TheodorBjork Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Jeg er i arbeid for tiden, men jeg har to eldre foreldre med dårlig helse i hjembyen min, derfor søker jeg jobb der. Men jeg har søkt på jobber i seks måneder uten napp og jeg begynner å bli desperat. Jeg føler jeg burde være nær foreldrene mine framover, men jeg kan ikke flytte dit uten jobb.Kan man be nav om hjelp med å få jobb i et slikt tilfelle eller er det bortkastet tid? Nav er ikke magisk og erfaringsmessig er de ikke så effektive eller hjelpsomme som de påstår de er. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Du vet du jo ikke før du har prøvd. Endret 19. august 2018 av vidor Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Et av NAVs formål er nettopp å bistå med hjelp til å skaffe nytt arbeid for alle som har saklig grunn til det, så slik sett kan be om assistanse når som helst det måtte passse. Gjør leder for avdeling veiledning jobben sin på det området har det lokale NAV-kontoret også et rimelig OK kontaktnett lokalt og vet en (god) del mer om det lokale næringslivet og deres behov for arbeidskraft på ulike områder enn hva de kan legge ut i stilling-ledig-registeret sitt. Så er det andre siden. For det ene har du selv også erfaring for at NAV verken er så effektive eller så hjelpsomme som NAV prøver å gi inntrykk av i alt selvskrytet de utarbeider med formål å sikre økte budsjetter og nye stillingshjemler. For det andre er deres oppgave bistå med noe mer enn råd og dåd begrenset til folk som a) faktisk er uten arbeid eller b) står i akutt fare for å bli det, hvilket ikke later til å være deg i dag. For det tredje er også en del NAV-ansatte direkte inkompetente hva gjelder normalt næringsliv, meget mulig fordi de selv aldri har vært ansatt andre steder enn den vernede bedriften NAV (eller AF som avdelingen for arbeid het i en ikke så veldig fjern fortid) og tror det er slik næringslivet også fungerer. Jeg sitter selv som leder av en mindre bedrift som først og fremst er avhengig av kompentansen til ansatte. Absolutt SISTE sted jeg ville prøvd rekruttere en ny ansatt var gjennom det lokale NAV-kontoret, for veilederne der ville vært overbevist om at et navn trukket ut av deres database nok kunne omskoleres til å gjøre en OK innsats hos oss i løpet av tre eller absolutt maks seks måneder innsats fra NAV, uansett mengde og type tidligere utdannelse/praksis (og når det ikke lar seg gjøre er det selvfølgelig vi som har feil innstilling, for kart har alltid rett, det er bare terreng som tar feil). Skulle du derimot treffe på en av den temmelig sjeldne rasen hos NAV (iflg min egen erfaring, men den finnes, jeg har møtt et eksemplar selv) som både KAN og VIL gjøre en forskjell for akkurat DEG er det helt utrolig hva en slik person kan klare dersom man selv også er like entusiastisk som denne ansatte (+ selvfølgelig har noe å selge som det lokale næringslivet faktisk vil ha) Altså: Ikke nøl med en kontakt i en situasjon som din, men heller ikke forvent noe og ta alt positivt som bonus. Du har imildertid ikke annet å tape på kontakten enn litt tidsbruk siden NAV ikke sender regning for hva de (ikke) gjør, og du kan snuble over en av rassen som vil gjøre en forskjell og er klar til å bruke sin kunnskap og sin verktøykasse maksimalt også i et tilfelle som ditt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 For og være helt ærlig er vel NAV nesten helt bortkastet tid, jeg har inntrykk av at de knapt vet om noe som helst om næringslivet utover tiltaksbedrifter og andre de samarbeider med. Utover og fortelle deg at www.nav.no eksisterer så er det neppe noe mer og hente. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) For og være helt ærlig er vel NAV nesten helt bortkastet tid, jeg har inntrykk av at de knapt vet om noe som helst om næringslivet utover tiltaksbedrifter og andre de samarbeider med. Utover og fortelle deg at www.nav.no eksisterer så er det neppe noe mer og hente. Dette her er 100% min erfaring også. De kan ingenting om arbeidsmarkedet. De setter deg på dagpenger, og ber deg bruke nav.no. Deres jobb er ikke å ringe rundt for å hjelpe deg med å finne jobb. De hjelper deg heller med diverse andre problemer. Tilrettelegging. Bistand. Kurs, og etterutdanning. Psykologer/terapauter/leger, osv. Men akkurat når det kommer til å faktisk søke på jobb, så er de veldig dårlige. Ofte outsourcer dem den delen til et privat firma. Etter at jeg mistet jobben min som truckfører og gikk til NAV for å søke om dagpenger, så ville kundebehandleren at jeg skulle hjelpe dem med en oversikt over lagerjobber i nærområdet. Jeg hadde jo mye mer erfaring enn dem. (Noe som helt sikkert stemte.) Endret 20. august 2018 av Skurupu 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Det eneste NAV gjør er å presse deg til du tar livet av deg selv, slik at de slipper fremtidige utgifter på deg. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Det eneste NAV gjør er å presse deg til du tar livet av deg selv, slik at de slipper fremtidige utgifter på deg.Ikke bare. De jobber også aktivt for at uføre ikke skal komme seg i jobb, slik at de har noen papirer å flytte. De jobber daglig for å lage mest mulig byråkrati og regler som er uforståelige slik at de som trenger støtte fra NAV skal få minst mulig, men gjøre mest mulig arbeid for å bare få beskjed om at fristene er utgått eller det mangler et skjema. De har også bred kontakt med IT-miljøer der ute hvor de elsker å sløse bort alle disse pengene som egentlig skulle gått til folket. De liker også å inndra diverse blåseinstrumenter som betaling for begravelser. Det foregår jo også selvfølgelig grov korrupsjon på alle nivå, men aller mest blant toppledelsen, for som vi alle vet er jo toppledere de aller slemmeste og totalt gjennomkorrupte alle mann. Som om ikke det var nok! De samarbeider også med barnevernet for å kidnappe barna til sine brukere dersom de ikke klarer å presse dem godt nok selv. Ryktene skal også ha det til at de har leiemordere og narkobaroner på den uoffisielle lønningslisten. Den siste der er jeg dog ikke helt sikker på, men alt det andre er sant. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Du kan evt. høre med diverse vikarbyråer. I motsetning til NAV tjener de penger på å få deg i jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Som fleire her har vært inne på, så er det begrensa kor mykje NAV kan hjelpe deg akkurat no. Det du kan gjere er å berre flytte utan å skaffe deg jobb på forhånd, då vil du heilt reelt stå utan jobb og vil derfor ha rett til hjelp frå det lokale NAV-kontoret. Det ligg ikkje innanfor NAV sitt formål eller ønske å hjelpe folk med å seie opp ein fast jobb for å bli arbeidsledig ein annan stad. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 23. august 2018 Forfatter Del Skrevet 23. august 2018 Som fleire her har vært inne på, så er det begrensa kor mykje NAV kan hjelpe deg akkurat no. Det du kan gjere er å berre flytte utan å skaffe deg jobb på forhånd, då vil du heilt reelt stå utan jobb og vil derfor ha rett til hjelp frå det lokale NAV-kontoret. Det ligg ikkje innanfor NAV sitt formål eller ønske å hjelpe folk med å seie opp ein fast jobb for å bli arbeidsledig ein annan stad. Det kan jo bli en nødvendighet om ting forverrer seg med foreldrene mines helse (men jeg har ikke satt meg inn i regler rundt permisjon - men det er heller ikke aktuelt nå). Siden vi bitcher om nav kan jeg jo kort fortelle min erfaring. Etter ferdig utdanning stod jeg uten jobb. Fordi jeg ikke hadde hatt jobb tidligere fikk jeg heller ikke AAP. Jeg fikk ingenting og måtte bruke opp alle sparepengene mine på et halvt år før de ga meg sosialpenger (ingen fortalte meg at jeg skulle ha tatt ut alle sparepengene i cash før jeg gikk til nav/sos). Til slutt ble jeg koblet til Fretex/arbeidserfaring og fikk en jobb. En av grunnene til at jeg ba om hjelp var fordi etter 100 søknader hadde jeg 50 avslag og 50 uten noe svar, noe som tæret på selvtilliten. Jeg er 30 og ønsker ikke å måtte spise opp alle sparepengene mine pga en slik situasjon derfor trenger jeg en jobb før jeg flytter. Igjen er jeg i båten å ha søkt på 50 jobber med en håndfull standard avslag, men hovedsakelig ikke noe svar. Søknaden jeg bruker er den som var utarbeidet sammen med nav, så den burde være grei. Men at så mange rett og slett ikke gidder å svare engang er deprimerende og motvirkende. