Harald Brombach (digi.no) Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Nesten ingen Android-mobiler har fått Pie-utgaven så langt. Dette er forklaringen 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Så det var smart av meg å insistere på at en ny mobil kom levert med android 8.0 fra begynnelsen av. Glad jeg ventet til jeg hadde lest denne artikkelen, så jeg ikke går tilbake på det kravet. Noen fordeler med å kun kjøpe android-mobil med forhåndsinnstallert android 9.x da? Har tilgode å forny meg. Eneste som plager meg er å ha en treg mobil som ikke kan ha for mange apper innstallert. Men, det er nesten viktig nok det for å få seg en fornyelse snart. 1 Gig RAM og 8 Gig internlagringsplass. Endret 20. august 2018 av G Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Så synes jeg det er på sin plass å nevne hvor Android One dukker opp i dette bildet. Dersom leverandøren sertifiserer sin mobil med Android One, betyr det at leverandøren forplikter seg til å levere umodifisert Android. Først ble dette sett på som et tiltak for innslagsmodeller i utviklingsmarkeder, men bl.a. Nokia har det nå også på toppmodeller. Videre forplikter de seg til å levere oppgraderinger av operativsystemet i to år inklusive månedlige sikkerhetsoppdateringer. Forventningen er altså to store oppdateringer i løpet av to år. Men jeg vet ikke om det sier noe om hvor raskt man må oppgradere en eksisterende Android One-modell til neste versjon av Android. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Så synes jeg det er på sin plass å nevne hvor Android One dukker opp i dette bildet. Dersom leverandøren sertifiserer sin mobil med Android One, betyr det at leverandøren forplikter seg til å levere umodifisert Android. Først ble dette sett på som et tiltak for innslagsmodeller i utviklingsmarkeder, men bl.a. Nokia har det nå også på toppmodeller. Videre forplikter de seg til å levere oppgraderinger av operativsystemet i to år inklusive månedlige sikkerhetsoppdateringer. Forventningen er altså to store oppdateringer i løpet av to år. Men jeg vet ikke om det sier noe om hvor raskt man må oppgradere en eksisterende Android One-modell til neste versjon av Android. Meg bekjent er Nokia igang med å rulle niern i ymse markeder allerede (7plus), og det som sies er vel strengt tatt 3 år dvs antatt 2 år med "store" pluss 1 år med sikkerhet/mindre oppdateringer. Nokia har vel strengt tatt ingen toppmodeller dvs med beste/nyeste hw, og det har vel litt å si i og med at de ved lansering har hatt eller kan ha lengre tid på seg til å tilpasse sw for hw. Jeg har - som nevnt flere andre steder - langt større tillit til Apple på dette feltet. Det henvises til den store variasjonen i hw hos mobilprodusentene som en årsak og det er i og for seg greit nok, men for brukerne spiller det liten rolle om det er pga det ene eller det andre. De aller fleste androidmobilene går ut på dato etter høyst 3 år. Gjerne mindre enn 2. Av samme grunn er jeg skeptisk til Android i bil, kjøleskap, TV eller hva det nå måtte være. Endret 20. august 2018 av 1J7HHBGW Lenke til kommentar
NULL Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Et aber er vel også at når de skal over på en ny Android-versjon, må mobiltene gå gjennom GMS-sertifiseringen hos Google på nytt. Software og hardware må være i tråd med kravene for GMS for den aktuelle versjonen, og det må vel evt. søkes unntak for visse krav. Googles krav for Android Pie: https://source.android.com/compatibility/android-cdd.pdf Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Av samme grunn er jeg skeptisk til Android i bil, kjøleskap, TV eller hva det nå måtte være. Samme grunn som gjør at jeg mener IoT kommer til å bli den største sikkerhetsrisikoen verden har sett. 3 Lenke til kommentar
WhatEverIDo Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Av samme grunn er jeg skeptisk til Android i bil, kjøleskap, TV eller hva det nå måtte være. Samme grunn som gjør at jeg mener IoT kommer til å bli den største sikkerhetsrisikoen verden har sett. Amen Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Samme grunn som gjør at jeg mener IoT kommer til å bli den største sikkerhetsrisikoen verden har sett. Det er hard konkurranse om den tittelen der, men jeg ser ihvertfall på det som et svært stort problem generelt, og for produkter med vanligvis lang levetid spesielt. Det kan også utgjøre en økonomisk utfordring - f.eks mht biler hvor produsenten kan "drepe bilmodeller" etter la oss si 8-10 år når de kunne ha vært i drift lengre. Nå kan de forsåvidt gjøre slikt allerede ved å holde levetiden nede på fysiske komponenter. 1 Lenke til kommentar
cgi flythrough Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Thanks for sharing! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå