Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Jeg har opplevd kløe på pungen de siste dagene og har begynt å bruke canesten mot sopp. Hadde samme greiene i fjor og da fikk jeg denne medisinen av legen anbefalt. Den skulle brukes igjen hvis det dukket opp igjen. Nå er jeg redd for at jeg kan ha smittet min gravide dame. Vi hadde sex mandag eller tirsdag. Kan hun være smittet uten symptomer og kan dette være skadelig for babyen i magen? Burde hun sjekkes? Skal til jordmor på torsdag med urinprøve men de sjekker vel ikke for sopp om vi ikke ber om det? Hun nekter selv å spørre om dette til fagfolk med mindre hun merker symptomer på sopp. Men jeg er bekymret . Har jeg grunn til det? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Hva med å vaske underlivet jevnlig med såpe? 1 Lenke til kommentar
Dr. Professor Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Hva med å vaske underlivet jevnlig med såpe? Dette er ofte årsaken til sopp i underlivet; ikke løsningen. Endret 19. august 2018 av Dr. Professor 5 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Må si du bekymrer deg veldig mye. Du har startet 7 forskjellige tråder hvor du virker bekymret for forskjellige ting når det kommer til din partners graviditet. Ta det med ro. Det går nok bra. 4 Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Må si du bekymrer deg veldig mye. Du har startet 7 forskjellige tråder hvor du virker bekymret for forskjellige ting når det kommer til din partners graviditet. Ta det med ro. Det går nok bra. Får håpe det. Men veldig leit om det var dette som skulle ødelegge alt da. Greit å luke ut ting man er usikker på. Er du ikke enig? Ville du gitt blaffen i samme situasjon? Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Hva med å vaske underlivet jevnlig med såpe? Vasker meg jo når jeg dusjer, men pga tørr hud vasker jeg meg ikke hver dag. Leser av midwife Siri at kvinners underliv ikke trengs å vaskes med såpe. Gjelder vel kanskje for menn også? Men nå tar jeg jo behandling for soppen min på pungen. Det jeg lurer på er om det er noen fare for at jeg kan ha smittet dama gjennom sex siden utbruddet mitt ble oppdaget noen dager etter samleie. Hun har ikke symptomer, men kan hun ha det likevel, og kan det da være farlig for fosteret? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Får håpe det. Men veldig leit om det var dette som skulle ødelegge alt da. Greit å luke ut ting man er usikker på. Er du ikke enig? Ville du gitt blaffen i samme situasjon?Det finnes en middellinje. Du må ikke la dine bekymringer stresse henne heller. Stress under graviditet kan føre til spontanabortering. Hilsen trebarnsfar Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Det finnes en middellinje. Du må ikke la dine bekymringer stresse henne heller. Stress under graviditet kan føre til spontanabortering. Hilsen trebarnsfar Jeg vet, derfor prøver jeg å la mine bekymringer legges i et forum istedet for henne. Men du ville ikke vært bekymret i denne situasjonen? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Jeg vet, derfor prøver jeg å la mine bekymringer legges i et forum istedet for henne. Men du ville ikke vært bekymret i denne situasjonen? Nei, sopp er veldig vanlig å få for gravide, og hvis dama di hadde hatt sopp, ville hun merket det. Det er bra du tar ut bekymringene her Endret 19. august 2018 av RRhoads 2 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Vasker meg jo når jeg dusjer, men pga tørr hud vasker jeg meg ikke hver dag. Leser av midwife Siri at kvinners underliv ikke trengs å vaskes med såpe. Gjelder vel kanskje for menn også? Men nå tar jeg jo behandling for soppen min på pungen. Det jeg lurer på er om det er noen fare for at jeg kan ha smittet dama gjennom sex siden utbruddet mitt ble oppdaget noen dager etter samleie. Hun har ikke symptomer, men kan hun ha det likevel, og kan det da være farlig for fosteret? Nei, nei og atter nei. Det er ikke sånn sopp fungerer. Og nei det er ikke farlig for fosteret i det hele tatt. Det høres uansett rart ut at du bare har sopp på pungen. Det normale den type sopp er at man får noe som kalles "skrittsopp" og da har du det i lysken og pung, ikke bare pung. Faktisk er det mer uvanlig å faktisk se utbrudd på pungen. Er du sikker på at det ikke er noe annet? Har man sopp i skrittet er det uansett viktig å behandle et større område enn der utbruddet er synlig. Du bør bruke minst 1 ml per behandling smørt utover et veldig tynt lag. For din partner skal du imidlertid være noe mer forsiktig. Her er det ikke påvist at det er farlig, men "føre var". "Graviditet: Ingen skadelige effekter hos mor/foster/nyfødt barn er vist. Forskrivning skal skje med forsiktighet, spesielt i 1. trimester. Applikator bør ikke benyttes, kapsler/tabletter føres inn med fingrene. Amming: Data fra dyr viser at klotrimazol/metabolitter utskilles i melk. Bruk under amming skal kun overveies dersom forventet nytte for mor oppveier risikoen for barnet." Husk at det er flere ulike typer sopp, og noen er mer plagsomt enn andre utifra kjønn. Det mest vanlige hos menn er skrittsopp, og er mest plagsomt for menn. 1 Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Nei, nei og atter nei. Det er ikke sånn sopp fungerer. Og nei det er ikke farlig for fosteret i det hele tatt. Det høres uansett rart ut at du bare har sopp på pungen. Det normale den type sopp er at man får noe som kalles "skrittsopp" og da har du det i lysken og pung, ikke bare pung. Faktisk er det mer uvanlig å faktisk se utbrudd på pungen. Er du sikker på at det ikke er noe annet? Har man sopp i skrittet er det uansett viktig å behandle et større område enn der utbruddet er synlig. Du bør bruke minst 1 ml per behandling smørt utover et veldig tynt lag. For din partner skal du imidlertid være noe mer forsiktig. Her er det ikke påvist at det er farlig, men "føre var". "Graviditet: Ingen skadelige effekter hos mor/foster/nyfødt barn er vist. Forskrivning skal skje med forsiktighet, spesielt i 1. trimester. Applikator bør ikke benyttes, kapsler/tabletter føres inn med fingrene. Amming: Data fra dyr viser at klotrimazol/metabolitter utskilles i melk. Bruk under amming skal kun overveies dersom forventet nytte for mor oppveier risikoen for barnet." Husk at det er flere ulike typer sopp, og noen er mer plagsomt enn andre utifra kjønn. Det mest vanlige hos menn er skrittsopp, og er mest plagsomt for menn. Jeg har forhørt meg hos lege for et år siden, og hun anbefalte canesten, og den virket. Klart meg et år uten plagene som ifølge henne var sopp. Vet ikke om det er noe annet, men nå opplever jeg også kløe inne i rompa. Så har smørt på med apobase der. Er forsiktig med apobase på pung da jeg ikke vet om det har effekt på sædkvaliteten. Derfor bare fortsetter jeg med canesten slik som lege har anbefalt meg. Så du er sikker på at om kvinnen er smittet uten symptomer så er dette helt ufarlig for fosteret? sjekk denne linken: https://www.kk.no/mamma/soppinfeksjon-63931634 – En sunn underlivshelse er viktig. Skjedekatarr, soppinfeksjoner eller andre infeksjoner som chlamydia kan gjøre det vanskeligere å bli gravid samt kan påvirke risiko for spontanabort, forteller gynekolog Micheal Nicolaidis. – Man kan ha slike infeksjoner uten å være klar over det, fordi symptomene kan være lite merkbare. Det er derfor viktig å få sjekket og eventuelt behandlet infeksjoner i underlivet. Endret 19. august 2018 av Mannen1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Jeg har forhørt meg hos lege for et år siden, og hun anbefalte canesten, og den virket. Klart meg et år uten plagene som ifølge henne var sopp. Vet ikke om det er noe annet, men nå opplever jeg også kløe inne i rompa. Så har smørt på med apobase der. Er forsiktig med apobase på pung da jeg ikke vet om det har effekt på sædkvaliteten. Derfor bare fortsetter jeg med canesten slik som lege har anbefalt meg. Så du er sikker på at om kvinnen er smittet uten symptomer så er dette helt ufarlig for fosteret? sjekk denne linken: https://www.kk.no/mamma/soppinfeksjon-63931634 – En sunn underlivshelse er viktig. Skjedekatarr, soppinfeksjoner eller andre infeksjoner som chlamydia kan gjøre det vanskeligere å bli gravid samt kan påvirke risiko for spontanabort, forteller gynekolog Micheal Nicolaidis. – Man kan ha slike infeksjoner uten å være klar over det, fordi symptomene kan være lite merkbare. Det er derfor viktig å få sjekket og eventuelt behandlet infeksjoner i underlivet. Har du lest din egen henvisning? Det er nær 0 sjanse for at sopp kan påvirke fosteret. Klamydia derimot kan ha det. Skjedekatarr også selv om det er mindre. Du har da tilgang på internett så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke klarer å google dette. Hvorfor i alle dager smører du deg i rompa med Apobase??? Dette skal brukes på hud som er ekstrem tørr. Normale romper har problemer med fukt, ikke tørke. Det er jo en oppskrift på sopp! Og NEI, NEI, NEI. Det du smører på pungen har ingenting med sædkvalitet å kjøre. Da må du over på ting som reseptbelagt og veldig veldig veldig sjeldent brukt. Du har veldig god blodgjennomstrømning der så det skal mye til. Dama di er jo uansett gravid så hvorfor er du redd for sædkvalitet? 2 Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Har du lest din egen henvisning? Det er nær 0 sjanse for at sopp kan påvirke fosteret. Klamydia derimot kan ha det. Skjedekatarr også selv om det er mindre. Du har da tilgang på internett så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke klarer å google dette. Hvorfor i alle dager smører du deg i rompa med Apobase??? Dette skal brukes på hud som er ekstrem tørr. Normale romper har problemer med fukt, ikke tørke. Det er jo en oppskrift på sopp! Og NEI, NEI, NEI. Det du smører på pungen har ingenting med sædkvalitet å kjøre. Da må du over på ting som reseptbelagt og veldig veldig veldig sjeldent brukt. Du har veldig god blodgjennomstrømning der så det skal mye til. Dama di er jo uansett gravid så hvorfor er du redd for sædkvalitet? Nei, jeg har ikke lest noe fra legetimen annet enn hukommelsen. Har prøvd å google i hele dag, men har ikke funnet noe konkret svar på det. Å smøre i rompa med apobase har hjulpet idag hvertfall. Klør ikke lenger nå. Men skal være litt forsiktig i forhold til det du sier. Ok, tusen takk for svaret ditt. Er redd for sædkvaliteten i tilfelle det skjer noe med dette barnet, og vil jo gjerne ha fler barn. Kan hun forresten ha fått skjedekatarr av å hatt sex med meg siden jeg fikk denne kløen få dager etter samleie? Endret 19. august 2018 av Mannen1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Nei, jeg har ikke lest noe fra legetimen annet enn hukommelsen. Har prøvd å google i hele dag, men har ikke funnet noe konkret svar på det. Å smøre i rompa med apobase har hjulpet idag hvertfall. Klør ikke lenger nå. Men skal være litt forsiktig i forhold til det du sier. Ok, tusen takk for svaret ditt. Er redd for sædkvaliteten i tilfelle det skjer noe med dette barnet, og vil jo gjerne ha fler barn. Du brukte en henvisning, det er ikke fra din legetime. Du bør lytte til din lege. Vedkommende kjenner din historikk (anamnese og journal). Kløe i rompa kan komme av veldig mye, deriblant sopp. A-krem er ikke soppdrepende, heller tvert imot. Spør din lege. Hvis du er bekymret for din sædkvalitet så er det ikke kremer du skal være bekymret for. Jeg trodde ikke jeg måtte si dette: Hvis dama er gravid så trenger hun ikke mer sæd for å fortsette graviditen. Hvis dere har klart å bli gravid på naturlig måte så trenger du ikke å få panikk nå. Det er helt naturlig at man må pule 100-talls ganger før det blir barn av det. Det er veldig mye som må "klaffe". Ikke bare må dama ha eggløsning, men du skal også "treffe" riktig. Så vil ca 50% av graviditeter medføre naturlig abort uten at kvinnen engang er klar over det men tror det er naturlig menstruasjon. Så smør i vei med Canesten i både ræv, pung og skritt. Det påvirker ikke din sædkvalitet. Bare pass på at du smører bredt nok. Ikke vær kjip på salven. Det er ikke mengden som som er viktigst, men hvor spredt du påfører den. (Typisk for denne type sopp er at man får "sigarett-brennemerker" på andre områder, typisk på armer.) Du må fortsette behandlingen i flere dager etter at symptomene er borte. Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Du brukte en henvisning, det er ikke fra din legetime. Du bør lytte til din lege. Vedkommende kjenner din historikk (anamnese og journal). Kløe i rompa kan komme av veldig mye, deriblant sopp. A-krem er ikke soppdrepende, heller tvert imot. Spør din lege. Hvis du er bekymret for din sædkvalitet så er det ikke kremer du skal være bekymret for. Jeg trodde ikke jeg måtte si dette: Hvis dama er gravid så trenger hun ikke mer sæd for å fortsette graviditen. Hvis dere har klart å bli gravid på naturlig måte så trenger du ikke å få panikk nå. Det er helt naturlig at man må pule 100-talls ganger før det blir barn av det. Det er veldig mye som må "klaffe". Ikke bare må dama ha eggløsning, men du skal også "treffe" riktig. Så vil ca 50% av graviditeter medføre naturlig abort uten at kvinnen engang er klar over det men tror det er naturlig menstruasjon. Så smør i vei med Canesten i både ræv, pung og skritt. Det påvirker ikke din sædkvalitet. Bare pass på at du smører bredt nok. Ikke vær kjip på salven. Det er ikke mengden som som er viktigst, men hvor spredt du påfører den. (Typisk for denne type sopp er at man får "sigarett-brennemerker" på andre områder, typisk på armer.) Du må fortsette behandlingen i flere dager etter at symptomene er borte. Jeg smører en uke slik legen anbefalte og også på pakningen. 2 ganger om dagen. Det jeg er mest bekymret for er om jeg kan ha smittet henne med noe. F.eks at hun kan ha fått skjedekatarr av å ha samleie med meg siden det ble kløe utbrudd for meg få dager etter vårt siste samleie. Og når kan vi ha samleie igjen hvis kuren går som normalt, altså symptomfri etter en uke. ? Jeg er ikke bekymret for min sædkvalitet nå, men er bekymret for om jeg kan påføre meg dårligere sædkvalitet av å smøre på ting jeg ikke aner konsekvensene av. Men stoler på din vurdering. Det virker som du har god innsikt. Skal begynne å smøre med canesten i rompa også. Endret 19. august 2018 av Mannen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Kløe i rompen kan være såpen du bruker Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Kløe i rompen kan være såpen du bruker Bruker ikke såpe annet enn fungoral flasshampo. Sliter med tørr hud. Så det er ikke dette. Tenker litt på at det kanskje er hun som har smittet meg nå, uten at hun har symptomer? Burde hun ta seg en sjekk? Selvom det blir svært vanskelig å få henne til å gjøre. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Jeg smører en uke slik legen anbefalte og også på pakningen. 2 ganger om dagen. Det jeg er mest bekymret for er om jeg kan ha smittet henne med noe. F.eks at hun kan ha fått skjedekatarr av å ha samleie med meg siden det ble kløe utbrudd for meg få dager etter vårt siste samleie. Og når kan vi ha samleie igjen hvis kuren går som normalt, altså symptomfri etter en uke. ? Jeg er ikke bekymret for min sædkvalitet nå, men er bekymret for om jeg kan påføre meg dårligere sædkvalitet av å smøre på ting jeg ikke aner konsekvensene av. Men stoler på din vurdering. Det virker som du har god innsikt. Skal begynne å smøre med canesten i rompa også. Aldri, aldri aldri stol på råd du får fra folk på internett. Snakk med din lege! Din lege har mange års opplæring, og ofte mange års erfaring. Vedkommende har ekstremt mye bedre forutsetninger til å gi deg korrekt behandling enn en tilfeldig fyr på internett. Kan dere ha samleier uten smerter så er soppen normalt ikke et problem. Dette er noe dere må snakke med deres lege om sammen. Noen ganger kan det være lurt å bruke samme lege, og gå sammen, andre ganger ikke. Ikke bruk Canesten undødvendig. Bruk det iht legens anbefaling. For oss menn kan det være litt ugreit å være ærlig med legen, men dette må vi slutte med. Legen vår har hør "alt" før. Han har faktisk opplæring i å høre "alt". Har du et problem så må du faktisk si det til legen! Uansett hvor lite du synes problemet er, så fortell det til legen. Kanskje sier hun at dette er normalt, kanskje kan hun fikse det, kanskje må du leve med det. Uansett så bør du få det avklart. GÅ TIL LEGE!!! Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Aldri, aldri aldri stol på råd du får fra folk på internett. Snakk med din lege! Din lege har mange års opplæring, og ofte mange års erfaring. Vedkommende har ekstremt mye bedre forutsetninger til å gi deg korrekt behandling enn en tilfeldig fyr på internett. Kan dere ha samleier uten smerter så er soppen normalt ikke et problem. Dette er noe dere må snakke med deres lege om sammen. Noen ganger kan det være lurt å bruke samme lege, og gå sammen, andre ganger ikke. Ikke bruk Canesten undødvendig. Bruk det iht legens anbefaling. For oss menn kan det være litt ugreit å være ærlig med legen, men dette må vi slutte med. Legen vår har hør "alt" før. Han har faktisk opplæring i å høre "alt". Har du et problem så må du faktisk si det til legen! Uansett hvor lite du synes problemet er, så fortell det til legen. Kanskje sier hun at dette er normalt, kanskje kan hun fikse det, kanskje må du leve med det. Uansett så bør du få det avklart. GÅ TIL LEGE!!! Ikke noe problem for meg å være ærlig med legen. Selv om hun kaller meg hypokonder til tider. Det er verre med fruen, som er veldig flau av å spørre om sånne ting. Da må det eventuelt bli at jeg ringer legen min om råd for dette, uten at hun involveres, samtidig som jeg spør om hennes situasjon. Problemet er at dette kan medføre stress på henne at jeg ringer legen min om dette, noe som ikke er bra for fosteret. Derfor rådfører jeg med folk som dere på forumet, og hører om deres mening og sunne bondevett. Slike ting synes jeg også er for flaut å spørre om foreldrene mine om. Jeg har en jobb hvor jeg ikke kan ringe legen hele tiden, da det tar tid å komme i kontakt med legekontoret, samtidig som kollegaer er nysgjerrige. Og dette går utover jobbkvaliteten min også å drive å tenke på slike ting under jobbingen. Men jeg kan ringe tirsdag ettermiddag eller onsdag morgen, fordi da har jeg litt tid i forhold til jobbvaktene. Har vært veldig mye forskjellige ting under denne graviditeten. Men kjører på med kuren med canesten, som jo er et råd fra legen ett år tilbake. Nå ble jeg dog litt usikker på om jeg skal smøre det i rompa også eller bare på pungen. Endret 19. august 2018 av Mannen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Mange på nettet har mer erfaring enn din lokale lege Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå