Gå til innhold

Elbiler må betale i bomringen i Bergen


Anbefalte innlegg

Dag: Enig i at alt for mange som ikke trenger bil kjører bil likevel, fordi det er enklest. Men det har sin smerteterskel for både barnefamilier og folk som kjører alene. Folk som kjører alene kan noen ganger velge kollektivt i stedet for. Barnefamilier ønsker ikke å bo i celle-boliger i bysentra. Da tar heller foreldrene seg en annen jobb, kanskje til og med yrkesbytte, for å kunne bo et mer barnevennlig sted. Et sted der ungene har tilgang på hage og foreldrene råd til mer alburom innendørs. Noe hele familien vinner på. Dette har med bystørrelse å gjøre. Oslo begynner å bli ubehagelig tett for barnefamilier etter norske forhold. Setter man det litt på spissen kan vel enkelte områder i Stavanger, Bergen og Trondheim også regnes som barnefamiliefiendtlige, men jobbmessig er det ikke noe stort problem. Folk klarer å kombinere et sunt familieliv med alburom, med jobb i sentrum. I de øvrige 100 byene i landet og alle steder utenfor by er det ikke noe problem. Lærdommen av dette er ikke at trafikken er synderen til familiefiendtligheten, men bystørrelsen til Oslo. I den andre enden av skalaen har vi bygdedyret og fysisk isolasjon som følge av avstander som heller ikke er sunt for barnefamilier. Demografi-politikken bør derfor se på muligheter for å stimulere til tettsteder og småbyer med "riktig" størrelse. Kanskje fra 1 000 til 100 000 innbyggere eller noe sånt (jeg er åpen for debatt på de tallene).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste fornuftige er å erstatte bensin/diesel med hydrogen.   Dobbelt så effektivt som forbrenningsmotor og samme fylle/kjøremønster. Ikke noen overoppgradering av nettet i boligområder, ikke noe behov for kostnaden smartmålere.

Det samme bruksmønsteret som i dag når det gjelder transport, alle kan være med og all vår transport blir uten Co2-utslipp og lokal forurensning, både på land og i sjø.

Staten kan forskuddsbetale fyllestasjoner gjennom landet. 20 milliarder, så er hele hele landet dekket for land og sjøtransport og  forurensningsproblematik og bilprodusentenes juks borte. ( Co2-fangst og lagring vil ellers koste 25-30 milliarder.) Stasjons-utbyggingsprisen kan betales tilbake av bilister/transportører gjennom fylleprisavgift, allikevel blir km.pris lavere enn dagens bensinpris.

Ikke noe behov for ekstra tiltak/avgiftslette for noen.  Ikke noe vinter-problematik. Ikke noe lade/rekkevidde-angst. Mindre storbatteri-forurensning. Mindre forurensing totalt sett.

Det enkleste er det beste.

 

 

«...kundene skal kunne bytte fra fossile til fornybare løsninger uten å gå på bekostning av kostnadene....»

http://news.cision.com/nel-asa/r/nel-asa--constructing-the-world-s-largest-electrolyzer-manufacturing-plant,c2598472

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte forbi hydrogen fyllestasjoner i Åsane i går. Det var ikke kø der. Å bruke 20 milliarder på hydrogen fyllestasjoner ville vert like lurt som å bygge opp kull lager langs veiene for å forsyne dampdrevet biler.

 

Bruke 20 milliarder på fyllestasjoner som ingen kan bruke?(ref at det finnes så og si "ingen" hydrogenbiler pr i dag). Høres ut som en dårlig ide. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselbusser bør avgiftslegges tilsvarende som dieselbiler, mens rene elbusser bør subsidieres tilsvarende som rene elbiler. Da får vi en ren subsidiering av miljøriktige kjøretøy og den drivkraften som trengs for videre elektrifisering. Å dempe elektrifiseringen av elbiler og samtidig subsidiere busser, uavhengig av framdriftssystem, så får det en del riv ruskende gale bieffekter.

 

Det å subsidiere en elbil er jo greit nok ,men med tanke på at en bil har kanskje 1-2timers brukstid hver dag kontra en buss som har 8timers brukstid hver dag så kan ikke subsidiene for elbiler asees som å være den mest effektive måter å få ned utslippene. Har selv Dieselbil ,men kjører ca 6000km i året og mest utenfor byer, så om jeg kjøper en helt ny elbil , så er det langt ifra sikkert at den vil være mer miljøvennlig sammenlignet med en Dieselbil som allerede er produsert, siden det idag ikke produseres nok elbiler til verdensmarkedet , så er det bedre at den elbilen (som jeg ellers ville kjøpt) går til å bytte ut en annen bil som kanskje kjøres 20.000km i året.

 

Skal man få ned utslippene så burde man prioritere de kjøretøyene som har mest gangtid, og da er nyttekjøretøy som busser/lastebiler osv en naturlig plass å starte.

 

Jeg har før sagt at elbilsubsidier burde fases ut med kanskje 3% økning i moms hvert år fra 2019 (Start så fort som mulig, for å få en mest mulig gradvis og linær innføring) , samtidig med 50% bompengetakst (på alle strekninger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste fornuftige er å erstatte bensin/diesel med hydrogen.   Dobbelt så effektivt som forbrenningsmotor

Det eneste fornuftige er bensin/diesel. Dobbelt så effektivt som dampmaskiner.. :roll:

 

Blir du ikke lei av å være avhengig av å argumentere mot stråmenn i stedet for å argumentere mot det eneste reelle alternativet?

 

CFD: Enig i det. Mitt forslag er 2,5% per år fra 2020, slik at elbiler har normal 25% mva fra 2030. Elbiler har normal pant og gassen i klimaanelgget. Øvrige nybilavgifter mener jeg bør fases ut sammen med bensin/diesel-bilene.

 

En av grunnene til at el ikke har tatt av for næringskjøretøy er at mva ikke differensierer bensn/diesel fra el, siden ingen av delene er mva-belagt. Det bude blitt kompensert økonomisk på andre måter og eldrift burde vært krav ved flere offentlige innkjøp og anbud, deriblant for busser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det eneste fornuftige er å erstatte bensin/diesel med hydrogen.   Dobbelt så effektivt som forbrenningsmotor og samme fylle/kjøremønster. Ikke noen overoppgradering av nettet i boligområder, ikke noe behov for kostnaden smartmålere.

Det samme bruksmønsteret som i dag når det gjelder transport, alle kan være med og all vår transport blir uten Co2-utslipp og lokal forurensning, både på land og i sjø.

Hydrogen er dyrt, farlig og rett og slett en blindvei. Det skaper større CO2-utslipp.

 

Man trenger ingen "overoppgradering" i boligområder til lading. Nettet må oppgraderes uansett, men elbiler bruker lite strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...