Jakobk Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Jeg er 22 år. Jeg fikk diabetes for ca 1,5 år siden. jeg var da 20 år. Er dette noe som dekkes av enkelte forsikringer? Kanskje en forsikring som mine foreldre har? Helt uaktuelt? For sent siden det har gått 1,5 år uansett? Hvis det dekkes av enkelte forsikringer, hvile da isåfall? Barneforsikring? Gjelder den for så gamle barn? På forhånd takk for hjelp Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Du ble voksen da du fylte 18. Uansett – hva skal erstattes i tilfelle? Ikke har du ekstra utgifter og ikke tjener du mindre, selv om du har diabetes Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 At man ikke har ekstra utgifter stemmer ikke helt. Man må betale for medisiner og konsultasjoner helt til man har betalt egenandelen på kr 2 258,- i 2018. Utgifter til diabetesbehandlingen utover dette dekkes av det offentlige. Nå er ikke 2 258 kroner per år all verdens å snakke om, og mange andre må betale like mye selv uten å være kronisk syk. Utover det skal man ha samme muligheter til å kunne tjene penger. Det er noen få yrker som er som innebærer kjøring av tunge kjøretøy eller utrykning som er uaktuelle. En annen ulempe er at du bør gå til legen 3-4 ganger i året for kontroll. Som regel trekkes man ikke i lønn for nødvendige legetimer. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg er 22 år. Jeg fikk diabetes for ca 1,5 år siden. jeg var da 20 år. Er dette noe som dekkes av enkelte forsikringer? Kanskje en forsikring som mine foreldre har? Helt uaktuelt? For sent siden det har gått 1,5 år uansett? Hvis det dekkes av enkelte forsikringer, hvile da isåfall? Barneforsikring? Gjelder den for så gamle barn? På forhånd takk for hjelp Diabetisdiagnosen dekkes nok ikke av noen forsikring når den konstateteres etter at man har fylt 18 år. Det kan være LITT å hente på noen barneforsikringer før dette, men akkurat det hjelper dessverre ikke deg. Derimot gjør en diabetis-1-diagnose at du stort sett ikke får tegnet livs-/uførhetsforsikring, og FÅR du er prisen minst det dobbelte av prisen for andre. Konsekvensen er selvfølgelig at uførhetsdelen på en reiseforsikring heller ikke gjelder med diabetesdiagnose, det samme gjelder dersom du får behof for lege i utlandet når dette behovet overveiende sannsynlig kan tilbakeføres diabetis-diagnosen (ellers gjelder altså medisindelen av reiseforsikringer - i hvert fall i de gode selskapene - likt for en person med og uten diabetis-1) Du skal også være OBS på at NAV har en ordning som gjør at de dekker sykepenger fra dag 1 for arbeidsgivere dersom du defineres som "kroniker", alltså kan få sykefravær når som helst grunnet kronisk sykdom. Den statusen må en arbeidsgiver søke om å få, men er så vidt jeg har forstått rimelig kurant å få når diabetis fører til fravær , selv om man (som alltid hos NAV) skal regne med en solid omgang byråkrati underveis.Dette er greit å vite om i møte med arbeidsgivere skeptiske til mulig høyt sykefravær. Les mer om ordningen på https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/kronisk-syk-arbeidstaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå