Gå til innhold

Elbiler må betale i bomringen i Bergen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom FrP meiner alvor med motstand mot bompengar (noko dei ikkje gjer), må dei dei stanse dette i Samferdselsdepartementet. Den beste måten å verte kvitt bompengar på, er å forby bompengar for elbilar. Då er det slutt på bompengar for nye bilar frå 2025, og etter kvart so få bilar som betaler bompengar at det ikkje er bryet verd. For tungtransport vil dei kanskje vare litt lenger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

De som kjøpte el bil i den tro om å slippe utgifter til bom og veiavgift vil nok gå på en aldri så liten smell. Nå har regjeringen fått det som de vil fått uendelig mange over på el bil og så blir utgiftene plutselig skyhøye, dere slipper ikke unna, staten skal ha sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en stor fare for at lokalpolitikere favoriserer kollektivtransport uansett drivstoff (f.eks gamle dieselbusser) på bekostning av lokalt utslippsfrie personbiler. Noen bør se galskapen og favorisere de transportformene som gir minst utslipp, selv om det kan bety mange biler. I de større byene der antall biler er et annet problem løser man det med høye parkeringsavgifter i stedet for bompenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom FrP meiner alvor med motstand mot bompengar (noko dei ikkje gjer), må dei dei stanse dette i Samferdselsdepartementet. Den beste måten å verte kvitt bompengar på, er å forby bompengar for elbilar. Då er det slutt på bompengar for nye bilar frå 2025, og etter kvart so få bilar som betaler bompengar at det ikkje er bryet verd. For tungtransport vil dei kanskje vare litt lenger.

 

Det gir jo ingen mening å forby bompenger. Selvsagt må man ha dette regulatoriske grepet for å stimulere til mindre bilbruk inn til sentrum. Kø og dårlig fremkommelighet skaper enorme kostnader for samfunnet. Hadde man fjernet bompenger over natten ville dette trolig ført til et umiddelbart sammenbrudd av hele transportsystemet neste dag (i de største byene).

 

Bompenger handler ikke bare om hvorvidt bilen har lokalt utslipp eller ikke. Det handler minst like mye om fremkommelighet og rasjonell bruk av et begrenset areal. Man kan ikke bygge seg ut av dette, og det er heller ikke praktisk mulig å "satse på kollektivtransport" raskt nok til at dette kan ta unna vesentlig større volumer på kort tid. Det satses, men tar ofte 5-10 år for hver lille enkeltsatsing.

 

Selv er jeg ivrig elbilist, men har gangsyn nok til å se at å bruke privatbil inn i byen har store samfunnsmessige konsekvenser. Derfor er jeg helt enig i at bompenger før eller senere må fases inn også for elbiler. Men så lenge det fremdeles finnes mange forurensende biler så må man opprettholde en betydelig prisforskjell, slik at det fortsatt er et økonomisk insentiv for å velge utslippsfrie biler. Men elbiler skaper også kø, ulykker, veislitasje og støy og koster derfor bedrifter og samfunnet enormt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De som kjøpte el bil i den tro om å slippe utgifter til bom og veiavgift vil nok gå på en aldri så liten smell. Nå har regjeringen fått det som de vil fått uendelig mange over på el bil og så blir utgiftene plutselig skyhøye, dere slipper ikke unna, staten skal ha sitt.

 

 

I så fall har de kun seg selv å takke, da det har vært klinkende klart helt fra dag én at elbiler også skulle begynne å betale bompenger på et eller annet tidspunkt. Det finnes ikke én kjeft som har lagt skjul på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er er først og fremst miljøvennlig transport som bør subsidieres.

Hmm.. Produksjon av alle bilene er neppe mer miløvennelig enn videre drift av dieselbuss. Mange biler krever mer vei enn en buss, asfaltdekke er ikke miljøvennlig.

 

Det man kunne gjort er å øke bompenger og parkeringsavgifter for deretter å sponse rutebillaget slik at mer moteriktig fremdriftsteknologi blir benyttet av kollektivtrafikken.

 

Privatbil i by er plasskrevende og gammeldags, uavhengig av fremdriftsteknologi.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Det er er først og fremst miljøvennlig transport som bør subsidieres.

Hmm.. Produksjon av alle bilene er neppe mer miløvennelig enn videre drift av dieselbuss.
Her gjer du ein grov feil. Du samanliknar produksjon av elbilar med vidare drift av bussar, når det det motsette som vert incentivert her. Dei skattlegg vidare drift av elbilane, og ein konsekvens kan vere at dei må kjøpe fleire bussar.

 

Privatbil i by er plasskrevende og gammeldags, uavhengig av fremdriftsteknologi.

Heller 40 nye elbilar enn vidare drift av ein ein stinkande dieselbuss. Elbilar korkje bråkar eller luktar når dei står i stilleståande kø. Når det er fullt på vegen, kjem ingen fleire inn før nokon har køyrt ut, men då tek vel folk heller bybana.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en stor fare for at lokalpolitikere favoriserer kollektivtransport uansett drivstoff (f.eks gamle dieselbusser) på bekostning av lokalt utslippsfrie personbiler. Noen bør se galskapen og favorisere de transportformene som gir minst utslipp, selv om det kan bety mange biler. I de større byene der antall biler er et annet problem løser man det med høye parkeringsavgifter i stedet for bompenger.

 

Dette kan du ærlig talt ikke mene seriøst?

Her overser du totalt arealbruksaspektet, som kanskje er aller viktigst i større byer (selv om utslipp og luftkvalitet er det andre viktige aspektet her som selvsagt skal med i totalvurderingen).

 

En enkel link for å illustrere poenget mitt:

https://twitter.com/urbanthoughts11/status/930129935729025024

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Her gjer du ein grov feil. Du samanliknar produksjon av elbilar med vidare drift av bussar, når det det motsette som vert incentivert her.

Påstanden var at elbiler var mer miljøvennlige enn eksisterende buss. Altså beholde incentevene slik at folk kjøper nye elbiler istedenfor å ta bussen. Når folk skal skaffe seg noe må det nødvendigvis produseres. Slikt gir neppe miljøgevinst.

Det er ikke engang sikkert at produksjon ny elbuss for hurtig bytte av fremdriftsteknologi er mer miljøvennlig enn å drifte den gamle dieselbussen livet ut.

Dei skattlegg vidare drift av elbilane, og ein konsekvens kan vere at dei må kjøpe fleire bussar.

Fint. De bør fortsette med det, i stadig større omfang.

Heller 40 nye elbilar enn vidare drift av ein ein stinkande dieselbuss. Elbilar korkje bråkar eller luktar når dei står i stilleståande kø. Når det er fullt på vegen, kjem ingen fleire inn før nokon har køyrt ut, men då tek vel folk heller bybana.

Erstatt alle (el)bilene med buss så slipper du kø. Dessuten kreves mindre (asfaltert) lengde vei og sterkt redusert behov for parkeringsplasser. Heller park enn vei/p-plass.
Lenke til kommentar

 

Her gjer du ein grov feil. Du samanliknar produksjon av elbilar med vidare drift av bussar, når det det motsette som vert incentivert her.

Påstanden var at elbiler var mer miljøvennlige enn eksisterende buss. Altså beholde incentevene slik at folk kjøper nye elbiler istedenfor å ta bussen.

 

Nei, påstaden du svarte på var fylgjande:

Det er er først og fremst miljøvennlig transport som bør subsidieres.

Her står det ikkje eit kvekk om å kjøpe nye elbilar som skal erstatte eksisterande bussar. Det er ein stråmann du ha funne opp, fordi du ikkje veit korleis du skal argumenterere mot den faktiske påstanden.

 

Når folk skal skaffe seg noe må det nødvendigvis produseres. Slikt gir neppe miljøgevinst.

Det står ingenting i innlegget du svarte på som indikerer at nokon skal skaffe seg noko som helst.

 

Det er ikke engang sikkert at produksjon ny elbuss for hurtig bytte av fremdriftsteknologi er mer miljøvennlig enn å drifte den gamle dieselbussen livet ut.

Men det er definitivt meir miljøvennleg å køyre ein eksisterande elbil enn å køyre ei ekstra rute med den eldste Euro I dieselbussen, ikkje sant? Ergo er incitament for å ta ein forureinande buss framfor å køyre elbil negativt or miljøet.

 

Dersom du ikkje ynskjer at folk skal kjøpe fleire elbilar, er det på kjøp du må leggje avgifta. Ikkje på bruken av eksisterande.

 

 

Dei skattlegg vidare drift av elbilane, og ein konsekvens kan vere at dei må kjøpe fleire bussar.

Fint. De bør fortsette med det, i stadig større omfang.

 

Dersom du meiner at produksjon av bussar forureinar mindre enn bruk av eksisterande elbilar, kunne du formulert deg meir sakleg i fyrste innlegg. Eg er ganske sikker på at du tek feil, men dokumenter gjerne.

 

 

Heller 40 nye elbilar enn vidare drift av ein ein stinkande dieselbuss. Elbilar korkje bråkar eller luktar når dei står i stilleståande kø. Når det er fullt på vegen, kjem ingen fleire inn før nokon har køyrt ut, men då tek vel folk heller bybana.

Erstatt alle (el)bilene med buss så slipper du kø. Dessuten kreves mindre (asfaltert) lengde vei og sterkt redusert behov for parkeringsplasser. Heller park enn vei/p-plass.

 

Med ei slik haldning er det stor fare for at du forblir barnlaus. Prøv å få med deg tre ungar og to barnevogner på bussen om morgonen ein regnversdag, før du skal på jobb i motsett retning. Gled deg til du skal handle på veg heim.

 

Mange er avhengige av bil, og det er samfunnsøkonomisk lønsamt å leggje opp til at dei kan bruke bilen.

 

Meir støy og eksos frå bussar fører ikkje automatisk til fleire parkar og meir grønt. Det fører heller til at ein byggjer tettare med færre parkeringsplassar. Til slutt døyr sentrum, fordi folk heller handlar andre stader.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, påstaden du svarte på var fylgjande:

Påstanden var;

Det er en stor fare for at lokalpolitikere favoriserer kollektivtransport uansett drivstoff (f.eks gamle dieselbusser) på bekostning av lokalt utslippsfrie personbiler. ...

..hvilket indikerer en miljømessig ulempe ved å favorisere lokalt utslippsfrie personbiler (som de fleste da må kjøpe, ergo må bilene produseres) til fordel for kollektivtransport.

Men det er definitivt meir miljøvennleg å køyre ein eksisterande elbil enn å køyre ei ekstra rute med den eldste Euro I dieselbussen, ikkje sant? Ergo er incitament for å ta ein forureinande buss framfor å køyre elbil negativt or miljøet.

Det er mest miljøvennlig å ta bussen samtidig som en unnlater å kjøpe bilen.

 

Den største miljøvitsen er naturligvis de som har investert i elbil i tillegg til hytte-suv'en fordi de da slipper å ta kollektivtransport til jobb. På min arbeidsplass har (heldigvis) det fenomenet minket etter at kollektivfelt igjen ble overlatt til kollektivtransporten her i byen.

Dersom du ikkje ynskjer at folk skal kjøpe fleire elbilar, er det på kjøp du må leggje avgifta. Ikkje på bruken av eksisterande.

Både og, privatbilbruken må ned, uavhengig av fremdriftstekniologi.

Dersom du meiner at produksjon av bussar forureinar mindre enn bruk av eksisterande elbilar, kunne du formulert deg meir sakleg i fyrste innlegg. Eg er ganske sikker på at du tek feil, men dokumenter gjerne.

Antar dette ble limt inn fra feil tråd eller lignende.

Med ei slik haldning er det stor fare for at du forblir barnlaus. Prøv å få med deg tre ungar og to barnevogner på bussen om morgonen ein regnversdag, før du skal på jobb i motsett retning. Gled deg til du skal handle på veg heim.

Jeg bor 100m fra barnehage, 400m fra kollektivt (T-Bane). Bytt boplass etter livsbehov. Det er ofte vanskelige å styre arbeidsplassens/skolens beliggenhet, her har kommune/stat er planleggingsansvar (mht. kollektivtransport).

Mange er avhengige av bil, og det er samfunnsøkonomisk lønsamt å leggje opp til at dei kan bruke bilen.

Folk er avhengige av bil fordi samfunnet i lang tid har lagt opp til at de skal være nettopp det. Det bør snu (i bynære strøk).

Meir støy og eksos frå bussar fører ikkje automatisk til fleire parkar og meir grønt. Det fører heller til at ein byggjer tettare med færre parkeringsplassar. Til slutt døyr sentrum, fordi folk heller handlar andre stader.

Færre privatbiler gjør plass til et levende sentrum og du skal se nærbutikker blir en greie igjen. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skulle bare mangle. El-biler sliter like mye på veiene som biler med diesel eller bensinmotor. Ingen grunn til at el-biler skal ha fritak i bomstasjonene.

Like *lite*.

 

For personbiler sliter ikke på veier med mindre de har piggdekk og kjører på bar veibane.

 

Vegslitasje er koblet sammen med kjøretøyets vekt i fjerde potens, og kurven begynner ikke å stige før man er over 2-3 tonn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De som kjøpte el bil i den tro om å slippe utgifter til bom og veiavgift vil nok gå på en aldri så liten smell. Nå har regjeringen fått det som de vil fått uendelig mange over på el bil og så blir utgiftene plutselig skyhøye, dere slipper ikke unna, staten skal ha sitt.

 

 

I så fall har de kun seg selv å takke, da det har vært klinkende klart helt fra dag én at elbiler også skulle begynne å betale bompenger på et eller annet tidspunkt. Det finnes ikke én kjeft som har lagt skjul på det.

Og sannsynligvis heller ikke en kjeft som ikke har oppfattet det... Jeg bor I Trondheim, her blir elbiler kastet ut av kollektivfelt i 2019. Selvsagt upraktisk for meg som elbil ist, men det måtte jo skje før eller siden. Det jeg lurer på er hvor mange fossilbillister som har reflektert over at elbilene ikke forsvinner, de må bare så i kø sammen med alle de andre... ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I så fall har de kun seg selv å takke, da det har vært klinkende klart helt fra dag én at elbiler også skulle begynne å betale bompenger på et eller annet tidspunkt. Det finnes ikke én kjeft som har lagt skjul på det.

Ikke forveksl bompenger med nybilavgifter. Det er nybilavgifter som har vært klinkende klart å innføre etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...