Frøken93 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hei! Jeg er 25år gammel og bor i Rogaland. (Stavanger/Sandnes området).Jeg har lån i lånekassen (ca 40.000), samt lån på en arvet leilighet som skal selges. (Ca 250.000,- hvorav vi er 2 lånetagere)Ved salg av nevnte leilighet antar vi at vi sitter igjen med ca 1 million hver, etter megler er betalt etc. Jeg vil, slik situasjonen er, antageligvis får innvilget uføretrygd snart. (Søknad sendes denne uken)Jeg vil da også få ung ufør tillegget. Jeg vil nok dog få det absolutt minste mulige å få på denne ordningen siden jeg ikke har vært lenge nok i jobb til å ha et grunnlag å gå utifra. (ca 257 708kr i året. Grunnbeløpet i folketrygden x 2,66 pr mai.2018) Så vidt jeg har forstått det kan jeg også få lånet mitt hos lånekassen slettet om jeg blir ufør. Jeg er alene, har ikke bil/hest etc. Så, med dette regnestykket. Hva tror dere jeg kan få i lån? Jeg har vært innom div "kalkulatorer" hos egen bank og husbanken, men jeg blir ikke helt klok på det. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 250000 kanskje? Det enkleste er å bare kontakte banker for å høre. Vær ærlig om situasjonen din. Legg frem budsjett og prov på at du kan gjennomføre det (tidligere sparing eller betaling på nåværende bolig). Sjekk også ut husbanken. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Hei! Jeg er 25år gammel og bor i Rogaland. (Stavanger/Sandnes området). Jeg har lån i lånekassen (ca 40.000), samt lån på en arvet leilighet som skal selges. (Ca 250.000,- hvorav vi er 2 lånetagere) Ved salg av nevnte leilighet antar vi at vi sitter igjen med ca 1 million hver, etter megler er betalt etc. Jeg vil, slik situasjonen er, antageligvis får innvilget uføretrygd snart. (Søknad sendes denne uken) Jeg vil da også få ung ufør tillegget. Jeg vil nok dog få det absolutt minste mulige å få på denne ordningen siden jeg ikke har vært lenge nok i jobb til å ha et grunnlag å gå utifra. (ca 257 708kr i året. Grunnbeløpet i folketrygden x 2,66 pr mai.2018) Så vidt jeg har forstått det kan jeg også få lånet mitt hos lånekassen slettet om jeg blir ufør. Jeg er alene, har ikke bil/hest etc. Så, med dette regnestykket. Hva tror dere jeg kan få i lån? Jeg har vært innom div "kalkulatorer" hos egen bank og husbanken, men jeg blir ikke helt klok på det. Du kan få slettet hele til deler av studielånet, men husker ikke søknadsprosessen og kriteriene. Men tror det var noe med "hvis du ikke kan betale tilbake" og det kan du jo. Hvem er denne andre personen du snakker om og hvorfor tror du at du påvirkes av den personens økonomi? Du kan sikkert få lån til bolig i husbanken, gjennom kommunen du bor i. Endret 20. august 2018 av 8DX8QO0Y 1 Lenke til kommentar
Frøken93 Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Du kan få slettet hele til deler av studielånet, men husker ikke søknadsprosessen og kriteriene. Men tror det var noe med "hvis du ikke kan betale tilbake" og det kan du jo. Hvem er denne andre personen du snakker om og hvorfor tror du at du påvirkes av den personens økonomi? Du kan sikkert få lån til bolig i husbanken, gjennom kommunen du bor i. Hva mener du? Medeieren av leiligheten som skal selges? Et søsken logisk nok siden den er arvegods. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Tror ikke banken bryr seg om hvor pengene kommer fra, så lenge du har fast inntekt (som f.eks uføretrygd) og god økonomi.Klarer du å regne frem til hvor mye du kommer til å få i mnd (og egenkapital du har) er det vel bare å høre med en bank om hva de estimerer du kan få låne.Du må smøre deg med tolmodighet med den søknaden. Kan ta mange mnd å få svar fra Nav. F.eks her jeg bor tar det 8 mnd å få svar på søknaden. Endret 20. august 2018 av PantZman Lenke til kommentar
Frøken93 Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Det stemmer forøvrig ikke helt det du sier ang sletting av gjeld. Ifølge lånekassen kan jeg få slettet gjelden min så sant jeg blir mer enn 50%ufør og/eller har lav nok inntekt og gikk på AAP ved søkbadstidspunkt. Noe jeg gjør, altså har jeg nå en årsinntekt på ca 180.000kr Endret 20. august 2018 av Frøken93 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Er ønske å kjøpe noe nytt? Er det et alternativ å kjøpe ut ditt søsken og eie den arvede leiligheten alene? Grunnen til at jeg spør er at du trolig ikke får mer enn 1-1,5 milloner i lån. Er ikke så lett å finne ok bolig i ditt område til rundt 2 millioner, mistenker jeg. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 For det første er ung ufør 2,91 G, fordi du er enslig. For du andre får man bare slettet studiegjeld når man ikke kan betale tilbake selv. Hvis du selger en leilighet med gevinst og sitter igjen med 1 mill, vil du ikke få innvilget sletting av gjeld. Når det da kommer kommer til lån, fremgår det ikke hva du vil låne penger til. Det er en vesentlig forskjell på lån uten sikkerhet, som f.eks forbrukslån, og boliglån. Uten annen gjeld, og med ung ufør, vil jeg tippe at du kan få et boliglån på ca kr 850,000,- over 30 år med noenlunde normale fellesutgifter. 1 Lenke til kommentar
Frøken93 Skrevet 24. august 2018 Forfatter Del Skrevet 24. august 2018 Er ønske å kjøpe noe nytt? Er det et alternativ å kjøpe ut ditt søsken og eie den arvede leiligheten alene? Grunnen til at jeg spør er at du trolig ikke får mer enn 1-1,5 milloner i lån. Er ikke så lett å finne ok bolig i ditt område til rundt 2 millioner, mistenker jeg. Ja ønsket er å kjøpe noe nytt. Å kjøpe ut søsken er uaktuelt da arvet leilighet ligger på en annen kant av landet, hadde den ligget her hadde vi sittet igjen med en god del mer enn ca 1 mill hver. Lenke til kommentar
Økonom2015 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Basert på en enkle beregningsmodell som baserere seg på SIFO-modellen for utgifter + renteutgifter (dagens rente +5%) - bil, så blir antatt lånebeløp ca 700'. Dette for å komme ut i ca kr 0 på likviditeten. Bankene har i tillegg en 10% "avviksaker", altså lån som kan gies tross negativ likviditet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 (endret) For du andre får man bare slettet studiegjeld når man ikke kan betale tilbake selv. Hvis du selger en leilighet med gevinst og sitter igjen med 1 mill, vil du ikke få innvilget sletting av gjeld. Hvor har du dette fra? For meg ser det ut som at sletting av gjeld i Lånekassen ikke er behovsprøvd og at det bare er inntektsgrensen som gjelder. Endret 24. august 2018 av mobile999 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Hvor har du dette fra? For meg ser det ut som at sletting av gjeld i Lånekassen ikke er behovsprøvd og at det bare er inntektsgrensen som gjelder. Det spørs kva grunnlag lånekassen brukar på å slette studielånet, det er fleire ting som kan gi grunnlag for å få studielånet sletta, som f.eks. at ein blir varig ufør, dødsfall, varige betalingsproblemer og rettslig gjeldsordning. Mest aktuelt her er å sjå på forskjellen mellom varig uførheit og varige betalingsproblemer. Blir ein varig ufør med meir enn 50%, eller du har ein brutto person- og kapitalinntekt på mellom 308 993 og 445 539 kr i året. Ved minste inntekta får du heile studielånet sletta, og ved høgste inntekta får du redusert studielånet. Som du ser så er det ikkje lønnsinntektene som ein tek utgangspunkt i. Ein person med lav inntekt men som har verdiar f.eks. i form av eigd bolig vil kunne være over grensa når ein ser på person- og kapitalinntektene samla sett. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Her et det snakk om 50% ufør eller mer. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Hvor har du dette fra? For meg ser det ut som at sletting av gjeld i Lånekassen ikke er behovsprøvd og at det bare er inntektsgrensen som gjelder. Jeg har det fra her: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/Sletting-av-gjeld/Uforhet/ I tillegg har jeg søkt om sletting av gjeld for flere personer og har ervervet meg en del erfaring fra prosessen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Jeg finner ikke noe der om at man ikke kan få slettet studiegjeld når man kan betale tilbake. Dessuten lurer jeg på hvor lenge etter salg av leilighet med gevinst på 1 mill du mener man ikke kan få innvilget studiegjeld. For du andre får man bare slettet studiegjeld når man ikke kan betale tilbake selv. Hvis du selger en leilighet med gevinst og sitter igjen med 1 mill, vil du ikke få innvilget sletting av gjeld 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå