Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Er det valgene du kan gjøre via optisk på tven? Hva er det du mater tven med fra pcen? HMDI kabel direkte i HDMI utgang 2 på tv + optisk kabel fra PC direkte i TV-ens optiske port. Det pussige er jo at ARC utgangen på TV er på HDMI 1 Endret 20. august 2018 av Susielund Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Som regel er det kun en av hdmi uttakene på både tven og receiveren som har arc funksjon. Hvorfor plugger du ikke bare hdmi kabelen fra pcen rett i receiveren? Det ser ut til at du har fått arc funksjonen til å fungere mellom receiver og tv. Antagelig liker du best DTS Neo 2:5 på grunn av at det mixer lyd i alle høytalerne - uavhengig av inn signal. Men det beste valget er nok å velge Dolby Digital, da de fleste streaming tjenestene sender i dette og tven ikke trenger å gjøre noen bearbeiding av signalet. Vil du ha mixing til lyd i alle høytalere velger du heller samme oppmixing ved å bruke Surr Decode knappen på fjernkontrollen til Yamahaen. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 HMDI kabel direkte i HDMI utgang 2 på tv + optisk kabel fra PC direkte i TV-ens optiske port. Det pussige er jo at ARC utgangen på TV er på HDMI 1 Du har optisk kabel fra pcen inn til tven? Har ikke tven kun en optisk utgang - som du har koplet til receiver? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Ser at din tv er noen år gammel, er usikker på hvor godt den støtter lydstrømmer fra Netflix osv. Vil nok anbefale at du plugger alt du kan direkte i receiver og gjerne streamer over PS4 osv for å få bedre lydkvalitet. Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Som regel er det kun en av hdmi uttakene på både tven og receiveren som har arc funksjon. Hvorfor plugger du ikke bare hdmi kabelen fra pcen rett i receiveren? Det ser ut til at du har fått arc funksjonen til å fungere mellom receiver og tv. Antagelig liker du best DTS Neo 2:5 på grunn av at det mixer lyd i alle høytalerne - uavhengig av inn signal. Men det beste valget er nok å velge Dolby Digital, da de fleste streaming tjenestene sender i dette og tven ikke trenger å gjøre noen bearbeiding av signalet. Vil du ha mixing til lyd i alle høytalere velger du heller samme oppmixing ved å bruke Surr Decode knappen på fjernkontrollen til Yamahaen. Okei, prøver å endre lyden nå til Dolby Digital, men det går ikke lengre, etter jeg endra til Neo 2:5 tydeligvis... haha: Hva kommer det av at lyden stopper hvert 2 min ca i 1 sec når jeg har på DTS Neo 2:5 mon tro.? Grunnen til jeg har PC direkte i TV, er det at på receivern så har jeg en liten tv som jeg ser tv på, mens jeg f.eks surfer eller ser filmer gjennom pc på hoved-tv. Må også legge til at jeg får kun god lyd i surround anlegget mitt om jeg velger "party mode". Har prøvd alt mulig, kun den modusen som gir god lyd. Har klipch oppsett Endret 20. august 2018 av Susielund Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Må også legge til at jeg får kun god lyd i surround anlegget mitt om jeg velger "party mode". Har prøvd alt mulig, kun den modusen som gir god lyd. Har klipch oppsett Det hørtes da veldig merkelig ut - Party mode har jo bare å gjøre med at Zoner får samme signal. Benytter du deg av forskjellige Zoner? Bruker du effektforsterker? Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Jeg skal ta noen bilder av alt jeg har stilt inn på tv og receiver og lime inn så får du se, takk for at du hjelper (Skal gjøre det asap) Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Fortell gjerne hvordan du har plugget inn sub/suber og høytalere /effektforsterker?) bak på receiveren. Virker kanskje som at du har plugget noe inn i Zone 2 - som du ikke skal for et "normalt" oppsett for å spille i et rom. Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Receiver instillinger: Bass: Dali Endret 20. august 2018 av Susielund Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Tv instillinger: Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Receiverens instillinger er ok, litt smak og behag. Hva har du av høytalere/sub/effektforsterker og hvordan er de koplet til bak på receiveren? Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Fortell gjerne hvordan du har plugget inn sub/suber og høytalere /effektforsterker?) bak på receiveren. Virker kanskje som at du har plugget noe inn i Zone 2 - som du ikke skal for et "normalt" oppsett for å spille i et rom. Sub er koblet i subwoofer inngang 1. Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Receiverens instillinger er ok, litt smak og behag. Hva har du av høytalere/sub/effektforsterker og hvordan er de koplet til bak på receiveren? Jeg har en dali subwoofer i inngang 1 på subwoofer input. Har 5 stk Klipsch høytalere. En center, 2 gulvhøytalere og 2 mindre bak. Endret 20. august 2018 av Susielund Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Ser jo greit ut. Jeg skjønner ikke problemet med party mode - du kan jo lese litt om zone 2 i manualen og se om du har slått på noe der. 1 Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Ser jo greit ut. Jeg skjønner ikke problemet med party mode - du kan jo lese litt om zone 2 i manualen og se om du har slått på noe der. Problemet er ikke partymode, fordi lyden blir mye bedre da, men problemet er nå at jeg ikke får valgt Dolby lengre på tv, og at når jeg har 2:5 lyden fra tv valgt, så får jeg 1 sec stopp i all lyd ca hvert 2 min. Men ser ut som ARC greien virker, for lyden er ikke gjennom optisk kabel fra tv. Pussig at jeg ARC funker på HDMI utgang 2 på tv og ikke hdmi 1. Har du tips til 1 sec greia? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Det jeg har vært borti med slik stopp i lyden innimellom, har jeg opplevd med optisk overføring mellom pc og receiver. For meg forsvant problemet først når jeg gikk over til hdmi, har ikke "forsket" noe særlig videre på det. Virker jo ikke som om det er ditt problem. Har dessverre ikke noe kunnskap om Samsung tver. Edit: Men vent litt - det kan være det som har med hdmi control on og CEC on eller hva det hette. Når jeg hadde slikt på med mitt oppsett så holdt tv på og "leitet" etter komponenter i systemet og jeg fikk stadig stopp i lyd. Faktisk er det slik ennå (selv om jeg har slått av alt av hdmi control opplegg) hvis jeg slår av tven og setter på projen for å se film. Jeg må faktisk nå bryte strømmen på tven for å få den til å slutte å slå av lyd. Endret 20. august 2018 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Et lite tips kan kanskje å være å nappe ut alt fra tv og receiver - untatt hdmi kabelen i mellom de og la høytalererkablene i receiveren være. Så kjøre dette hdmi control on og cec on opplegget. Så, først når dette fungerer 100% - plugger du inn andre ting - en om gangen for å se om det fører til problemer. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 For receiveren kan det være bra å kjøre en factory reset og kjøre Ypao med mic - med tanke på det party opplegget. Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 (endret) For receiveren kan det være bra å kjøre en factory reset og kjøre Ypao med mic - med tanke på det party opplegget. Når jeg kjørte Ypao med mic, så ble lyden helt jævlig, prøvd sikkert 10 ganger Et lite tips kan kanskje å være å nappe ut alt fra tv og receiver - untatt hdmi kabelen i mellom de og la høytalererkablene i receiveren være. Så kjøre dette hdmi control on og cec on opplegget. Så, først når dette fungerer 100% - plugger du inn andre ting - en om gangen for å se om det fører til probleme Det jeg har vært borti med slik stopp i lyden innimellom, har jeg opplevd med optisk overføring mellom pc og receiver. For meg forsvant problemet først når jeg gikk over til hdmi, har ikke "forsket" noe særlig videre på det. Virker jo ikke som om det er ditt problem. Har dessverre ikke noe kunnskap om Samsung tver. Edit: Men vent litt - det kan være det som har med hdmi control on og CEC on eller hva det hette. Når jeg hadde slikt på med mitt oppsett så holdt tv på og "leitet" etter komponenter i systemet og jeg fikk stadig stopp i lyd. Faktisk er det slik ennå (selv om jeg har slått av alt av hdmi control opplegg) hvis jeg slår av tven og setter på projen for å se film. Jeg må faktisk nå bryte strømmen på tven for å få den til å slutte å slå av lyd. Nå funker jo HDMI control greien hos meg, men du tror ikke det har noe med at lyden er satt til "2:5"? Når jeg velger PCM er lyden uten hakking, men veldig "dårlig". Får ikke valgt Dolby Digital eller DTS lengre, noe jeg fikk tidligere idag Endret 20. august 2018 av Susielund Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvordan ser instillingene ut under setup - manual setup? Hva mener du med at lyden høres dårlig ut? Hva mangler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå