spiff42 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Bitcoin brukes allerede av banker til internasjonale transaksjoner. Det brukes foreløpig ikke i stor grad av folk flest, men det ligger an til at Bitcoin, eller en annen kryptovaluta, vil tas i bruk snart. Bitcoin er fortsatt i barndommen. Virkningsgraden til graveutstyret vil bli bedre og bedre, og det er bra at de etablerer seg i land som Norge og Island hvor det er fornybar energi fra vannkraft og geotermisk kraft. Det er ca 200 000 Bitcoin transaksjoner pr. dag, og det har vært stabilt lenge. Over 95% er trolig handel for spekulasjon (https://www.quora.com/Is-it-possible-to-determine-what-of-bitcoin-transactions-are-for-the-payment-of-goods-and-services-rather-than-for-trading-and-speculation). Det betyr at Bitcoin handel utenom spekulasjon knapt tilsvarer et par promille av kortbruken i Norge. Det er altså nesten ingenting. Likevel brukes enorme energiressurser, samtidig som vi har et overforbruk av energi som ødelegger klimaet. Det finnes ingen unnskyldninger for å fortsette med dette. Vi har bedre ting å bruke den fornybare energien på. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Bitcoin brukes allerede av banker til internasjonale transaksjoner. Det brukes foreløpig ikke i stor grad av folk flest, men det ligger an til at Bitcoin, eller en annen kryptovaluta, vil tas i bruk snart. Bitcoin er fortsatt i barndommen. Virkningsgraden til graveutstyret vil bli bedre og bedre, og det er bra at de etablerer seg i land som Norge og Island hvor det er fornybar energi fra vannkraft og geotermisk kraft.Rimelig sikker på at Bitcoin ikke brukes av noen banker til internasjonale transaksjoner, annet enn evt. PoC, og selv da ganske begrenset... Ripple er nærmest å bli brukt av banker, ellers er det PoC med blokkjede generelt. Bitcoin er tilnærmet ubrukelig per i dag til betaling, og ingen annen kryptovaluta er egentlig i nærheten utstrakt bruk. Virkningsgraden på utstyret er i stor grad ubetydelig, det blir vanskeligere og vanskeligere å grave, som da igjen krever mer utstyr og mer strøm for å opprettholde samme nivå av utbetalinger. Ett eksempel av mange: https://www.reuters.com/article/us-germany-bitcoin/german-online-bank-uses-bitcoins-to-transfer-loans-idUSKBN1ID07Y Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Ett eksempel av mange: https://www.reuters.com/article/us-germany-bitcoin/german-online-bank-uses-bitcoins-to-transfer-loans-idUSKBN1ID07Y Ja, jøss, storskala dette her, hele 100 kunder i den banken ifølge linken din... Selv om du har hundrevis av disse bankene, så er det mindre enn en liten tradisjonell bank. Det spørs vel om de rent juridisk er registrert som en bank også? Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Du har rett, Bitcoin brukes ikke av banker til internasjonale transaksjoner. Derimot blir Bitcoin brukt til internasjonale transaksjoner _UTEN_ banker. https://www.investopedia.com/tech/bitcoins-best-use-isnt-currency-its-overseas-remittances/ Hva baserer du denne uttalelsen på at Bitcoin er ubrukelig til betaling? Det er jo en helt spinnvill uttalelse. Jeg skjønner at bestemor ikke får det til, hun får ikke til nettbank heller. Men hva i huleste er problemet med Bitcoin betalinger? Har du prøvd? Star ikke så mye hvor mye bruk det er, bare at potensialet er stort. Ellers nevner artikkelen din ironisk nok at de store aktørene vurderer Ripple, som jeg også påpekte... Du er nok over middels interessert, for mannen i gata er det derimot ikke så absurd enkelt som du skal ha det til. Ihvertfall ikke i forhold til løsninger med FIAT. Sett at vi faktisk tok i bruk Bitcoin som betalin. Hva hadde transaksjonskostnader og -tider blitt? Bitcoin skalerer ikke, så det hadde blitt dyrere og tregere enn losning for internasjonale overføringer i dag. For dagligdags betaling er vel transakajonstiden nå ca. en time. Fønker fint om du skal bestille noe på nett, sett at det ikke er andre som også vil ha samme. Køen i kassa hadde derimot blitt lang når det tar en time før transaksjonen er verifisert. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Star ikke så mye hvor mye bruk det er, bare at potensialet er stort. Ellers nevner artikkelen din ironisk nok at de store aktørene vurderer Ripple, som jeg også påpekte... Du er nok over middels interessert, for mannen i gata er det derimot ikke så absurd enkelt som du skal ha det til. Ihvertfall ikke i forhold til løsninger med FIAT. Sett at vi faktisk tok i bruk Bitcoin som betalin. Hva hadde transaksjonskostnader og -tider blitt? Bitcoin skalerer ikke, så det hadde blitt dyrere og tregere enn losning for internasjonale overføringer i dag. For dagligdags betaling er vel transakajonstiden nå ca. en time. Fønker fint om du skal bestille noe på nett, sett at det ikke er andre som også vil ha samme. Køen i kassa hadde derimot blitt lang når det tar en time før transaksjonen er verifisert. Så du har ikke PRØVD SELV siden du ikke svarer? Du mener kanskje at plastikkort og Vipps er enkelt da antar jeg. Vel, du har kunnet betale med krypto gjennom plastikkort siste 2 åra, ikke at jeg ser noe poeng i akkurat DET men. Funksjonalitet sidestilt med Vipps har Bitcoin sin Android-applikasjon hatt lenge før Vipps eksisterte. For å betale feks en venn kan denne opprette en QR-kode som inneholder konto+beløp. Den som betaler trenger bare å skanne QR-koden og trykke send. Ikke kom å si dette er vanskelig. Kan dels gå med på at å sette opp en sikker lommebok på PC eller hardware-lommebok er litt mer styr. Men jeg vil ikke si det er særlig mer styr enn den nevnte nettbanken med sin kodebrikke, MANGE har slitt med den. Her er det likheter. Og utover det så hviler du uttalelsene dine på utdatert informasjon. Hadde du tatt meg seriøst om jeg satt her og kalte internett for en flopp fordi man ikke kan streame audio og video? Nei, for det kunne man nemlig ikke for 20 år siden. Teknologi utvikler seg. Skaleringsløsningen for Bitcoin ble spesifisert i 2015. Når krypto tok fullstendig av i fjor så var ikke denne teknologien enda klar og ja, akkurat som forventet så ble det mye venting. Og du fikk 100vis av andre shit kryptocoins som ante en mulighet til å prøve å fremstå som noen som har "løst skaleringen" - alt har vist seg å være reint bullshit. Ripples XRP er ikke noe desentralisert blokkjede i det hele tatt. Det er et helt annet system som sikter på å konkurrere mot ja nettopp internasjonale overføringer mellom banker. Det er designet for banker og som konkurrent til det eldgamle SWIFT. Det ønsker jeg velkommen. XRP og Bitcoin er ikke i samme market overhodet. Men at Bitcoin kan brukes til verdioverføring på tvers av landegrenser har vært klokkeklart hele tiden. Spesielt har det vært interessant for store overføringer da transaksjonskostnaden aldri har brydd seg om totalbeløpet. Til sist, som jeg har sagt før på dette forumet. Bitcoin skalerer altså. Å betale med bitcoin tar i dag mindre enn ett sekund. Transaksonskostnaden kan man si er i snitt 0,8 øre nå som dollar vs kroner har endret seg. Og millioner av transaksjoner per sekund er ikke noe problem off-chain. Det siste er selvsagt ikke bevist, da jeg er fullt klar over at adopsjonen ikke relativt sett er særlig stor. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Så du har ikke PRØVD SELV siden du ikke svarer? Du mener kanskje at plastikkort og Vipps er enkelt da antar jeg. Vel, du har kunnet betale med krypto gjennom plastikkort siste 2 åra, ikke at jeg ser noe poeng i akkurat DET men. Funksjonalitet sidestilt med Vipps har Bitcoin sin Android-applikasjon hatt lenge før Vipps eksisterte. For å betale feks en venn kan denne opprette en QR-kode som inneholder konto+beløp. Den som betaler trenger bare å skanne QR-koden og trykke send. Ikke kom å si dette er vanskelig. Kan dels gå med på at å sette opp en sikker lommebok på PC eller hardware-lommebok er litt mer styr. Men jeg vil ikke si det er særlig mer styr enn den nevnte nettbanken med sin kodebrikke, MANGE har slitt med den. Her er det likheter. Og utover det så hviler du uttalelsene dine på utdatert informasjon. Hadde du tatt meg seriøst om jeg satt her og kalte internett for en flopp fordi man ikke kan streame audio og video? Nei, for det kunne man nemlig ikke for 20 år siden. Teknologi utvikler seg. Skaleringsløsningen for Bitcoin ble spesifisert i 2015. Når krypto tok fullstendig av i fjor så var ikke denne teknologien enda klar og ja, akkurat som forventet så ble det mye venting. Og du fikk 100vis av andre shit kryptocoins som ante en mulighet til å prøve å fremstå som noen som har "løst skaleringen" - alt har vist seg å være reint bullshit. Ripples XRP er ikke noe desentralisert blokkjede i det hele tatt. Det er et helt annet system som sikter på å konkurrere mot ja nettopp internasjonale overføringer mellom banker. Det er designet for banker og som konkurrent til det eldgamle SWIFT. Det ønsker jeg velkommen. XRP og Bitcoin er ikke i samme market overhodet. Men at Bitcoin kan brukes til verdioverføring på tvers av landegrenser har vært klokkeklart hele tiden. Spesielt har det vært interessant for store overføringer da transaksjonskostnaden aldri har brydd seg om totalbeløpet. Til sist, som jeg har sagt før på dette forumet. Bitcoin skalerer altså. Å betale med bitcoin tar i dag mindre enn ett sekund. Transaksonskostnaden kan man si er i snitt 0,8 øre nå som dollar vs kroner har endret seg. Og millioner av transaksjoner per sekund er ikke noe problem off-chain. Det siste er selvsagt ikke bevist, da jeg er fullt klar over at adopsjonen ikke relativt sett er særlig stor. I juli var gjennomsnitt transaksjonstid for Bitcoin 28 minutter. https://www.statista.com/statistics/793539/bitcoin-transaction-confirmation-time/ Problemet med løsningene for skalering er at det ikke er Bitcoin som skalerer, men alternative løsninger som kjører på utsiden av Bitcoin. Når de kan kjøre noder i utkanten som er mer effektive, hvorfor ikke bytte ut hele Bitcoin med noe som er mer effektivt? Så det grunnleggende problemet med Bitcoin består: Det er i all hovedsak et spekulasjonsobjekt der "verdien" er forbruk av energi. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Så du har ikke PRØVD SELV siden du ikke svarer? Du mener kanskje at plastikkort og Vipps er enkelt da antar jeg. Vel, du har kunnet betale med krypto gjennom plastikkort siste 2 åra, ikke at jeg ser noe poeng i akkurat DET men. Funksjonalitet sidestilt med Vipps har Bitcoin sin Android-applikasjon hatt lenge før Vipps eksisterte. For å betale feks en venn kan denne opprette en QR-kode som inneholder konto+beløp. Den som betaler trenger bare å skanne QR-koden og trykke send. Ikke kom å si dette er vanskelig. Kan dels gå med på at å sette opp en sikker lommebok på PC eller hardware-lommebok er litt mer styr. Men jeg vil ikke si det er særlig mer styr enn den nevnte nettbanken med sin kodebrikke, MANGE har slitt med den. Her er det likheter. Og utover det så hviler du uttalelsene dine på utdatert informasjon. Hadde du tatt meg seriøst om jeg satt her og kalte internett for en flopp fordi man ikke kan streame audio og video? Nei, for det kunne man nemlig ikke for 20 år siden. Teknologi utvikler seg. Skaleringsløsningen for Bitcoin ble spesifisert i 2015. Når krypto tok fullstendig av i fjor så var ikke denne teknologien enda klar og ja, akkurat som forventet så ble det mye venting. Og du fikk 100vis av andre shit kryptocoins som ante en mulighet til å prøve å fremstå som noen som har "løst skaleringen" - alt har vist seg å være reint bullshit. Ripples XRP er ikke noe desentralisert blokkjede i det hele tatt. Det er et helt annet system som sikter på å konkurrere mot ja nettopp internasjonale overføringer mellom banker. Det er designet for banker og som konkurrent til det eldgamle SWIFT. Det ønsker jeg velkommen. XRP og Bitcoin er ikke i samme market overhodet. Men at Bitcoin kan brukes til verdioverføring på tvers av landegrenser har vært klokkeklart hele tiden. Spesielt har det vært interessant for store overføringer da transaksjonskostnaden aldri har brydd seg om totalbeløpet. Til sist, som jeg har sagt før på dette forumet. Bitcoin skalerer altså. Å betale med bitcoin tar i dag mindre enn ett sekund. Transaksonskostnaden kan man si er i snitt 0,8 øre nå som dollar vs kroner har endret seg. Og millioner av transaksjoner per sekund er ikke noe problem off-chain. Det siste er selvsagt ikke bevist, da jeg er fullt klar over at adopsjonen ikke relativt sett er særlig stor. Nå er det forskjell på hva du kan nå, og hva du kan i fremtiden. Du kunne ikke streame gigabyte med video på internet for 20 år siden, derfor ville ikke den påstanden vært korrekt, og ingen ville benyttet seg av strømmetjenesten din. Så oppgraderes teknologien, og vi får se hvordan det går. Bitcoin skalerer ikke nei. At det er en løsning som ikke er implementert enda, er noe annet. En av løsningene på skaleringsproblemet endte med en fork. Som ble nevnt, transaksjonstiden er nesten en halvtime. Litt mer enn sekunder altså. Ellers ser det ut som om transaksjonskostnaden ligger på rundt 13 cent, eller 1 krone. Evt. 50 øre om du kan vente en time på transaksjonen din. Off-chain transaksjoner er per definisjon ikke en låst Bitcoin transaksjon. Det åpner også for double spending. Jeg kan gjøre samme overføring på flere forskjellige off-chains, de har tross alt ingen måte å verifisere hva som skjer off-chain, og den første som joiner master er den som gjelder. Er flere andre problemer med å erstatte FIAT med Bitcoin. Banker og lån vil fremdeles eksistere, til tross for hva mange tror. Alt av tyveri og svindel er irreversibelt, og mister du sparepengene så får du ikke gjort noe. Det er umulig for staten å myke ut svingninger i økonomien. Enten så er alt offentlig, som gjør det vanskelig å eks. by på bolig og generelt for bedrifter. Eller så må alt og alle ha en haug med adresser som ikke er kjent knyttet til dem, og da mangedobles transaksjonstid og kostnad, samt at det blir ett administrativt mareritt i større skala. Allikevel tror jeg kryptovaluta er kommet for å bli. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 (endret) Nå er det forskjell på hva du kan nå, og hva du kan i fremtiden. Du kunne ikke streame gigabyte med video på internet for 20 år siden, derfor ville ikke den påstanden vært korrekt, og ingen ville benyttet seg av strømmetjenesten din. Så oppgraderes teknologien, og vi får se hvordan det går. Poenget mitt er å være oppdatert på hva du diskuterer. Fortsatt ikke noe svar på om du har prøvd selv. Bitcoin skalerer ikke nei. At det er en løsning som ikke er implementert enda, er noe annet. En av løsningene på skaleringsproblemet endte med en fork. Som ble nevnt, transaksjonstiden er nesten en halvtime. Litt mer enn sekunder altså. Ellers ser det ut som om transaksjonskostnaden ligger på rundt 13 cent, eller 1 krone. Evt. 50 øre om du kan vente en time på transaksjonen din. Off-chain transaksjoner er per definisjon ikke en låst Bitcoin transaksjon. Det åpner også for double spending. Jeg kan gjøre samme overføring på flere forskjellige off-chains, de har tross alt ingen måte å verifisere hva som skjer off-chain, og den første som joiner master er den som gjelder. Jeg forstår ikke hvor du tar informasjonen din fra, som at off-chain åpner for double-spending. Hvorfor i huleste skulle noen implementere noe så dumt? Blockchain skalerer ikke per def. Alle som sier det har en hack på et eller annet vis. Bitcoin Cash, lol for en vits. Da ville jo blockchainen tatt flere milliarder terabyte om noen år hvis det skulle blitt mainstream. Poenget med off-chain er at det er ikke vits å bruke "selveste" blockchainen til alle daglige transaksjoner som feks kaffe. Og nei du får overhodet ikke til noen double-spending. Igjen, bare prøv selv også viser du meg hvordan du double-spender, eller linke til dokumentasjon. Det finnes butikker som aksepterer Lightning Network-betaling, da burde du kunne kjøpe en masse virtuelle servere feks med de samme pengene, hvis det du sier stemmer. https://bitlaunch.io/ Her er spesifikasjonen på lightning network: https://github.com/lightningnetwork/lightning-rfc/blob/master/00-introduction.md https://1ml.com/ her har du stats for bruk. Nettverket har snurret i 4mnd og er ikke "noe i fremtiden". Er flere andre problemer med å erstatte FIAT med Bitcoin. Banker og lån vil fremdeles eksistere, til tross for hva mange tror. Alt av tyveri og svindel er irreversibelt, og mister du sparepengene så får du ikke gjort noe. Det er umulig for staten å myke ut svingninger i økonomien. Enten så er alt offentlig, som gjør det vanskelig å eks. by på bolig og generelt for bedrifter. Eller så må alt og alle ha en haug med adresser som ikke er kjent knyttet til dem, og da mangedobles transaksjonstid og kostnad, samt at det blir ett administrativt mareritt i større skala. Allikevel tror jeg kryptovaluta er kommet for å bli. Har ikke ytret noe om at bank skal forsvinne. Ser på Bitcoin som et alternativ med overlegen teknologi og sikkerhet. Å bruke kredittkort over internett er reneste bingo, kan nesten bare legge ut detaljene dine på pastebin og få det overstått. Å diskutere myndighetene sin rolle i pengepolitikk blir for stort tema til at jeg gidder. I Norge fungerer det helt ok, men jeg kan ta den enkle varianten og bare referere til andre land hvor man går rundt med kofferter med trillion-sedler i nasjonal valuta X. Endret 24. august 2018 av atlemag Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Poenget mitt er å være oppdatert på hva du diskuterer. Fortsatt ikke noe svar på om du har prøvd selv. Jeg forstår ikke hvor du tar informasjonen din fra, som at off-chain åpner for double-spending. Hvorfor i huleste skulle noen implementere noe så dumt? Blockchain skalerer ikke per def. Alle som sier det har en hack på et eller annet vis. Bitcoin Cash, lol for en vits. Da ville jo blockchainen tatt flere milliarder terabyte om noen år hvis det skulle blitt mainstream. Poenget med off-chain er at det er ikke vits å bruke "selveste" blockchainen til alle daglige transaksjoner som feks kaffe. Og nei du får overhodet ikke til noen double-spending. Igjen, bare prøv selv også viser du meg hvordan du double-spender, eller linke til dokumentasjon. Det finnes butikker som aksepterer Lightning Network-betaling, da burde du kunne kjøpe en masse virtuelle servere feks med de samme pengene, hvis det du sier stemmer. https://bitlaunch.io/ Her er spesifikasjonen på lightning network: https://github.com/lightningnetwork/lightning-rfc/blob/master/00-introduction.md https://1ml.com/ her har du stats for bruk. Nettverket har snurret i 4mnd og er ikke "noe i fremtiden". Har ikke ytret noe om at bank skal forsvinne. Ser på Bitcoin som et alternativ med overlegen teknologi og sikkerhet. Å bruke kredittkort over internett er reneste bingo, kan nesten bare legge ut detaljene dine på pastebin og få det overstått. Å diskutere myndighetene sin rolle i pengepolitikk blir for stort tema til at jeg gidder. I Norge fungerer det helt ok, men jeg kan ta den enkle varianten og bare referere til andre land hvor man går rundt med kofferter med trillion-sedler i nasjonal valuta X. Jeg besitter selv Bitcoin og annen kryptovalutta, og har gjort flere transaksjoner med disse. Det er ikke veldig relevant selv om du insisterer på det... En off-chain transaksjon er per definisjon ikke en Bitcoin transaksjon. Alt du gjør off-chain er irrelevant helt til det er on-chain. Ja, en Bitcoin transaksjon som ikke er bekreftet on-chain er åpen for å bli ugyldiggjort mens den prosessere, og da double spend hvis du allerede har fått varen... Hvis du er avhengig av en hack for a bruke det i det daglige/skalere, er det omtrent det samme som å si at overføringer på tvers av landegrenser går umiddelbart, fordi jeg brukte PayPal, etc.. Det er nettop fordi Bitcoin ikke skalerer at den er ubrukelig som betaling ved storskala adopsjon. Tilsvarende kan vi vise til massevis av andre kryptovaluta som er og var direkte svindel, og at kryptovaluta derfor ikke fungerer. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 (endret) Jeg besitter selv Bitcoin og annen kryptovalutta, og har gjort flere transaksjoner med disse. Det er ikke veldig relevant selv om du insisterer på det...Greit å vite hvem man snakker med, de fleste sitter desverre her og spyr ut meninger om ting de ikke en gang har tatt i, da er det helt normalt å stille noen kontrollspørsmål for å slippe å kaste vekk tid. En off-chain transaksjon er per definisjon ikke en Bitcoin transaksjon. Alt du gjør off-chain er irrelevant helt til det er on-chain. Ja, en Bitcoin transaksjon som ikke er bekreftet on-chain er åpen for å bli ugyldiggjort mens den prosessere, og da double spend hvis du allerede har fått varen... Nei, her har du ikke lest deg opp på lightning network iallfall. Hvis det finnes en løsning slik du beskriver, så antar jeg den har 0 brukere. I LN åpner du en såkalt betalingskanal ved å generere en on-chain bekreftet transaksjon som åpner kanalen og dermed låser bitcoins til kanalen. Disse kan ikke brukes til noe annet, de vil bare bli redistribuert på blockchain når kanalen stenges igjen av en ny on-chain transaksjon. Betalingskanaler handler i enkle trekk om å låse av fund, ha uendelig mange off-chain transaksjoner og eventuelt settle gjeldende balanse i kanalen on-chain igjen. Det fins flere sikkerhersmekanismer hvis du er interessert i å lese. Double spending er ikke noe issue. Det kan være andre issues, men double spend er det første de som designet både Bitcoin og Lightning network tenkte på... Blir litt som hvis TCP skulle blitt designet uten mekanisme for å unngå datakorrupsjon og pakketap. Betalingskanaler er overhode ikke noe hack. Ripple som du snakker om har også kopiert denne teknikken for skalering. Både den infamøse Satoshi Nakamoto og Hal Finney snakket tidlig om betalingskanaler som skalering. Ingen av dets skapere har noen gang satt det som et kriterie at hver bidige lille kaffe-transaksjon, eller enda mindre, skal legges inn i blockchain. Så hvorfor setter DU dette kriteriet? Hvis du er avhengig av en hack for a bruke det i det daglige/skalere, er det omtrent det samme som å si at overføringer på tvers av landegrenser går umiddelbart, fordi jeg brukte PayPal, etc.. Det er nettop fordi Bitcoin ikke skalerer at den er ubrukelig som betaling ved storskala adopsjon. Tilsvarende kan vi vise til massevis av andre kryptovaluta som er og var direkte svindel, og at kryptovaluta derfor ikke fungerer. Skjønner ikke hva du prøver å si her. Det daglige er vel ikke typisk på tvers av landegrenser, er både paypal og mastercard hacks eller hva? Du prøver å repetere at Bitcoin ikke skalerer og er ubrukelig, og håper at det til slutt skal bli sant. Funker ikke. Endret 24. august 2018 av atlemag Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 -snip- Jeg sier ikke at enhver transaksjon må være på kjeden. Flere av exchanges har holdt transaksjonene internt på tjenesten off-chain nettop for å spare transaksjonautgifter og eliminere transaksjonstiden. Det har vært en betydelig bedre løsning enn å gjøre det on-chain. Det er bare per definisjon ikke en Bitcoin transaksjon før det er on-chain. Du har selv bekrefter at Bitcoin ikke skalerer per def., deretter at jeg prøver å repetere at Bitcoin ikke skalerer for å gjøre det sant... Lenke til kommentar
makta556 Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Gud bedre, her var det mye off-topic. 3 sider, virkelig? Naboenes rett til levelige omgivelser veier klart tyngst. Bedriften bør beklage for så å enten redusere støynivået umiddelbart eller stanse driften. Tenke seg til hvor hardt de kjørte viftene for å holde parken kjølig etter DEN sommeren... Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Jeg sier ikke at enhver transaksjon må være på kjeden. Flere av exchanges har holdt transaksjonene internt på tjenesten off-chain nettop for å spare transaksjonautgifter og eliminere transaksjonstiden.Nei men du kalte off-chain løsninger "hacks" med mindre jeg misforstod noe. Alle sentraliserte exchanges har alltid holdt sitt eget register med transaksjoner internt. Bare innskudd og uttak som registreres på blockchains. Fins noen desentraliserte på Ethereum dog. Det har vært en betydelig bedre løsning enn å gjøre det on-chain. Det er bare per definisjon ikke en Bitcoin transaksjon før det er on-chain.Det er din definisjon og det er sikkert mange som er både enige og uenige. Det er helt på siden av poenget. Hvis Lightning Network er like sikkert, raskere og billigere - så er det dette som betyr noe. Og da må du komme opp med reelle fakta om hva som er problemet med lightning network eventuelt. On-chain eller ikke er ikke en problemstilling i seg selv. Du har selv bekrefter at Bitcoin ikke skalerer per def., deretter at jeg prøver å repetere at Bitcoin ikke skalerer for å gjøre det sant...Nei, jeg sier en blockchain ikke skalerer. Selvsagt, lag et lite nettverk av super-computere og fiber mellom som klarer å registrere alt.Yey Men det var dette med desentralisering da... Som er et mye viktigere enn å få alle transaksjoner on-chain, trodde iallfall jeg. Ethereum har jo allerede vist oss hvordan det går hvis du registrerer enorme mengder transaksjoner on-chain - nå skal de også lage skaleringsløsninger, der en av de er en kopi av Lightning Network. En annen er å lage side-chains, som også blir off-chain. Blir mye spennende å følge med på innen skalering serru Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 (endret) -snip- Du står fritt til å være uenig med hva definisjonen er, det endrer ikke definisjonen. En transaksjon på Lightning nettverket, er en Lightning transaksjon, riktignok med Bitcoin som valuta. Som kuriositet, hvis Bitcoin Gold/Cash eller annen fork endte opp med en lengre Blokkjede enn Bitcoin, så vil disse per def. være Bitcoin. Fordi hovedkjeden er det som utgjør Bitcoin. Bitcoin er egentlig utrolig sentralisert med tanke på hvor få som besitter majoriteten av verdier og hashpower. Samt sentrale exchanges og antallet leverandører av utstyr. Ellers finnes det vel både andre- og tredjegenerasjons blokkjeder som faktisk kan skalere. De er naturligvis annerledes enn Bitcoin i struktur, og har andre svakheter. Endret 26. august 2018 av Spoki0 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 (endret) snappJa jeg får konsentrere litt her. Funksjonalitet er det som betyr noe. Det er mer interessant enn å krangle om hva som er "definisjoner" innen noe så lite vitenskapelig som kryptovaluta. Alt som skjer off-chain er like trygt med LN og blir til slutt en on-chain transaksjon. Samme som at du drar kortet i helgen så bokføres ikke transaksjonen før banken åpner på mandag. Hvis lightning network er like sikkert som onchain transaksjoner, bare raskere og billigere. Er det da noe problem med det? Endret 27. august 2018 av atlemag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå