Gå til innhold

Gjenbruk av DV-tape

Anbefalte innlegg

Har etter kvart ein del DV-tape med råopptak. Ferdig red. filmar blir overført til ny master-tape. For ikkje å "drukne" i DV-tape, er det fristande å ta i bruk kassettar med råopptak.

Risikerer ein kvalitetstap ved gjenbruk av mini-DV-tape?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I jobben min har jeg brukt en del av en DV-kasett omtrent 100 ganger. Ikke noe å si på kvaliteten. Det som imidlertid kan lage striper, noe av bildet som henger igjen mens noe beveger seg, er skittent skrive/lese-hode. Det kan skje både på opptak og avspilling (har ihvertfall jeg skjønnt det som erfaringsmesig). DV-kasettene er rimelig hardføre. En av mine har vært i vaskemaskina uten forvask, men med OMO colour, uten at det gjorde noe med fargene på filmen. :) (Hørtes kanskje ut som tull men det er helt sant.)

Lenke til kommentar
mini-DV tape skal kunne brukes hvertfall tusen ganger uten tap av kvalitet, så tipper du skal kunne unngå det ;)

Anbefales ikke, da tapen kan bli slitt og forårsake drop-outs. Men den kan gjenbrukes en god del ganger før dette oppstår... kanskje 10 ganger? Ville ikke tatt sjansen på mer, for drop-outs kan fort oppstå når tapen er brukt noen ganger.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Det jeg forvrig har hørt er viktig er - hvis du har en "mastertape" som du vil skal vare i mange år - at det lønner seg å spole disse tapene 1 gang i året.

Dette for at tapen ikke skal kline seg - rett og slett for å beholde opptakene på tapen.

Mulig det bare er tull??

Runar

Endret av Flyveren
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...