Gå til innhold

Vil innføre våtromskrav på kjøkken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"...vi snakker bare om noen prosent av et kjøkken til kanskje 200 000-300 000 kroner, svarer han."

Det virker helt urealistisk for meg at et kjøkken som vanligvis ville kostet 200 000-300 000 bare øker noen få prosent for å bygge det etter våtromsnormen. Hvorfor koster da et bad i.h.h.t. våtromsnormen 400 000-500 000, når alle de dyre løsningene står på kjøkkenet? Man har jo ikke en gang vaskemaskin på badet lengre.

Og hvordan er det tenkt teknisk? Det nevnes åpne kjøkkenløsninger. Skal hele stua følge våtromsnormen? Med ~5cm skillevegger rundt trappenedgangen til underetasjen, og helning på parketten mot sluk i midten? Velig praktisk når man skal vanne juletreet da.

"Montering av eksempelvis en oppvaskmaskin kan den enkelte gjøre selv. Selv om noe går galt, dekkes dette stort sett via innbo- og villaforsikringen. "

Ville heller begynt å ta tak her. Hvorfor skal jeg slippe unna med en å gjøre en slurvete amatørjobb? Dessverre er det nok oftere snakk om defekte hvitevarer enn lekk koblinger som er utført av huseier (synsing).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva ligger i ordet ombygging? Skal jeg ikke lenger kunne rive kjøkkenet og sette opp et nytt? Og mitt kjøkken kostet ikke i nærheten av 200 000-300 000 kroner. Selv om jeg inkluderer alt av hvitevarer kom mitt kjøkken på under 50 000,-. Skal jeg måtte ha inn håndtverkere for å sørge for en våtromsnorm ville det budsjettet blitt doblet - minst.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Er dette et forslag for å skaffe mer jobb til håndverkerne? Problemet kan løses med tekniske innretninger som er mye billigere. Alt man trenger er fuktsensorer under steder hvor det er lekkasjefare og en magnetventil på vanninntaket.

Men da må man begynne med å fjerne idiotregler. Jeg fikk nylig montert innbruddsalarm. Jeg spurte montøren om vi kunne få en vannalarm under kjøkkenbenken, men det hadde ingen hensikt sa han. Reglene sier at sensoren ikke kan reagere før vannstanden er 4 cm.

Lenke til kommentar

Jeg spurte montøren om vi kunne få en vannalarm under kjøkkenbenken, men det hadde ingen hensikt sa han. Reglene sier at sensoren ikke kan reagere før vannstanden er 4 cm.

Vil vove at påstå at han bare pratet tull.  I mitt nye hus har rørleggeren festet flere slike sensorer rett under der en lekkasje kan oppstå og sa at bare den blir fuktig slår den av hovedkranen og den må tørkes godt før det er mulig å slå på vannet igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker dette som et hårreisende forslag. Det er jo mye enklere å løse dette med sensorer i den grad vannlekkasje på kjøkkenet skulle være et stort problem. Jeg vil tro at de fleste lekkasjer forekommer i eldre kjøkken som uansett ikke ville vært utført etter nyere regler, og i så måte ville krav om etterinstallasjon av sensorer virke langt mer fornuftig.

Det er jo ingen av de som fremmer forslaget som vil måtte betale for dette, snarere tvert imot. Så det er ikke rart de mener det er lurt. I tillegg er jo hele forslaget helt meningsløst uten å diskutere det fra et kost nytte perspektiv. Hvor mye koster det å bygge kjøkken etter våtromsstandard, og hvor mye koster det samfunnet eller forsikringsselskapene å reparere lekkasjeskader etter nyere kjøkken?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Og hvordan er det tenkt teknisk? Det nevnes åpne kjøkkenløsninger. Skal hele stua følge våtromsnormen? Med ~5cm skillevegger rundt trappenedgangen til underetasjen, og helning på parketten mot sluk i midten? Velig praktisk når man skal vanne juletreet da.

Men Angell mener en mye bedre løsning er en kombinasjon av våtromsmembran og sluk innenfor en ramme under kjøkkenskapene.

Altså ikke i hele stua.

Dette har jeg faktisk selv tenkt på. Det er rart at det ikke er sluk i gulvet under der.

Dog, som nevnt over, fuktsensorer som stenger hovedkranen, er ikke noen dårlig idé. Problemet oppstår om kravene er konkrete (materialkrav) istedenfor funksjonelle, da hemmes innovasjon og fremskritt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hele lekkasjeskade-problematkken kan jo løses på samme måte som på badet. Et bad burde heller ikke være et lekkasje-problem  med kompliser våtromsnorm og  med membraner over det hele, når vi har gode dusjkabinetter.

På kjøkkenet kunne man ha bare la kjøkkenbenken, med oppvaskmaskin, stå i et "duskabinett" dvs.  5 cm. høy vanntett kar med lekkasje-stopper til vannledningen.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har jeg faktisk selv tenkt på. Det er rart at det ikke er sluk i gulvet under der.

Ingen dusjer under kjøkkenbenken eller vasker gulvet der ved å helle en bøtte vann utover eller ta fram høytrykkspyleren. Ingen normale oppegående i hvert fall. Det som trengs er et helt enkelt kar som står på knotter. Det kan samle opp vannet fra 99,..% av lekkasjer og gi lufting ned mot parketten hvis man skulle være uheldig å søle en kopp kaffe akkurat inn mot underkant av karet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vil jo tro at et slikt trau som bla. IKEA selger for å ha under oppvaskmaskin etc. i praksis tilfredsstiller krav til "membran" og at det eneste som mangler iht. våtromsnormen er muligens at veggene (innvendig i skapet) skal sikres, samt en sluk.

Det kunne vært en idé å sagt at for apparater som egentlig ikke skal lekke (f.eks. oppvaskmask. etc.) så er vannstopperventil i kombinasjon med slikt trau som rommer minimum f.eks. 20 liter å regne som et sluk. Da vil maskinen ikke få mer vann, og trauet vil kunne ta opp alt vannet som allerede er tatt inn i maskinen.

Lenke til kommentar

Det burde stilles våtromskrav på kjøkken i nyere mindre leiligheter der de typisk setter en varmtvannsbereder inn i kjøkkenbenken og rett på parketten.

Har selv opplevd i en leilighet jeg bodde i tidligere at det plutselig ble vått i de øvre kjøkkenskapene og dryppet ned på kjøkkenbenken. Da hadde blandeventilen i berederen på kjøkkenet til naboen over begynt å dryppe. De som bodde der var bortreist i flere måneder så innen vannet rakk å trenge gjennom betongen til min leilighet var hele parketten på stue/kjøkken der oppe ødelagt og måtte totalrenoveres.

Det eneste disse bakkene du kan kjøpe på ikea/elkjøp gjør er å sørge for at en lekkasje fra hvitevarene kommer frem på gulvet istedet for å trekke rett ned bak benken, det er ingen sikring hvis det får dryppe et par uker, eller hvis det drypper fra rørkoblinger ellers.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det var en langsiktig løsning som kun ville gjelde bygninger bygget etter TEK-35 (eller hva neste årstall måtte bli), og ikke hatt noen tilbakevirkende kraft, så ville det jo på lang sikt ha vært positivt for de fleste (også de som kjøper brukt bolig).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når Bank-Finans-og- Forsikrings bransjen har betalet ut store skade oppgjør uten å sette krav til utførelse eller seriøse bedrifter som retter opp etter vannskadene, så kan de rydde i eget hus først. Finansbransjen har dritti i eget reir nå så lenge at de kjenner det lukter, så bør de ikke dytte dette ansvaret på andre

Forøvrig et godt forslag, men det er under forutsetning at arbeidene gjøres av bedrifter med fagkunnskap / fagarbeidere

Lenke til kommentar

Må også veggene på kjøkkenet være vanntette.? Det blir helt nye interiørtrender hvis man må gå fra dagens tapet eller treverk til våtromsplater eller fargerike fliser?

Kan gulvet fremdeles være flatt.? Vanntett gulvbelegg med bøy oppetter veggene og en sluk vil jo forhindre at vannet kommer på avveie den ene gangen hvert 20. år... man får lekkasje.

Konkavt gulv på kjøkkenet er uheldig med tanke på å få stoler og bord til å stå støtt på alle fire bein.

Lenke til kommentar

En ekstrakostnad som kan linkes til innvandring? Det sier selvfølgelig statistikken svært lite om så det blir jo bare spekulasjon. 

Er jo påfallende at statistikken kommer fra Sverige også.

Klarte virkelig noen å blande innvandring opp i dette også?

Ja.

Lenke til kommentar

Må også veggene på kjøkkenet være vanntette.? Det blir helt nye interiørtrender hvis man må gå fra dagens tapet eller treverk til våtromsplater eller fargerike fliser?

Kan gulvet fremdeles være flatt.? Vanntett gulvbelegg med bøy oppetter veggene og en sluk vil jo forhindre at vannet kommer på avveie den ene gangen hvert 20. år... man får lekkasje.

Konkavt gulv på kjøkkenet er uheldig med tanke på å få stoler og bord til å stå støtt på alle fire bein.

Det finnes jo "renne-sluk" til dusj (sånn avlangt sluk). Så jeg ser ikke helt vekk i fra at du kunne hatt et svakt fall på gulvet inn i mot den ene veggen, og hatt tilstrekkelig centimetere membran oppetter starten på veggene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...