Gå til innhold

En samlet bransje kritiserte nytt system for strømpriser og nettleie - vurderer ny høring [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Nå er jeg en av de som er for dette systemet, så det kan jeg ikke svare deg på :)

Helt tilfeldig så har du også smarthus og flat effektkurve allerede?

Men, om jeg forstår de som er negative til dette er problemet at de er storforbrukere av nettet og må derfor betale mest.

...

Hva er egentlig en 'storforbruker'? Med dagens tariffer handler det om energi og det kan man godt forstå siden den energien du bruker i dag ikke lenger befinner seg i vannkraftmagasinet i morgen. At du nå vil sette merkelappen 'storforbruker' som periodevis bruker høy effekt er verre å forstå siden effekt ikke i samme grad kan spares på, den må snarere *plasseres* og da er det faktisk en fordel for nettet om noen ved behov kan flytte rundt på store laster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt tilfeldig så har du også smarthus og flat effektkurve allerede?

Jeg har ett "smarthus" ja, men akkurat nå har jeg ikke noe som flater ut effekten. Nettopp av den grunn som jeg har forklart deg tidligere, jeg har logget mitt forbruk for å regne på hvordan den foreslåtte prisingen vill slå ut for meg. Som jeg oppfordrer andre til å gjøre for å se at den vill passe de aller fleste. Men det virker ikke som noen gidder. 

Hva er egentlig en 'storforbruker'? Med dagens tariffer handler det om energi og det kan man godt forstå siden den energien du bruker i dag ikke lenger befinner seg i vannkraftmagasinet i morgen. At du nå vil sette merkelappen 'storforbruker' som periodevis bruker høy effekt er verre å forstå siden effekt ikke i samme grad kan spares på, den må snarere *plasseres* og da er det faktisk en fordel for nettet om noen ved behov kan flytte rundt på store laster.

Uten å sjekke alle detaljene har vell tester fra kunder som er i test nett vist at folk som har effekter over 4kW i store deler av året storforbrukere, eller er forbrukere som bruker nettet mer enn normalt. Derfor er prisingen gitt ut i fra 4kW i abonnement + opp til 9kW(om jeg husker rett) i flere hundre timer igjennom året. Dette vill gi samme pris som i dag, ca. 

Ja, pr i dag beregnes nettleien ut i fra energi. Noe som er tåpelig da det ikke spiller noen rolle for nettet, det er det effekten som gjør. Det er derfor en går over til effekt... Og hele poenget til modellen som er foreslått er å jevne ut effekten over døgnet, slik at en unngår de store lastene. De som har ett slikt forbruk at det ikke går å få ned de store lastene må selvfølgelig ta den delen av regningen da de har en annen forventning av nettet enn folk flest. Men pr i dag betaler alle like mye, noe jeg mener er unfair. 

Igjen oppfordrer jeg deg til å faktisk sjekke hvor du havner, slik at vi har noe håndfast å diskutere. Nå går det bare i synsing. 

Lenke til kommentar

Med det mener jeg forslaget fra NVE, der man betaler fast pris for et abonnement på et gitt antall kWh. Altså, at prisingen ikke tar hensyn til kapasiteten i nettet når forbruket tas ut.

Det som er godt med et abonnement på et gitt antall kWh er at E-verket får god oversikt over normalforbruket, og kan dimensjonere nettet etter dette.

Folk ønsker å unngå overforbruk da disse kWh-timene koster ekstra mye, og vil installere utstyr som kobler ut f. eks. varmtvannsbereder og varmekabler de aktuelle timene.

Ganske sikker vil en også være moderat når en lader bilen.

Et system som trolig best vil hindre at nettet blir overbelastet, men selvsagt har nettselskapet det overordnede ansvaret for at nettet har kapasitet nok.

Lenke til kommentar

Jeg har ett "smarthus" ja,

Du ser ikke ironien i at du som har smarthus argumenterer så standhaftig for en dum tariff? ;)

...

Ja, pr i dag beregnes nettleien ut i fra energi. Noe som er tåpelig da det ikke spiller noen rolle for nettet, det er det effekten som gjør. Det er derfor en går over til effekt... Og hele poenget til modellen som er foreslått er å jevne ut effekten over døgnet, slik at en unngår de store lastene. De som har ett slikt forbruk at det ikke går å få ned de store lastene må selvfølgelig ta den delen av regningen da de har en annen forventning av nettet enn folk flest. Men pr i dag betaler alle like mye, noe jeg mener er unfair. 

...

Og nettopp på grunn av effektutjevning er det tåpelig at NVEs foreslåtte tariff straffer de som legger høyeffektlaster til tider på døgnet hvor nettet faktisk har ledig kapasitet..
Lenke til kommentar

Du ser ikke ironien i at du som har smarthus argumenterer så standhaftig for en dum tariff?

Nei, for som sagt spiller det ingen rolle for meg. Uansett hvor "dumt" det er så vill jeg ha ett normalforbruk, eller langt mindre egentlig. Det handler om mine vaner og behov.

Og nettopp på grunn av effektutjevning er det tåpelig at NVEs foreslåtte tariff straffer de som legger høyeffektlaster til tider på døgnet hvor nettet faktisk har ledig kapasitet..

Det er din mening, ja. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...