Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye olje i bensin (Derbi)


lappå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2% er vanlig på moderne mopeder. Men husk at når du blander i bensinen så må du ikke bremse på giret med høyt turtall. Og får du problemer med forgasseren så vil den også risikere å skjære seg.

 

Rart at folk ikke stoler på oljepumpene, når de faktisk gjør en bedre jobb enn om man blander i bensinen.

 

De er latterlig pålitelige så lenge man ikke kjører oljetanken tom. Da må man lufte pumpa.

 

Edit: Det er enkelt å regne ut. Du tar hvor mange liter du har fylt, ganger med prosenten og flytter komma én plass til venstre (deler på 10). Da har du olja i dl.

 

F.eks. du fyller 6 liter.

 

6 x 2 = 12

12 / 10 = 1,2

Altså skal du ha 1,2 dl olje.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Rart at folk ikke stoler på oljepumpene, når de faktisk gjør en bedre jobb enn om man blander i bensinen.

 

De er latterlig pålitelige så lenge man ikke kjører oljetanken tom. Da må man lufte pumpa.

 

 

 

Det kan også ha noe med rent praktiske hensyn å gjøre også.  Mange mopeder har ikke varsel for lavt oljenivå, og da er det lett å glemme å fylle. Og noen av de som har begynner å hyle lenge før de nærmer seg tomme. 

 

Men joda disse er pålitelige, så hvis man bare passer på å ha god rutine på å fylle olje så er jo dette mer presist enn folk som gjetter seg frem til oljeblandingen i en 7 liter tank... 

 

 

 

 Men husk at når du blander i bensinen så må du ikke bremse på giret med høyt turtall. Og får du problemer med forgasseren så vil den også risikere å skjære seg.

 

 

 

Dette gjelder OGSÅ de fleste mopeder der man bruker oljepumpen. Been there done that!  (Lå bak en bil i 50 sonen i en lang og bratt nedoverbakke, da jeg lett klarte å holde følge med samme bil i en 60 sone skjønte jeg at noe var galt....). Hadde ikke veldig høyt turtall da jeg brukte motorbrems, men det var over en viss strekning.  Fikk ikke liv i motoren dagen etter... 

Lenke til kommentar

Man er ikke immun med oljepumpe, men det hjelper. En annen ting mange ikke tenker på er at det er utrolig viktig at tomgangen ikke er for lav på totaktere. På min skal tomgangen være 1300rpm selv om jeg kunne stilt den ned til 8-900 hvis jeg ville. Er tomgangen for lav og du slipper gassen så vil motoren nesten ikke få bensin. Og siden olja er i bensinen vil den heller ikke få olje.

 

Grunnen til at jeg alltid bruker oljepumpa er for å slippe å¨drasse med meg en beholder med olje hele tiden, og slippe det jæv#&%¤ oljeklisset.

Lenke til kommentar

Man er ikke immun med oljepumpe, men det hjelper. En annen ting mange ikke tenker på er at det er utrolig viktig at tomgangen ikke er for lav på totaktere. På min skal tomgangen være 1300rpm selv om jeg kunne stilt den ned til 8-900 hvis jeg ville. Er tomgangen for lav og du slipper gassen så vil motoren nesten ikke få bensin. Og siden olja er i bensinen vil den heller ikke få olje.

 

 

 

Disse to tre påstandene betviler jeg sterkt. 

 

Når turtallet er lavere trenger den dertil mindre olje, da i mengde og ikke prosent.  Hvis dine påstander var korrekte så ville man trengt lavere prosent ved høyere turtall, og det er vel ikke korrekt? Forklart på en annen måte så trenger motoren en satt mengde olje per slag. Dobler man turtall trenger man dobbelt så mye olje i volum. 

 

Mulig jeg er helt på bærtur her, men jeg trodde at disse moderne pumpene justerte volumet etter indirekte turtall? Altså ikke direkte turtall, men hvor "hardt man tråkker på gassen". 

 

Dessuten så mener jeg bestemt at moderne motorer med oljepumpe ikke blander oljen med bensinen, men går rett i veivlagrene. 

 

 

Edit 15:55 det var visst 3 påstander ikke bare to.

Endret av Tor C
Lenke til kommentar

Da er det brukerfeil. Enten har han luft i pumpa eller han har justert oljepumpa feil.

 

Og ja, oljepumpene er koblet til veiva så jo høyere turtall jo mer olje. I tillegg vil wiren styre slaglenda på pumpa. Jo mer gass du gir jo lengre slaglengde har pumpa.

 

Selv med oljepumpa så er du avhengig av noe bensin for å få spylt olja inn i motoren.

 

Problemet er hvis du ikke bruker oljetanken men blander i bensinen. Da vil motoren ikke få olje i det hele tatt hvis den ikke får bensin. Og har du justert tomgangen så lavt at den bare så vidt får nok bensin til å holde seg i gang så vil den nødvendigvis også få nesten ikke noe olje.

Lenke til kommentar

 

 

Selv med oljepumpa så er du avhengig av noe bensin for å få spylt olja inn i motoren.

 

Problemet er hvis du ikke bruker oljetanken men blander i bensinen. Da vil motoren ikke få olje i det hele tatt hvis den ikke får bensin. Og har du justert tomgangen så lavt at den bare så vidt får nok bensin til å holde seg i gang så vil den nødvendigvis også få nesten ikke noe olje.

 

 

Høres fortsatt veldig rart ut. 

 

http://mopshop-technolode.mamutweb.com/subdet6.htm

 

Se avsnittet "Utblåsing eksos". 

 

Tror ikke man trenger bensin for å spyle inn oljen inn på veivleagre.

Lenke til kommentar

Veldig få (om noen) mopeder har direkte oljeinnsprøtning ned til lagrene. De aller fleste har kun i innsuget. Du er da avhengig av bensin for å få "vasket" denne med deg ned til veivlagrene. Disse motorene vil du IKKE kjøre på oljeblandet bensin og uten pumpe.

 

Selv ikke min tosylindrede 350ccm totakter har olje rett på veivlagrene. Her er det ekstra krise hvis man blander olje rett i bensinen. Hvis én sylinder plutselig gir for lite bensin så er det ikke alltid man merker det. Før den andre sylinderen plutselig takker for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...