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Jeg reagerer litt på at du skriver søknaden, dvs. i entall. Søknaden må tilpasses hver enkelt stilling slik at den ikke fremstår som masseprodusert og distribuert. Hver stillingsannonse bør leses som en problemstilling som skal besvares på en måte som gjør at du oppfyller så mange av kravene som mulig. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Du burdre kanskje forandre noe på søknaden din. Tydligvis er det noe som feil. Du kan jo alltids ta jobb utenom utdanningen din? Kva gong eg behøvde å få meg ein jobb, så var det unnagjort på mindre enn ein månad. Men eg var villig til å ta det eg kunne få, så jobbe meg oppover. Du kan alltid søke med nav om å få praksisplass på f.eks. coop, får så å få jobb der etter 3 månad. Barnehage. Mye å velge mellom, som gir deg 20.000kr i månad på kontoen. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 24. august 2018 Forfatter Del Skrevet 24. august 2018 Jeg reagerer litt på at du skriver søknaden, dvs. i entall. Søknaden må tilpasses hver enkelt stilling slik at den ikke fremstår som masseprodusert og distribuert. Hver stillingsannonse bør leses som en problemstilling som skal besvares på en måte som gjør at du oppfyller så mange av kravene som mulig. Hva jeg mente var at oppstillingen var den samme. Intro, bakgrunn (erfaring, utdanning), hvorfor jeg er rett til stillingen. Jeg endrer den litt for å passe til søknaden hver gang selvsagt. For å være ærlig begynner jeg å bli litt kynisk. Hvor mye betyr søknaden egentlig? Jeg har sett folk på min nåværende jobb som fikk en stilling basert på en søknad en andreklassing kunne ha skrevet. Men ja, jeg har begynt å bruke mer tid på hver søknad. Og jeg har prøvd lange utdypende søknader; korte klare søknader; søknader hvor jeg skryter av meg selv hemningsløst; søknader hvor jeg virker urealistisk interessert i lager eller renholdsjobben osv... Det er vanskelig å ikke tenke at det ikke spiller noe rolle hvor mye arbeids jeg legger inn i søknanden når det er 1) at du kjenner noen som jobber der fra før og 2) hvilken bakgrunn du har som gjelder. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 24. august 2018 Forfatter Del Skrevet 24. august 2018 Du burdre kanskje forandre noe på søknaden din. Tydligvis er det noe som feil. Du kan jo alltids ta jobb utenom utdanningen din? Kva gong eg behøvde å få meg ein jobb, så var det unnagjort på mindre enn ein månad. Men eg var villig til å ta det eg kunne få, så jobbe meg oppover. Du kan alltid søke med nav om å få praksisplass på f.eks. coop, får så å få jobb der etter 3 månad. Barnehage. Mye å velge mellom, som gir deg 20.000kr i månad på kontoen. Det er det jeg gjør. Jeg begynte å søke på drømmejobber men etter 6 måneder har jeg gått over til lagerjobber, renhold, produksjon osv med tanken at jeg kan fortsette å søke etter jeg har fått en jobb med inntekt. Men selv det funker ikke... Jeg har erfaring fra lager, har truckførerlappen, men fremdeles ingen napp. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Jeg hadde samme erfaring. Samme bransje. Søkte jobber i to år, på godt over 100 stillinger. Det resulterte i kun ett intervju, men jeg fikk ikke stillingen. Til slutt ga jeg opp, og fant meg noe i en helt annen bransje. Utenfor Norges grenser. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Nav får tidvis henvendelser fra bedrifter hvor de søker internt etter kandidater uten å legge ut utlysning. Da søker de blant sine brukere på de stikkord som du har lagret i din tekst i nav systemet så du kan få napp der. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 2. september 2018 Forfatter Del Skrevet 2. september 2018 Kan man oppsøke manpower eller adecco eller er det bare for deltidsstillinger/vikariat? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Det er mange som leier inn mannskap/arbeidskraft via vikarbyråer før de ansetter fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå