Stress! Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 jeg er 19 år og skal snart begynne på skolen igjen, men jeg trenger desperat penger. jeg får ikke penger av den forbanna lånekassen pga jeg har gjeld. jeg trenger penger til å betale ned gjelden og jeg trenger også penger til andre ting. trenger egentlig mye penger til forskjellig. er desperat. hva burde jeg gjøre? jeg har 0 kr på kontoen akkurat nå. å få jobb tror jeg er umulig for meg. både pga jeg har litt mentale problemer, og er også usosial. tror jeg har anti-sosial personlighetssforstyrrelse, paranoid personlighetsforstyrrelse. kanskje aspergers også. jeg er ikke helt sikker på hva jeg har, men jeg er litt mentalt forstyrret. i tillegg er jeg ikke sosial i det hele tatt. også er jeg ikke etnisk norsk. jeg er født i norge, men ikke etnisk norsk. og CV-en min er ikke noe spess. tror det er ekstremt liten sjans jeg får jobb. så hva bør jeg gjøre???? jeg trenger desperat penger!!!!! Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Gå på sosialkontoret (NAV) og legg frem situasjonen, og legg vekk studieplanene i noen år. Du får ikke penger fra NAV hvis du studerer. NAV/kommunen er nødt til å hjelpe deg å få leid et sted å bo og du betaler med penger du får fra NAV. NAV må også gi deg penger til "Livsopphold", det vil si mat og klær. De har en fast sum man får i måneden. Du blir tvunget til å jobbe fem dager i uka på kurs og sånn men da finner du ihvertfall ut om du klarer å jobbe. Endret 18. august 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Stress! Skrevet 18. august 2018 Forfatter Del Skrevet 18. august 2018 Gå på sosialkontoret (NAV) og legg frem situasjonen, og legg vekk studieplanene i noen år. Du får ikke penger fra NAV hvis du studerer. Du blir tvunget til å jobbe fem dager i uka på kurs og sånn men da finner du ihvertfall ut om du klarer å jobbe. det er vgs jeg skal gå. vg1 faktisk. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Gå til fastlege og fortell om situasjonen din. Prøv å få utredet diagnoser om du har det. Skriv ned tankene du har i en bok og hold deg for deg selv og eventuelt del bare med fastlege og eller psykolog. Hold den prosessen ved like resten av livet når du føler for det. Å bli din egen psykolog og økonom er en god idé. Tenk livslangt. Om det ikke går akkurat nå, så har du maaaange år igjen av livet ditt på å ordne opp. Ting -må- ikke skje akkurat -nå-. Tenk på muligheten om å ta deg et friår for å gi deg litt bedre tid til å gjøre ting skikkelig. Kanskje, hvis du får bedre tid, kan du ordne deg en jobb i en viss prosent som kan gi deg stabil inntekt. Sosialstønad kan kanskje være en løsning? Har du noen voksne rundt deg å gjøre noen avtaler med? Endret 18. august 2018 av Taurean Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 det er vgs jeg skal gå. vg1 faktisk. Ja, videregående regnes også som studier. Du kan ikke gå på videregående samtidig som du får penger fra NAV. Lenke til kommentar
Stress! Skrevet 18. august 2018 Forfatter Del Skrevet 18. august 2018 Ja, videregående regnes også som studier. Du kan ikke gå på videregående samtidig som du får penger fra NAV. ja, det vet jeg. jeg kan ikke få penger fra NAV eller lånekassen. og jeg kan heller ikke få jobb. og jeg har gjeld jeg må betale tilbake og jeg trenger også penger for andre ting. men jeg har 0 kr! hva skal jeg gjøre?! Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Så lenge du er under videregående utdanning så plikter dine foreldre å dekke dine utgifter også hvis du er over 18 år. Hvis du ønsker å bo for deg selv og dine foreldre ikke vil eller ikke kan gi deg penger så får du støtte fra nav på 8112 kr per måned (var gjeldene beløp i 2011) som de deretter krever tilbake fra dine foreldre. Jfr. Barneloven fra 1981 leste om dette i en artikkel fra vg fra 2011 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Så lenge du er under videregående utdanning så plikter dine foreldre å dekke dine utgifter også hvis du er over 18 år. Hvis du ønsker å bo for deg selv og dine foreldre ikke vil eller ikke kan gi deg penger så får du støtte fra nav på 8112 kr per måned (var gjeldene beløp i 2011) som de deretter krever tilbake fra dine foreldre. Jfr. Barneloven fra 1981 leste om dette i en artikkel fra vg fra 2011 Foreldrene må bare betale tilbake til NAV hvis han studerer, ikke sant? Det er ingen som på "magisk" vis kommer til å betale gjelden din, trådstarter. Men jeg tror du tar feil når du sier at du ikke kan få hjelp fra NAV fordi du har gjeld. Jeg er bombesikker på at det er fullt av folk som mottar penger fra NAV men har gjeld i dette landet. Hvor mye er det snakk om forresten? Endret 18. august 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Foreldrene må bare betale tilbake til NAV hvis han studerer, ikke sant? Forsto det slik at denne ordningen kun var mulig hvis man var under videregående utdanning og over 18 år Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Forsto det slik at denne ordningen kun var mulig hvis man var under videregående utdanning og over 18 år Da jeg studerte på videregående og fikk støtte fra lånekassen så fikk jeg regningene inkludert regningene fra lånekassen for å betale tilbake etter endt utdanning, mine foreldre behøvde ikke betale en dritt Endret 18. august 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Da jeg studerte på videregående og fikk støtte fra lånekassen så fikk jeg regningene inkludert regningene fra lånekassen for å betale tilbake etter endt utdanning, mine foreldre behøvde ikke betale en dritt Hehe du får kom med et regresskrav til de i dag og vise til loven Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Hehe du får kom med et regresskrav til de i dag og vise til loven Hehe... tror ikke jeg skal gjøre det. Det er bare rettferdig at det ble sånn når ting ble som de ble. Dessuten, tror ikke det går an å få penger ut av det hinsidige. Trådstarter: Det enkleste er å gjøre ingenting med situasjonen sin, og gi opp og legge seg ned i fosterstilling og dø. Litt penger fra NAV er vel bedre enn ingen penger? Ikke mist motet nå! Som det heter, "Når du går igjennom helvete, fortsett å gå"... Endret 18. august 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Da jeg studerte på videregående og fikk støtte fra lånekassen så fikk jeg regningene inkludert regningene fra lånekassen for å betale tilbake etter endt utdanning, mine foreldre behøvde ikke betale en dritt Du kan ikke studere på videregående skole, derimot kan du gå på videregående skole. Studere gjør du først når du begynner på høyere utdanning (høgskole og universitet). Det vil si at du kan studere et studie på et universitet. Til TS: Jeg er ganske sikker på at foreldrene dine er pliktig til å hjelpe deg så lenge du er under 24 år (ungdomssretten) og tar videregående utdanning. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Du kan ikke studere på videregående skole, derimot kan du gå på videregående skole. Studere gjør du først når du begynner på høyere utdanning (høgskole og universitet). Det vil si at du kan studere et studie på et universitet. Til TS: Jeg er ganske sikker på at foreldrene dine er pliktig til å hjelpe deg så lenge du er under 24 år (ungdomssretten) og tar videregående utdanning. Vel sosialkontoret sa til meg i 1999 at jeg ikke kunne gå på videregående og få penger fra sosialkontoret på samme tid, begrunnelse studier var ikke lov. Endret 18. august 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Stress! Skrevet 18. august 2018 Forfatter Del Skrevet 18. august 2018 kan jeg få deltidsjobb her i norge selvom jeg ikke er etnisk norsk? noen som vet dette? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 kan jeg få deltidsjobb her i norge selvom jeg ikke er etnisk norsk? noen som vet dette? Hvis du har norsk statsborgerskap kan du vel få alle typer jobber. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 kan jeg få deltidsjobb her i norge selvom jeg ikke er etnisk norsk? noen som vet dette? Ja, det kan du. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 kan jeg få deltidsjobb her i norge selvom jeg ikke er etnisk norsk? noen som vet dette? Nei, ihht arbeidsmiljøloven kan du ikke ansettes i en deltidsstilling dersom du, eller en av dine foreldre ikke er etnisk norske. Det kan gis dispensasjon dersom huden din er tilstrekkelig hvit. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå