Susielund Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Heisann. Jeg har denne Samsung TV-en: https://www.komplett.no/product/812174#Og har denne Receiver-en: https://prisguiden.no/produkt/yamaha-rx-v779-235337Tilkoblinger jeg har:Fra TV har jeg HDMI 1 utgangen rett i receiver-en. HDMI 2 utgangen på TV er direkte til PC.Playstation 4 er koblet til Receiver-en.Når jeg har tv2 sumo appen på pc eller playstation 4 så får jeg lyden fra Receiver-en og uten noen problemer.Men forsøker jeg å spille av noen apper som netflix eller tv2 sumo via smart tv så får jeg kun lyden fra tv-høytalerne til TV. Hva må jeg gjøre for å få lyden fra Samsung Smart TV appene til Receiver? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Du kan bruke hdmi arc mellom tv og receiver - eller optisk fra tv til receiver. Les om arc i både manualen til tv og receiver - du må endre noen instillinger. Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Sett i begge manualene, står bare at begge enheter må støtte det og hdmi 1 er ARC utgangen på tv. Men får fortsatt ikke lyd til anlegget Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Du må gå inn på både tv og receiver og slå på hdmi-control. På Yamahaen heter det nettopp hdmi-control, slå på tilsvarende på Samsungen, kan hete noe lignende. Står om dette på side 139/140 i Yamaha manualen. https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/1/436251/RX-V779_RX-V679_om_UCRABGLFH_En.pdf Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Dette er HDMI Control menyen på Receiver: Når jeg søker i manualen til TV er det ikke noe som heter HDMI Control, kun på receiveren. Det som skjer nå etter jeg skiftet til HDMI control på Receiver er at når jeg slår på Samsung Smart tv appen via HDMI 1 på TV, så slår lyden seg av fra canal digital (som kommer via HDMI 1 på Receiver). Men får ikke lyd fra samsung smart tv appen. På tv ser menyen slik ut:Det pussige er at receiver som du ser, ikke har egen HDMI 1 lydutgang, så når jeg slår på samsung tv app, switcher den til Tv Audio Input AV1 automatisk, og jeg kan kun velge mellom AV1-AV6. og Audio1 og Audio2. Skjønner ingenting Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Det ser ut som Anynet+ (HDMI-CEC) er hdmi control. Når denne er slått på skal du kunne søke - Yamaha receiveren skal da dukke opp i en liste, velg receiveren. Så skal apparatene bli "prate" sammen. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Men arc via hdmi fungerer ikke bestandig - samtidig kan det føre med seg masse problemer - som å slå på andre komponenter i hytt og pine, ustabilitet osv. Derfor er kan det å velge en optisk kabel mellom tv og receiver å foretrekke. Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Når jeg søker etter receiver på tv skjer dette: Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Men arc via hdmi fungerer ikke bestandig - samtidig kan det føre med seg masse problemer - som å slå på andre komponenter i hytt og pine, ustabilitet osv. Derfor er kan det å velge en optisk kabel mellom tv og receiver å foretrekke. Har optisk kabel fra PC til Receiver fra før Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Når jeg søker etter receiver på tv skjer dette: Ok, det ser jo ut som om du har noe på gang der. Prøv nå eksakt fremgangsmåten som er vist i manualen på Yamahaen side 139/140. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Bare spør for sikkerhets skyld - receiveren har 2 hdmi utganger, bruker du den som har arc til tven? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Mener Yamaha har ARC på HDMI2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Tror vi trenger noen her i tråden som har en Samsung tv som også kan litt om hvilke valg man skal gjøre for hdmi arc, eventuelt optisk. For du hadde pc tilkoplet direkte i tv - og lyd fra pcen får du frem til receiver? Da funker jo optisk eller arc allerede? Jeg har en Sony tv selv, tilkoplet en Yamaha receiver og det er totalt ulogisk de benevnelsene som er på valgene man skal gjøre for å få det til å fungere optimalt. Men jeg kuttet ut arc og slo av alle hdmi control funksjoner og kjører optisk. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Mener Yamaha har ARC på HDMI2 Det ser ut som om RX-V779 har arc via hdmi ut 1, men denne er plassert mellom hdmi ut 2 og hdmi inn 1 Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 19. august 2018 Forfatter Del Skrevet 19. august 2018 Det ser ut som om RX-V779 har arc via hdmi ut 1, men denne er plassert mellom hdmi ut 2 og hdmi inn 1 Skjønner ikke? Slik ser den ut bakfra: Tror vi trenger noen her i tråden som har en Samsung tv som også kan litt om hvilke valg man skal gjøre for hdmi arc, eventuelt optisk. For du hadde pc tilkoplet direkte i tv - og lyd fra pcen får du frem til receiver? Da funker jo optisk eller arc allerede? Jeg har en Sony tv selv, tilkoplet en Yamaha receiver og det er totalt ulogisk de benevnelsene som er på valgene man skal gjøre for å få det til å fungere optimalt. Men jeg kuttet ut arc og slo av alle hdmi control funksjoner og kjører optisk. Har PC koblet med hdmi kabel til receiver, men har optisk kabel fra pc til receiver for å få lyd fra receiveren. Så optisk funker. Tok ut optisk kabel nå fra pc, og koblet direkte i TV (så TV til Receiver med optisk), og nå etter litt knot fikk jeg lyd fra pc og samsung smart app når jeg skifter til output 4 på receivern. Men synes lydkvaliteten er bedre når jeg har HDMI rett i receiver (som med ps4 og canal digital). Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvorfor har du ikke lyd inkludert i hdmi kabelen fra pc? Her finnes det muligheter for lossless lyd og man bør ikke bruke optisk. Sjekk at du får 5.1 fra Netflix. Slike tver har noen merkelige valg man må gjøre for best lyd, sjekk manual og google litt rundt for å finne ut beste valg for lyd via optisk. Samrt apper på tven er lossy lyd og går greit med optisk. Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Hvorfor har du ikke lyd inkludert i hdmi kabelen fra pc? Her finnes det muligheter for lossless lyd og man bør ikke bruke optisk. Sjekk at du får 5.1 fra Netflix. Slike tver har noen merkelige valg man må gjøre for best lyd, sjekk manual og google litt rundt for å finne ut beste valg for lyd via optisk. Samrt apper på tven er lossy lyd og går greit med optisk. PC er koblet rett i HDMI 2 utgangen TV (ikke gjennom receiver). Jeg merker at lyden via optisk er betydelig dårligere en lyden jeg får gjennom hdmi cabel (canal digital og ps4). Var jaggu ikke lett dette Takker for hjelpen sålangt Skal prøve å se om jeg finner noe info om bedre lyd gjennom optisk Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Lurer også på forskjellen på lydformatene: PCM, Dolby Digital, DTS og DTS Neo 2:5? Hva bør man gå for? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Lurer også på forskjellen på lydformatene: PCM, Dolby Digital, DTS og DTS Neo 2:5? Hva bør man gå for? Er det valgene du kan gjøre via optisk på tven? Hva er det du mater tven med fra pcen? Lenke til kommentar
Susielund Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Er noe merkelig her. Om jeg slår av Anynet+ på tv-en så får jeg kun lyd fra høytalerne på tv (selv med optisk kabel fra pc til tv). Men slår jeg på Anynet+ på tv, så fikk jeg nå plutselig opp lydvalgene ovenfor, og fikk nå kjempegod lyd ved å velge DTS Neo 2:5. Og nå funker faktisk Samsung Smart TV appen, om jeg bruker samme utgang (HDMI 2) som pc-en bruker. Bruker jeg HDMI 1 utgangen på tv så får jeg ikke lyd fra Smart TV. Må velge AV4 på receiver for å få lyden fra pc og samsung app gjennom den. Eneste irriterende er at av og til så kommer det et sec avbrekk i lyden om jeg hører på en sang, før den automatisk fortsetter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå