Skribenten_ Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Slik det er i dag, så vil en person som ikke benytter seg av fly, bruker kollektiv og sjeldent spiser biff ikke få så mye som en klapp på skulderen fra politikerne. Men en som fråtser i rødt kjøtt, reiser på helge turer til London, aldri bruker kollektiv, men har en Tesla, får kastet subsidier etter seg i miljøets navn. Selv om vedkommende er en miljøversting i forhold til den andre personen. Burde politikerne tenke nytt, når det gjelder å premiere de som forurenser minst? Endret 20. august 2018 av Skribenten_ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvilke subsider får en av å reise til London, spise rødt kjøtt, aldri reiser kollektivt osv? 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Hadde de virkelig brydd seg hadde ikke kollektivtransporten blitt så dyr at det oftere er billigere å bare kjøre bil istedet. Endret 20. august 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Hvilke subsider får en av å reise til London, spise rødt kjøtt, aldri reiser kollektivt osv? Skal man premiere miljøvennlige borgere, så er det ikke Tesla eiere som burde prioriteres. Det er bare poenget mitt. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Hadde de virkelig brydd seg hadde ikke kollektivtransporten blitt så dyr at det oftere er billigere å bare kjøre bil istedet. Det er jeg enig i. Den milliarden som bileierne får, burde heller gått til å redusere billettprisene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Skal man premiere miljøvennlige borgere, så er det ikke Tesla eiere som burde prioriteres. Det er bare poenget mitt. Så, det var altså ingenting av det du sa som stemte? De prioriterer ikke Tesla eiere, alle elbiler har samme subsider. Det er dog masse andre ting som har subsider, som kollektiv trafikk. Her i byen koster bussen en tier. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Slik det er i dag, så vil en person som ikke benytter seg av fly, bruker kollektiv og sjeldent spiser biff ikke få så mye som en klapp på skulderen fra politikerne ...Politikk er ikke logisk, det er styrt av følelser. Skal du ha logikk inn i styrende organer må teknokrater overta (ingeniører, forskere etc), ikke folkevalgte pratmakere hvis hovedkompetanse er markedsføring av egen person. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Politikk er ikke logisk, det er styrt av følelser. Skal du ha logikk inn i styrende organer må teknokrater overta (ingeniører, forskere etc), ikke folkevalgte pratmakere hvis hovedkompetanse er markedsføring av egen person. Slik er det! Jeg syntes politikken er svært forutsigbar, dess verre noe er på lang sikt dess større er sannsynligheten for at det vedtas og gjennomføres. Sånn omtrent Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Husk nå på at hadde det ikke vært for Teslaførerne så hadde denne sommeren vært ENDA varmere! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Husk nå på at hadde det ikke vært for Teslaførerne så hadde denne sommeren vært ENDA varmere! Det har jeg ingen tro på Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Her i byen koster bussen en tier.Her koster det 39,- Endret 21. august 2018 av RRhoads Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Her koster det 39,- Prosjektet går etter hva jeg forstår veldig bra, så en får håpe at det ekspanderer Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Hva med en app? Som viser din miljøscore basert på hvor lite du kjører, hvor lite kjøtt du spiser, hvor mye kollektivtrafikk du tar osv. Jo bedre miljøscore jo billigere elbil får du når de slutter å selge fossilbiler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Slik det er i dag, så vil en person som ikke benytter seg av fly, bruker kollektiv og sjeldent spiser biff ikke få så mye som en klapp på skulderen fra politikerne. Men en som fråtser i rødt kjøtt, reiser på helge turer til London, aldri bruker kollektiv, men har en Tesla, får kastet subsidier etter seg i miljøets navn. Selv om vedkommende er en miljøversting i forhold til den andre personen. Burde politikerne tenke nytt, når det gjelder å premiere de som forurenser minst? Rødt kjøtt er svindyrt - de som ikke spiser biff kan potensielt slippe de høye prisene om de velger f.eks miljøvennlig grøt eller fisk i stedet for. En økonomisk klapp på skulderen De som reiser kollektivt får subsidier, en økonomisk klapp på skulderen De som flyr helgetur til London må da betale en del avgifter, men enig i dette punktet. Avgiftene er kunstig lave og bør økes for å reflektere miljøbelastningen. Ja, Teslaeiere i likhet med andre elbileiere, slipper CO2-avgift (naturlig nok ikke sant?), NOx-avgifter og en del nybilavgifter. Hva er galt med det? Miljøriktige valg bør premieres. Av disse punktene her bør politikerne tenke nytt på flyavgifter og CO2-avgifter for rødt kjøtt. Kjøttavgiften kunne for eksempel bidratt til å finansiere subsidiering av fisk og grønnsaker. Hadde de virkelig brydd seg hadde ikke kollektivtransporten blitt så dyr at det oftere er billigere å bare kjøre bil istedet. Hadde de virkelig brydd seg om miljø så hadde de ikke hatt kjepphester om hvor tett folk må sitte sammen på vei til og fra jobb, som om det var et mål på miljøvennlighet. Det er jeg enig i. Den milliarden som bileierne får, burde heller gått til å redusere billettprisene. Bare Troms fylke subsidierer kollektivtransporten med en milliard i året. Hvor mye billettpriser subsidieres på landsbasis vet jeg ikke, men det er adskillige ganger mer enn det miljøriktige bilister får i velproporsjonerte avgiftsletter. Skal man premiere miljøvennlige borgere, så er det ikke Tesla eiere som burde prioriteres. Det er bare poenget mitt. Hvorfor ikke? Det er jo de bilene som i størst grad erstatter langtur-kapable diesel og bensin-biler. De små elbilene var aldri et reelt alternativ for meg. Det sto mellom å beholde en 7 år gamme dieselbil og en Tesla. Jeg strakk økonomien langt for å oppgradere til miljøvennlig bil. Jeg slipper å hoste og harke meg grøn i trynet når jeg skraper rutene mens bilen hoster seg i gang og varmer opp. Nå er det riktignok flere langtur-kapable elbiler på vei og godt er det. Takket være de unike incentivene vi har valgt å prioritere i Norge. Lille Norge har klart å snu oppmerksomheten fra hele verdens bilindustri mot oss. Vi er forbilder som staker ut kursen for verden rundt oss. For meg høres det mer ut som du lider av jantelovsyken enn at du bruser over av miljøengasjement. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Hva med en app? Som viser din miljøscore basert på hvor lite du kjører, hvor lite kjøtt du spiser, hvor mye kollektivtrafikk du tar osv. Jo bedre miljøscore jo billigere elbil får du når de slutter å selge fossilbiler. Så de som har minst behov for å kjøre får seg en billig elbil, mens de som kjører 30 000 km/året med tunge biler skal bli nødt til å beholde den et par tiår til fordi de straffes med høye elbilavgifter? Har du tenkt lenge på det der 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Så de som har minst behov for å kjøre får seg en billig elbil, mens de som kjører 30 000 km/året med tunge biler skal bli nødt til å beholde den et par tiår til fordi de straffes med høye elbilavgifter? Har du tenkt lenge på det der Var en spøk så nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå