Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lysbryterproblem

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde inntil nylig en lysbryter med to knapper på seg, som dimmet lyset i stuen og gangen min. Den så ut som en vanlig lysbryter med to knapper, i motsetning til den tradisjonelle lysbryteren med kun en stor knapp. Altså, denne så ut som en vanlig lysbryter, men var delt vertikalt på midten slik at det ble to brytere. Som dere sikkert skjønner nå, er jeg ikke veldig opplyst når det kommer til lysbrytere (haha). 

Er det noen som kan fortelle meg hva slags bryter dette er, slik at jeg kan gå i butikken og kjøpe en ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig en helt vanlig topolt bryter med en fjær i seg. Så har du en "pille" eller "tablett" som de kaller det. Denne en liten dings som ligger inne i bryteren eller i takboks. Som denne: https://www.elektroimportoren.no/dimmer-microled-4-100w-micro-matic/1404489/Product.html?Event=pathlist

Du får nå også kjøpt to dimmere i samme veggboks som denne: 

https://www.elektroimportoren.no/unidim-duo-2x100w-faseavsnitt/1405908/Product.html?Event=pathlist

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det noen som kan fortelle meg hva slags bryter dette er, slik at jeg kan gå i butikken og kjøpe en ny?

Som du sikkert vet, har du ikke lov til å bytte denne selv. Kontakt elektriker før du kjøper noe, da elektrikere vanligvis ikke vil montere utstyr de ikke selv har levert. 

Lenke til kommentar
Takker for tips og informasjon. Er klar over at jeg ikke kan installere bryteren selv. 

Her er et bilde av bryteren, slik den ser ut nå.

t0i96v.jpg

Bryteren til høyre fungerer fint, men det er ikke så veldig estetisk å se på siden det mangler deksel (tapp på deksel til å feste til bryter er knukket). Bryteren til venstre fungerer ikke å dimme med lenger, da noe er knekt der (se fjør). 

Er det mulig å få tak i kun deksel, uten å måtte kjøpe alt?

Endret av jolieber
Lenke til kommentar

Bryterene pleier normalt å bli solgt komplett med deksel, brytere og innmat.

Har sett Clas Ohlson har en del elektromateriell, men du har ikke lov å montere hele bryteren selv.

Hvis du finner noe der eller en annen plass kan du muligens klare å bytte fronten, men ikke rør det elektriske, og i alle fall koble ut spenningen med sikringen før du gjør noe.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det ikke er Biltema, da det er et ansvarlig foretak som har installert dem. Ja det er samme bryterne i hele boligen. 

Hvis jeg nå må kjøpe helt ny bryter, med innmat og alt, hvor mye kan jeg regne med å måtte betale da? Ser at noen brytere koster flere tusen..

Lenke til kommentar

Takker for tips og informasjon. Er klar over at jeg ikke kan installere bryteren selv. 

Hvorfor bruke så mye energi på dette selv da. Elektrikere har ofte en del ting i bilene sine, og dersom det er litt for spesielle deler så får de som regel tak i det til neste arbeidsdag. Ring heller elektrikeren, da sparer du deg for denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det ikke er Biltema, da det er et ansvarlig foretak som har installert dem. Ja det er samme bryterne i hele boligen. 

Hvis jeg nå må kjøpe helt ny bryter, med innmat og alt, hvor mye kan jeg regne med å måtte betale da? Ser at noen brytere koster flere tusen..

Prisene varierer veldig mye mellom elektrikerselskapene. Det er i grunnen det viktigste å være klar over. Så skaffer elektriker tingene.

Ellers så må du jo ikke betale for designbrytere, men kan også fint gå for standard utseendet i fra merke ditt eller merke datt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...