytt. Grafikk er bra, men innhold er viktigere. Skal bli spennende å se hvordan, og i hvilken grad raytracing implementeres i nye spill. Raytracing vil faktisk spare utviklere masse utviklingstid. 3 Lenke til kommentar
grim_reaper_jib Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Skal bli spennende og se åssen ytelse disse kortene klarer og gi oss uten raytracing teknologien. De kjørte en tech demo på revealen som 1080ti visstnok klarte 34ish fps på. Nye kortet skulle klare 75fps men de gjørte det på 60fps pga 60hz og vsync. Så virker som rimelig imponerende ytelseshopp uansett om det er med nye ray tracing eller ikke. Prisen er helt hinsides da i statene koster beste kortet 8500kr mens her på berget skal de ha 12500kr lol. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Så hele bf demoen live fra Nvidia releasen (og Tomb Raider demoen hvor grafikken så ut som noe fra 2000 tallet , men med raytracing. Det så jo helt fjernt ut) Jeg må si at det er imponerende det de får til. Selv synes jeg at det ser fryktelig kunstig ut. Ser ikke realistisk ut når alle flater de reflekterer av ser ut som om de er blankpolerte. Har ikke noe stort behov for å se massive refleksjoner av lys og ild i pupillen på min motspiller. Jeg frykter at alt for mange utviklere velger å legge store resurser i å adaptere raytracing, når de kanskje heller burde bruke pengene på bedre innhold. Forsåvidt ikke noe nytt. Grafikk er bra, men innhold er viktigere. Skal bli spennende å se hvordan, og i hvilken grad raytracing implementeres i nye spill. Trur du har missforstått hva dette er. Det kreves ingen utviklingstid for å gi refleksjoner i pupillen til han vi så. Det er jo det som er poenget. Man slipper å bake inn lys i teksturer, man slipper å "pynte" scener med falskt lys som egentlig ikke er der (i like stor grad). Virker som om majoriteten her inne ikke aner hva ray traced teknologien kan gi oss. Heller ikke AI/deep learning. Her skal jeg gi et lite eksempel hvor jeg bruker lyd fremfor lys, da ny teknologi innenfor lyd er også noe vi burde forvente å få med dette: De fleste av oss har vell sett "behind the scenes" rundt hvordan lydbildet til bilene i ethvert Forza spill er? De plasserer 10-20 mikrofoner rundt om på bilene, som tar opp lyden derifra. Deretter blir disse lydsporene slått på eller av, eventuelt mixet sammen for å lage et lydspor etter hvor kameraet våres er. Med Ray Traced lyd, så trenger man kun 1 lydfil, og det er motorlyden direkte ut fra en motor. Med denne ene lydfilen, så kan man få alle slags typer realistiske lyd-effekter vi hører i det virkelige liv. Hvis vi ønsker å dempe denne lyden, så modeller en eksospotte slik de faktisk er, og lyden vil naturlig nok sprette rundt i denne og bli dempet før den går ut av eksospotten og treffer vår avatar i spillet. Doppler effekten vil fungere helt naturlig, siden lyd-frekvensen skiftes fra lyden går ut av potten når bilen går mot deg, fra den kjører forbi og går fra deg. Det samme kan sies med ekko. Spill kan rett og slett nå inneholde ekko av skudd som treffer fjell bak oss og reflekteres tilbake f.eks med ray traced lyd. De som ikke ser det fantastiske med dette, og som kun fokuserer seg på FPS gains og det BS'et der, skjønner rett og slett ikke hva vi har i vente. Endret 21. august 2018 av oophus3do 5 Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Kunne ikke Crytek virkelig brukt noen år og "Wowet" oss slik som i 2006?! 1 Lenke til kommentar
Peteguy Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Som en gamer som kun ser på bildet man har foran seg så må jeg si at jeg ikke er imponert. Jeg kan ikke det tekniske rundt hvordan et skjermkort fungerer for å gi oss det bildet vi ser på skjermen. Så om teknologien er banebrytende får jeg på forhånd beklage min uvitenhet. Men rent visuelt på hva jeg ser sammenlignet med det jeg har sett på 1080 kort og et par titler på ps4(ja vet pc får best grafikk xD) så synes jeg ikke dette levde opp til hypen og minst tida det tok før det kom. Kanskje en må se dette in the flesh for å gi en ordentlig vurdering. For å si det enkelt: teknologien de har lagd vil gjøre det lettere å oppnå fotorealisme. At BFV m.m. er først ute er nok en del av hypen. Realisme i spill vil nå nye høyder nå, uten tvil. Ja jeg ser den. Skyggene og refleksjonene gir bedre helhetlig inntrykk. Men overflater på diverse materialer og mennesker synes jeg ser temmelig likt ut. Vi kan vel enig i at det fortsatt ser et godt stykke unna "ekte". Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Ja jeg ser den. Skyggene og refleksjonene gir bedre helhetlig inntrykk. Men overflater på diverse materialer og mennesker synes jeg ser temmelig likt ut. Vi kan vel enig i at det fortsatt ser et godt stykke unna "ekte". Materialer uten refleksjoner, eller refraksjoner vil se helt likt ut. Men materialer som gjenspeiler lys, vil bli mye, mye bedre. Ray Tracing er samme render-teknologi som Hollywood bruker når dem lager Spiderman f.eks. Forskjellen er antall "bounces" man vil se her i spill kontra hva som blir gjort under en CGI film. CGI til film, så har dem 4-10 bounces av lys. Dvs at lys kan sprette fra objekt til objekt flere ganger, og "blø" lys og farge seg i mellom. Mens nå i første omgang, med introduksjonen av dette til spill, så blander man deep learning, og AI med Ray Traced lys, for å kunne gjøre 1 bounce av lys troverdig. Etterhvert som hardware blir større, så vil vi nok se 2 og 3 bounces bli mulig, men det er nok noen år til ennå. Deep learning vil også gjøre mer og mer mulig, med smart noise canceling. Til VR så vil dette bli mer og mer viktig f.eks. Der man bruker CUDA for å rendre f.eks 1080p, men med AI så oppskalerer man dette til troverdig 4K bilder x2 til hver skjerm i VR brillene. Endret 21. august 2018 av oophus3do Lenke til kommentar
Soles Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Bryr meg mest over performance, enn grafikken i spillet. Så bryr meg fint lite om dette. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Bryr meg mest over performance, enn grafikken i spillet. Så bryr meg fint lite om dette. Du har ikke forstått hva det er snakk om hvis du mener at dette ikke har noe med performance å gjøre. 3 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Ser fram til RTX blir implementert i spill hvor utforskning og innlevelse er det viktigste i motsetning til ADHD skytespill. The Elder Scrolls 6 f.eks vil bli vanvittig pent har jeg en anelse om. 1 Lenke til kommentar
Peteguy Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Ja jeg ser den. Skyggene og refleksjonene gir bedre helhetlig inntrykk. Men overflater på diverse materialer og mennesker synes jeg ser temmelig likt ut. Vi kan vel enig i at det fortsatt ser et godt stykke unna "ekte".Materialer uten refleksjoner, eller refraksjoner vil se helt likt ut. Men materialer som gjenspeiler lys, vil bli mye, mye bedre. Ray Tracing er samme render-teknologi som Hollywood bruker når dem lager Spiderman f.eks. Forskjellen er antall "bounces" man vil se her i spill kontra hva som blir gjort under en CGI film. CGI til film, så har dem 4-10 bounces av lys. Dvs at lys kan sprette fra objekt til objekt flere ganger, og "blø" lys og farge seg i mellom. Mens nå i første omgang, med introduksjonen av dette til spill, så blander man deep learning, og AI med Ray Traced lys, for å kunne gjøre 1 bounce av lys troverdig. Etterhvert som hardware blir større, så vil vi nok se 2 og 3 bounces bli mulig, men det er nok noen år til ennå. Deep learning vil også gjøre mer og mer mulig, med smart noise canceling. Til VR så vil dette bli mer og mer viktig f.eks. Der man bruker CUDA for å rendre f.eks 1080p, men med AI så oppskalerer man dette til troverdig 4K bilder x2 til hver skjerm i VR brillene. Det var jo en flott sammenligning og forklaring så takker for det. Kan du utdype en ting for meg? "Materialer uten refleksjoner, eller refraksjoner vil se helt likt ut" Vil det si at utenom teknologien vi snakker om så er kortene mer eller mindre det samme som tidligere? Uten å legge noe vekt på hvor lite eller mye dette er/tilføyer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå