Gå til innhold

Kan HP sin billige 14 tommer oppgradere RAM?

Anbefalte innlegg

I følge test i Dinside så er HP sin billige 14 tommer det beste kjøpet man kan gjøre, i den rimelige prisklassen. (HP 14-ck0805no)

https://www.dinside.no/data/de-beste-pc-tilbudene-til-skolestart-2018/70105604

Det som er det store og viktige spørsmålet uten svar, så langt, det er jo om det er mulig å oppgradere RAM'en på denne maskinen. Det står ikke opplyst noen steder.

Hvis man ikke kan oppgradere RAM fra for eksempel 4 til 8 GB, så er vel denne maskinen "lite å ha". Kan man der i mot oppgradere RAM'en til 8 eller 16 GB så er den er "scoop". Det bør også være mulig å oppgradere SSD.

Er det noen av dere på forumet som har kjøpt denne maskinen og eventuelt "kikket etter" om det er loddet eller utskiftbart RAM? Forrige modell var ca 150 gram tyngre og den hadde 2 utskiftbare RAM brikker. Skal tro om man har gått over til loddet RAM i forbindelse med vektreduksjonen på 150 gram?

Håper det er noen som har svaret, for jeg vil kjøpe en hvis RAM kan skiftes, og motsatt så vil jeg ikke kjøpe den hvis RAM er loddet. (Har den forrige modell og har oppgradert både RAM og SSD.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at dette ikke kommer frem på HPs internettsider.

Ser at det er denne maskinen som er helt lik og har fått AC trådløst som er billig nå (kr 3795):

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14CK0825NO/hp-14-ck0825no-14-barbar-pc-sort

Ellers så er kanskje denne et bedre kjøp:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXGY9ED015/acer-aspire-3-15-6-barbar-pc-sort?scid=Pricecomparison2989

Lenke til kommentar

En ting er å se hva som er billig med "normal pris"
En annen tinger å se hva som er bra på tilbud.

Nå har jo f.eks power 20% rabatt på hele sjappa om du betaler med DNB kort (derfor har man ett gratis DNB kredittkort i pengeboka)
sparer fort en tusenlapp eller to på en laptop da, og kan få mye mere for pengene.

Komplett deler jo og ut gavekort på 400kr om dagen på mail til folk.
Er det trangt budsjett må man følge med.

Burde ha minst 8gig ram i en laptop i dag, men har man en hardisk med elendige hastigheter så nytter det ikke noe som helst, for maskinen kommer til å være treg som sirup.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ser i servicemanualen at ram ikke er loddet, så kan byttes. På tegningene ser det ut som om den har to minneslotter

Det er svært lite info om denne maskinen ellers, så lurer på om hvorfor de ikke går ut med det og at en må sjekke opp servicemanualen for å finne ut av det.

Har byttet RAM på HP-bærbare før uten problem, så det høres jo ut som den burde takle hvertfall 8 GB med to RAM-slotter.

Mulig dem ikke vil opplyse om dette for å få folk til å tro den ikke kan oppgraderes selv om den kan det.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke «HP 14-ck0805no» "billig" maskin i 4000 kroners klassen lengre til 3795,- slik som angitt i dinside artikkelen.

Gjeldende pris på den hos Elkjøp nå er 5495,-

Var nok kun et kortvarig nedsatt modell tilbud. Og at en normal low/med klasse laptop til 5-6000,- har ram utvidelser muligheter er ganske naturlig for ordinære "ikke ultrabooks/superslim/brettpc/hybrid type PCer"

Skal man slå til på disse enkelt tilbudene som varer kun noen dager eller en uke må man gjøre det "der og da" ikke sitte å gruble.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ser i servicemanualen at ram ikke er loddet, så kan byttes. På tegningene ser det ut som om den har to minneslotter

Hei!

Hvor fant du servicemanualen?

Har fjorårets modell. På denne kan man skifte ut RAM. Har 8 GB nå men den skal kunne oppgraderes til 16GB når "ram blir billig". Fant også servicemanualen til den gamle modellen. Den gamle modellen har ellers også plass til en ekstra HD/SSD (2.5 tommer) men da må man ha en ekstra adapter som jeg ikke har fått tak i.

Hvis man kan skifte ut RAM og SSD på den modellen som nå kommer på tilbud, så er nok det er meget bra kjøp. Har ny Lenovo Thinkpad på jobb, til en helt annen pris, men merker egentlig ingen negativ forskjell for den billige HP maskinen. Den er like bra å jobbe på selv om prosessoren er noe svakere. 

Edit:

Mulig jeg fant noe her:

https://support.hp.com/us-en/product/hp-14-ck0000-laptop-pc/20395790/model/22993469/manuals

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Men til gjengjeld har de nå en mer eller mindre identisk HP-modell til 3795: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14CK0825NO/hp-14-ck0825no-14-barbar-pc-sort

Jeg utsatte kjøpet pga det nyt "tilbudet". Ser ut som at forskjellen bare er et raskere wifi kort.

Kunne jo opplyst om det i tråden da :) . Når jeg følger linker og modell nummer kom jeg til den.

Og da er jo denne "nye" også en i 5-6000 kr klassen egentlig som er på tilbud .

Lenke til kommentar

Hei!

Hvor fant du servicemanualen?

På support sidene til HP ligger manualler til alle PC ene deres. Søk opp produktet du vil ha manual til, trykk på drivere og programvare, veld brukermanualer og så velg enhels språk. Står den på norsk kommer ikke servicemanualen opp da den kun finnes på engelsk. De heter «Maintenance and Service Guide»

I servicemanualen står også delenummer slik at det er mulig å finne adapteret du trenger på f.eks e-bay

Lenke til kommentar

Der fant jeg riktig manual ja. Fikk også kikket gjennom den og den ser ut til å ha "et dobbelt budskap" når det gjelder RAM.

Det står at RAM ikke kan oppgraderes av sluttbruker. Samtidig så viser tegningene at det dreier seg om "tradisjonell RAM" som ikke er loddet. Det kan vel se ut som at situasjonen er den at "man kan oppgradere RAM", men at dette er såpass vanskelig at det må skje på leverandørens verksted for at ikke garantien skal ryke.

Hvis man er litt "fingernem" og man synes det er OK at garantien ryker, så ser det ut som at man kan oppgradere RAM opp til 16 GB og også skifte ut SSD til for eksempel 500Gb eller 1 TB.

Det ser også ut til å være mulig å oppgradere ved å sette inn en ekstra 2.5 SSD/HD, men da behøver man en kabel og en adapter og noe slikt, som det kan være litt vanskelig å få tak i. Fant noe info om dette her:

https://forums.redflagdeals.com/best-buy-hp-14-laptop-i5-8250u-256gb-nvme-ssd-8gb-699-2214845/3/

http://partsurfer.hp.com/Search.aspx?searchText=L23187-001&jumpid=af_hhocanada&utm_source=awinca&utm_medium=af&subacctname=redflag&subacctid=139736&awc=7169_1534700173_ea5c9bc05ddd70cf2d6e4e811c534be3&utm_campaign=redflag

Lenke til kommentar

Der fant jeg riktig manual ja. Fikk også kikket gjennom den og den ser ut til å ha "et dobbelt budskap" når det gjelder RAM.

Det står at RAM ikke kan oppgraderes av sluttbruker. Samtidig så viser tegningene at det dreier seg om "tradisjonell RAM" som ikke er loddet. Det kan vel se ut som at situasjonen er den at "man kan oppgradere RAM", men at dette er såpass vanskelig at det må skje på leverandørens verksted for at ikke garantien skal ryke.

Stemmer, side maskinen ikke har serviceluke er alle deler klasifisert som deler som kun man byttes av sertifisert servicepersonell

Lenke til kommentar

Maskinene blir jo bare kjappere og kjappere. I dag får du en grei generell maskin for 4k det som før kostet 25k.

Veldig mange har faktisk ikke bruk for all ekstra ytelse og ender opp med å kjøpe alt for kraftig og dyr maskin til sitt behov.

Derfor er slike maskiner fornuftige kjøp for veldig mange.

Lavt minne betyr mindre når du har en SSD som raskt kan bytte ut store mengder data mellom minne og disk.

Lenke til kommentar

Her har vi data for gammel modell og ny modell. Forskjellen ser ut til å være litt raskere prosessor, dobbelt så stor SSD, raskere Wifi, litt mindre vekt, litt mer batteritid, og litt mindre RAM (som i praksis kan oppgraderes.)

Gammel type fra i fjor:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14BP081NO/hp-14-bp081no-14-barbar-pc-sort

Ny type fra i år:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14CK0825NO/hp-14-ck0825no-14-barbar-pc-sort

Rettelse: Vekten ser nå ut til å være oppgitt til å være den samme, 1.46 kg for begge modellene. (Mener det sto 1,6 kg i fjor.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jada, man kan oppgradere RAM og SSD. (Men da ryker nok garantien.) (Den har ingen "serviceluke" slik at man må gå litt grundig tiul verks for å komme inn til RAM brikkene.)

Det finnes mange forskjellige varienter av denne PC'en med forskjellige spesifikasjoner, men invendig så er de ganske like og med utskiftbare RAM brikker, Trådløse kort og SSD.

Kjøpte et eksemplar av denne varianten:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14CK0806NO/hp-14-ck0806no-14-barbar-pc-sort

Det viste seg å være et meget godt kjøp. Her er det 4 kjerners i5 og man kan oppgradere RAM og SSD som det måtte passe. Pekaplaten er oppgradert i forhold til tidligere modeller. SSD på forrige års model hadde vel en hastighet på 500 Mbs mens denne nye modellen har en SSD som på papiret er 3 ganger raskere.

Bootingen går unna på ca 10 sekunder og jeg har foreløpig nøyd meg med å oppgradere RAM og jeg er sånn sett meget godt fornøyt med denne modellen. Den er merkbart raskere enn fjordårets i3 modell, synes jeg.

Synes også "fullpris" og uten tilbud på 6.400,- gir et meget bra kjøp.

Jeg har forresten en liten "snag" akkurat nå. Det er at Windows oppdatering blir hengende under installasjon, men regner med at det er Microsoft sin feil.  

Edit:

Alle oppdateringene kom på plass, men det tok lang tid. Negativt: Den medfølgende Windows 10 installasjon var lite oppdatert og hadde behov for ganske mange oppdateringer som krevde lang tid. Det fulgte også med bloatware i form av "gratis virus", men dette lot seg lett avinstallere. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...