zypher_ut Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg postet dette på hardwar/bærbare også, men så at det ble litt feil med hardware, så jeg poster det her også: Jeg har en bærbar pc som jeg bruker på skolen, og den er ganske treig: Celeron 700MHz. 56MB RAM, 10GB (treig) HD osv... Jeg vil prøve linux. En venn sier at debian er bra, men jeg vet ikke om det vil fungere (og ikke være for treigt) på maskinen min. Hvilken linux versjon burde jeg ha på den? Den skal bare brukes til skole ting... Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Er 700 MHz tregt?? Skaff litt meir RAM (minst 128 MB), så går maskina som ei kule. Halvgamle bærbare brukar å vera ganske greie å få til med Linux. Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Er 700 MHz tregt?? Skaff litt meir RAM (minst 128 MB), så går maskina som ei kule. Halvgamle bærbare brukar å vera ganske greie å få til med Linux. Den er skolen sin... så jeg får ikke lov til å tukle med den Derfor er ny hardware ute av bildet Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det er så typisk skoler spør du meg... men men... Har du brukt linux før så er sikkert Debian grei, selv har jeg ikkr prøvd den enda men... man trenger vist litt kunnskaper med systemet for og installere det og konfigurere det riktig og slikt... Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Det er så typisk skoler spør du meg... men men... Har du brukt linux før så er sikkert Debian grei, selv har jeg ikkr prøvd den enda men... man trenger vist litt kunnskaper med systemet for og installere det og konfigurere det riktig og slikt... Har null peiling på linux. Har bare brukt windows til nå, fordi jeg nesten bare bruker hjemme maskina mi til å spille... Det er folk på skolen som kan linux, så jeg kan sikkert lære av dem. Tror dem bruker debian. Men jeg trenger å vite om debian vil kjører brukbart på maskina mi. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Spør dem! Eneste problemet jeg kan si med den maskina er RAM. selv har jeg en 860 MHz P3 Compaq (256 ram da...), og den kjører fedora som ei kule! Forøvrig er Linux veldig fleksibelt/tilpassningsdyktig. Det medfører at du har masse å velge/vrake blant når det gjelder dekstop-enviroments (Window-managere), programmer ol. Med en eller annen *box burde vel det gå fint. Forøvrig vil jeg tro at Debian er et fint valg. Har kun brukt det på komandolinje bokser før, men erfarte fort at apt er en fin ting Lenke til kommentar
bkak Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Debian er linux, du kan fjerne såpass mye at det blir kjørbart uansett. Maskinen burde virke fint, såfremt hardware er støttet. Spør folka på skolen din hva de vet hvis de har tilsvarende maskiner. Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Debian er linux, du kan fjerne såpass mye at det blir kjørbart uansett. Maskinen burde virke fint, såfremt hardware er støttet. Spør folka på skolen din hva de vet hvis de har tilsvarende maskiner. Det er der problemet ligger, stort sett alle de andre maskinene på skolen er mye bedre... Med unntak av alle i klassen min, men de kjører windows hele gjengen... Lenke til kommentar
dvj Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 kanske fordel at du bruker en lett wm, ikke KDE eller gnome. Kjør inn XFCE4 så går det nok veldig smooth Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Trur Slackware med fluxbox eller anna box skal fungere fint. Har sjølv kjørt inn slackware9.0 med KDEpå ein 200mmx med 32mb ram. IKKJE prøv det. det er for treigt. men med din bærbare og distro med fluxbox vil nok du nok få meir ut av maskina enn med windows. passe på å fjerne mest mulig unødvendig. treng liksom ikkje å kjøre webserver og slikt på vel? Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 OK; Så fedora med XFCE4 burde gå greit? XFCE4 så forresten bra ut Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Forresten, i XFCE4, er det lett å konfigurere desktop'en slik man vil ha den med de ikonene man har bruk for osv, sånn som i windows? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Forresten, i XFCE4, er det lett å konfigurere desktop'en slik man vil ha den med de ikonene man har bruk for osv, sånn som i windows? kommer an på hvilke ikoner du har bruk for Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Openoffice, nettleser, osv... skole ting. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 vel alt legger seg av seg selv i menyen hvis du bruker debian så du finner ting fort fram, uansett så går det raskere å starte ting med command (alt + F2) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Hvis det er mange som kan debian på din skole, er det sikkert en god ide å bruke det. Da er det myye lettere å få hjelp! Lenke til kommentar
rwu Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 har selv mandrake 9.2 på en cel650, 128 ram, 4mB ati mobilityC og 6,5 gB hdd... selv med disse beskjedne specs er(og føles) meget kjapp... i hvertfall sammenlignet med win 2k/xp.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå