Gå til innhold

Linux på treeeeeeig bærbar

zypher_ut

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar pc som jeg bruker på skolen, og den er ganske treig:

Celeron 700MHz. 56MB RAM, 10GB (treig) HD osv...

Jeg bruker windows 98 som operativsystem nå, men jeg syes alt går litt treigt.

Så jeg vil prøve linux. En venn sier at debian er bra, men jeg vet ikke om det vil funkere (og ikke være for treigt) på maskinen min.

Hvilken linux versjon burde jeg ha på den? Den skal bare brukes til skole ting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Først og fremst ville jeg oppgradert med mer RAM. Det meste blir treigt med så lite. Også Linux. F.eks en 128brikke til. Ellers er det viktig å holde orden på harddisken, men det regner jeg med at du har. Kjører Defrag jevnlig etc.

Mandrake Linux er vel en av de enkleste å installere etter hva jeg har hørt, men det blir en del "knoting" uansett for å få alt til å fungere. Ikke alle komponenter i bærbare har tilgjengelige Linux drivere. Sjekk ihvertfall dette først.

:D

P.S. Sjekk også ut skolelinux :thumbup:

Endret av Reodor57
Lenke til kommentar

Fedora kan du jo prøve.

Debian er genialt, det er jeg helt enig i, men jeg er stygt redd for at du kommer til å se ut som ett spørsmålstegn etter at det er installert ( med mindre vennen din er en veldig god venn..) Det hadde iallefall jeg gjort.

Jeg kjører Debian med Fluxbox ( en lettvekts vindusbehandler) på en box med 100 mb ram og 187 mhz. Går litt tregt, men Opera, XMMS( musikk ), ett par terminaler pluss gimp ( går sirup når den rendrer, men den funker ) går fint.

KDE og GNOME blir kanskje litt heftig om du ikke finner mer minne.

Lenke til kommentar
Hei

Først og fremst ville jeg oppgradert med mer RAM. Det meste blir treigt med så lite. Også Linux. F.eks en 128brikke til. Ellers er det viktig å holde orden på harddisken, men det regner jeg med at du har. Kjører Defrag jevnlig etc.

Mandrake Linux er vel en av de enkleste å installere etter hva jeg har hørt, men det blir en del "knoting" uansett for å få alt til å fungere. Ikke alle komponenter i bærbare har tilgjengelige Linux drivere. Sjekk ihvertfall dette først.

:D

P.S. Sjekk også ut skolelinux :thumbup:

ooff topic:

har dell 500m og skolelinux nekter å installere, installasjonsprogrammet låser seg etter valg av profil (arbeidsstasjon).

Lenke til kommentar

Suse er vel den som er mest annerkjent for å vera lett å legge inn og med best støtte til HW. Har før køyrt redhat, mandrake og debian(som skolelinux er bygd på), men eg syns ingen av dei kan måle seg med suse i brukarvennlegheit.

56MB ram er veldig lite om du skal ha GUI. Du må nok køyre f.eks. fluxbox og mozilla firebird. Om du har tilgang til gode serverresursar på skulen(linux, unix, solaris el. Microsoft terminalserver), so er det ingen ting i vegen for å bruke den som terminal.

Lenke til kommentar
Fedora kan du jo prøve.

Debian er genialt, det er jeg helt enig i, men jeg er stygt redd for at du kommer til å se ut som ett spørsmålstegn etter at det er installert ( med mindre vennen din er en veldig god venn..) Det hadde iallefall jeg gjort.

Jeg kjører Debian med Fluxbox ( en lettvekts vindusbehandler) på en box med 100 mb ram og 187 mhz. Går litt tregt, men Opera, XMMS( musikk ), ett par terminaler pluss gimp ( går sirup når den rendrer, men den funker ) går fint.

KDE og GNOME blir kanskje litt heftig om du ikke finner mer minne.

Debian GNU/Linux er veldig bra. Det fungerer også bra på bærbare.

Kjører Debian unstable på min bærebare, det fungerer utmerket (en IBM T40p). Å få system sånn nogenlunde raskt opp vil være å installere basesystemet og så kjøre:

apt-get install x-window-system ssh xmms openoffice mozilla-firebird

så har man det mest basiske...

Debian har også et nytt installasjonsprogram på vei, det vil bli sluppet med Sarge, men betaversjonen fungerer på et vis. Husk når man skal installere Debian så bør man velge bf24 kjernen, og installere resten fra nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...