Tor C Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Ja. Det er en påstand om at Vox_populi har drept noen. Men anmeldelser til politi/påtalemyndighet er som regel - men ikke alltid - ansvarsfrie fordi allmenne hensyn krever at de ansvarsfritt kan fremmes. Sammenlign med det særskilte vernet som gis anmeldere av seksualforbrytelser i straffeloven § 320. Jeg har stor respekt for deg, men dette er regelrett tull. Lovanvendelsen er feil og henviisningen er feil. Jeg vet du har stor respekt på Diskusjon.no, men det er ikke overførbart til IRL noe du har smertelig erfart. Det du påstår er rett og slett feil. Din henvisnig til Str § 320 viser jo at min påstand er korrekt! Hvis det anmeldes så er det ikke en ærekrenkelse! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Hvis det ikke er en ærekrenkelse å anmelde noen for voldtekt, hvorfor lyder straffeloven § 320 som følger: Den som beskylder noen for å ha overtrådt bestemmelser i dette kapitlet kan ikke gjøres rettslig ansvarlig for beskyldningen etter skadeserstatningsloven2 § 3-6 a dersom beskyldningene er fremsatt a) i en anmeldelse, Den tilsvarende bestemmelsen i gammel straffelov lød: § 208. Den som beskylder noen for å ha overtrådt §§ 192-197, 200 tredje ledd eller 205, kan ikke gjøres rettslig ansvarlig for beskyldningen etter bestemmelsene i straffeloven kapittel 23 eller skadeserstatningsloven § 3-6 dersom beskyldningene er fremsatt a) i en anmeldelse, eller Tittelen på straffeloven 1902 kapittel 23 er "Ærekrenkelser". Se for øvrig statsrådens brev til justiskomitéen trykket som vedlegg nr. 1 til Innst. O. nr. 92 (1999-2000) Seksuallovbrudd hvor det blant annet nevnes at utsagn i en anmeldelse (for annet enn voldtekt, vel å merke) er blitt mortifisert ved dom - noe som ikke kan skje hvis utsagnene ikke er ærekrenkende. Bestemmelsen innebærer ikke at en usann voldtektsanmeldelse ikke er en ærekrenkelse. Bestemmelsen innebærer at ærekrenkelsen ikke kan forfølges via straff eller mortifikasjon (før 1.10.2016) eller sivil sak (per i dag). Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Din henvisnig til Str § 320 viser jo at min påstand er korrekt! Hvis det anmeldes så er det ikke en ærekrenkelse! Å sende bekymringsmelding til barnevernet er da heller ikke en anmeldelse.. Hvis noen setter ut et rykte, ryktet er usant, og fører til negative konsekvenser for fornærmedes omdømme, ja da kan det prøves som ærekrenkelse(sivilt). Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Sånn ikke-juridisk så er kanskje den beste løsningen å formulere en saklig beskjed som flest mulig ser. Som andre nevner så er det ofte slik at folk ikke vet hvem de skal tro på, eller at folk tar siden til den de liker/kjenner best, men om du informerer på en saklig ikke konfronterende måte så vil det ofte ha en effekt som overgår den anklagende useriøse tonen jeg antar den andre parten bruker. Hvis du formulerer deg noe som; "Det har kommet meg for øret at det er noen som sprer usanne og ondsinnede rykter om meg hvor jeg skal ha {insert rykte}. Jeg ønsker ikke at dette skal fortsette og jeg ønsker ikke å eskalere situasjonen så derfor legger jeg heller ut denne meldingen her i et forsøk på å få en slutt på disse anklagelsene og spekulasjonene. (Avhengig av om du kjenner til flere detaljer så kan du legge til) dersom det er noen som ønsker mer detaljert, konkret informasjon vedrørende dette så ta gjerne kontakt." De som leser dette vil se at du tar en stanse hvor du velger å ikke nedlate deg til skittkasting men ønsker å forholde deg til fakta og det indikerer for alle som leser at den andre parten er den useriøse. I disse dager har vel alle facebook så det er kanskje en god plattform å få spredt budskapet og dersom dere har felles bekjente vil kanskje dette få hennes venner til å begynne brannslukking for deg i form av at de gir beskjed direkte til den det gjelder at de vet det er to sider av denne saken allerede når den andre parten prøver å spre sine rykter. Hvis du føler at Facebook ikke vil nå de du føler bør få beskjed så vil jeg mene at det her helt greit å sende noe slikt over sms også. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Ikke skriv at de er ondsinnede, det virker bare emosjonelt. 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Hvis det ikke er en ærekrenkelse å anmelde noen for voldtekt, hvorfor lyder straffeloven § 320 som følger: Den tilsvarende bestemmelsen i gammel straffelov lød: Tittelen på straffeloven 1902 kapittel 23 er "Ærekrenkelser". Se for øvrig statsrådens brev til justiskomitéen trykket som vedlegg nr. 1 til Innst. O. nr. 92 (1999-2000) Seksuallovbrudd hvor det blant annet nevnes at utsagn i en anmeldelse (for annet enn voldtekt, vel å merke) er blitt mortifisert ved dom - noe som ikke kan skje hvis utsagnene ikke er ærekrenkende. Bestemmelsen innebærer ikke at en usann voldtektsanmeldelse ikke er en ærekrenkelse. Bestemmelsen innebærer at ærekrenkelsen ikke kan forfølges via straff eller mortifikasjon (før 1.10.2016) eller sivil sak (per i dag). Her er da visselig ikke snakk om seksualforbrytelser. TS spør om det er ulovlig å "spre rykter" om at TS har meldt en person til BV. Hvorfor du blander inn seksualforbrytelser er meg uforståelig. TS har ikke snakket om voldtekt. Dette er noe du selv har lagt inn. Det du påstår er rett og slett feil. Dette kunne imidlertid vært en interessant debatt. Hvor går grensen for slike meldinger til BV? Og hvilke konsekvenser vil det få ved "falske" meldinger, eller påstander om falske meldinger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Bare for å si det klart: å anmelde det bør du kanskje tenke på å ikke gjøre.. Den saken der kommer til å bli henlagt med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå