sarc Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Har etter kvart ein del DV-tape med råopptak. Ferdig red. filmar blir overført til ny master-tape. For ikkje å "drukne" i DV-tape, er det fristande å ta i bruk kassettar med råopptak. Risikerer ein kvalitetstap ved gjenbruk av mini-DV-tape? Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 mini-DV tape skal kunne brukes hvertfall tusen ganger uten tap av kvalitet, så tipper du skal kunne unngå det Lenke til kommentar
artiPer Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 I jobben min har jeg brukt en del av en DV-kasett omtrent 100 ganger. Ikke noe å si på kvaliteten. Det som imidlertid kan lage striper, noe av bildet som henger igjen mens noe beveger seg, er skittent skrive/lese-hode. Det kan skje både på opptak og avspilling (har ihvertfall jeg skjønnt det som erfaringsmesig). DV-kasettene er rimelig hardføre. En av mine har vært i vaskemaskina uten forvask, men med OMO colour, uten at det gjorde noe med fargene på filmen. (Hørtes kanskje ut som tull men det er helt sant.) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) mini-DV tape skal kunne brukes hvertfall tusen ganger uten tap av kvalitet, så tipper du skal kunne unngå det Anbefales ikke, da tapen kan bli slitt og forårsake drop-outs. Men den kan gjenbrukes en god del ganger før dette oppstår... kanskje 10 ganger? Ville ikke tatt sjansen på mer, for drop-outs kan fort oppstå når tapen er brukt noen ganger. Endret 17. desember 2003 av Afseth Lenke til kommentar
sarc Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Takk for nyttige svar. Eg ser for meg at eg lager ei rulleringsordning der kassettar med råopptak etter kvart blir brukt som mastertape (sjølvsagt etter at råopptak er redigert over på ein annan mastertape). Lenke til kommentar
Flyveren Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 (endret) Det jeg forvrig har hørt er viktig er - hvis du har en "mastertape" som du vil skal vare i mange år - at det lønner seg å spole disse tapene 1 gang i året. Dette for at tapen ikke skal kline seg - rett og slett for å beholde opptakene på tapen. Mulig det bare er tull?? Runar Endret 19. desember 2003 av Flyveren Lenke til kommentar
Gunnar Grønlund Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg tror Det som sliter mest er når tapen tres. Da er det jo en fysisk arm som drar i tapen. Altså unngå eject midt i tapen om du vil bruke den lenge. Slitasjen er dermed størst i begge ender. La tapen gå litt f. eks 30 sek ut fra begynnelsen av tapen før du tar opp ditt livsverk. Spol tilbake før du tar den ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå