Gå til innhold

Mulig å tenke nytt om klima subsidier?


Anbefalte innlegg

Slik det er i dag, så vil en person som ikke benytter seg av fly, bruker kollektiv og sjeldent spiser biff ikke få så mye som en klapp på skulderen fra politikerne. Men en som fråtser i rødt kjøtt, reiser på helge turer til London, aldri bruker kollektiv, men har en Tesla, får kastet subsidier etter seg i miljøets navn.

Selv om vedkommende er en miljøversting i forhold til den andre personen.

 

Burde politikerne tenke nytt, når det gjelder å premiere de som forurenser minst?

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man premiere miljøvennlige borgere, så er det ikke Tesla eiere som burde prioriteres. Det er bare poenget mitt.

 

Så, det var altså ingenting av det du sa som stemte? 

 

De prioriterer ikke Tesla eiere, alle elbiler har samme subsider. Det er dog masse andre ting som har subsider, som kollektiv trafikk. Her i byen koster bussen en tier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Slik det er i dag, så vil en person som ikke benytter seg av fly, bruker kollektiv og sjeldent spiser biff ikke få så mye som en klapp på skulderen fra politikerne ...

Politikk er ikke logisk, det er styrt av følelser.

 

Skal du ha logikk inn i styrende organer må teknokrater overta (ingeniører, forskere etc), ikke folkevalgte pratmakere hvis hovedkompetanse er markedsføring av egen person.

Lenke til kommentar

Politikk er ikke logisk, det er styrt av følelser.

 

Skal du ha logikk inn i styrende organer må teknokrater overta (ingeniører, forskere etc), ikke folkevalgte pratmakere hvis hovedkompetanse er markedsføring av egen person.

 

Slik er det!

 

Jeg syntes politikken er svært forutsigbar, dess verre noe er på lang sikt dess større er sannsynligheten for at det vedtas og gjennomføres. Sånn omtrent :)

Lenke til kommentar

Slik det er i dag, så vil en person som ikke benytter seg av fly, bruker kollektiv og sjeldent spiser biff ikke få så mye som en klapp på skulderen fra politikerne. Men en som fråtser i rødt kjøtt, reiser på helge turer til London, aldri bruker kollektiv, men har en Tesla, får kastet subsidier etter seg i miljøets navn.

Selv om vedkommende er en miljøversting i forhold til den andre personen.

 

Burde politikerne tenke nytt, når det gjelder å premiere de som forurenser minst?

Rødt kjøtt er svindyrt - de som ikke spiser biff kan potensielt slippe de høye prisene om de velger f.eks miljøvennlig grøt eller fisk i stedet for. En økonomisk klapp på skulderen

De som reiser kollektivt får subsidier, en økonomisk klapp på skulderen

De som flyr helgetur til London må da betale en del avgifter, men enig i dette punktet. Avgiftene er kunstig lave og bør økes for å reflektere miljøbelastningen.

Ja, Teslaeiere i likhet med andre elbileiere, slipper CO2-avgift (naturlig nok ikke sant?), NOx-avgifter og en del nybilavgifter. Hva er galt med det? Miljøriktige valg bør premieres.

 

Av disse punktene her bør politikerne tenke nytt på flyavgifter og CO2-avgifter for rødt kjøtt. Kjøttavgiften kunne for eksempel bidratt til å finansiere subsidiering av fisk og grønnsaker.

 

Hadde de virkelig brydd seg hadde ikke kollektivtransporten blitt så dyr at det oftere er billigere å bare kjøre bil istedet. 

Hadde de virkelig brydd seg om miljø så hadde de ikke hatt kjepphester om hvor tett folk må sitte sammen på vei til og fra jobb, som om det var et mål på miljøvennlighet.

 

Det er jeg enig i. Den milliarden som bileierne får, burde heller gått til å redusere billettprisene.

Bare Troms fylke subsidierer kollektivtransporten med en milliard i året. Hvor mye billettpriser subsidieres på landsbasis vet jeg ikke, men det er adskillige ganger mer enn det miljøriktige bilister får i velproporsjonerte avgiftsletter.

 

Skal man premiere miljøvennlige borgere, så er det ikke Tesla eiere som burde prioriteres. Det er bare poenget mitt.

Hvorfor ikke? Det er jo de bilene som i størst grad erstatter langtur-kapable diesel og bensin-biler. De små elbilene var aldri et reelt alternativ for meg. Det sto mellom å beholde en 7 år gamme dieselbil og en Tesla. Jeg strakk økonomien langt for å oppgradere til miljøvennlig bil. Jeg slipper å hoste og harke meg grøn i trynet når jeg skraper rutene mens bilen hoster seg i gang og varmer opp. Nå er det riktignok flere langtur-kapable elbiler på vei og godt er det. Takket være de unike incentivene vi har valgt å prioritere i Norge. Lille Norge har klart å snu oppmerksomheten fra hele verdens bilindustri mot oss. Vi er forbilder som staker ut kursen for verden rundt oss.

 

For meg høres det mer ut som du lider av jantelovsyken enn at du bruser over av miljøengasjement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med en app? Som viser din miljøscore basert på hvor lite du kjører, hvor lite kjøtt du spiser, hvor mye kollektivtrafikk du tar osv. Jo bedre miljøscore jo billigere elbil får du når de slutter å selge fossilbiler.

Så de som har minst behov for å kjøre får seg en billig elbil, mens de som kjører 30 000 km/året med tunge biler skal bli nødt til å beholde den et par tiår til fordi de straffes med høye elbilavgifter? Har du tenkt lenge på det der :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de som har minst behov for å kjøre får seg en billig elbil, mens de som kjører 30 000 km/året med tunge biler skal bli nødt til å beholde den et par tiår til fordi de straffes med høye elbilavgifter? Har du tenkt lenge på det der :hmm:

Var en spøk så nei :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...