Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye piggdekk, bestille selv?

MPCME

Anbefalte innlegg

Trenger nye piggdekk, og vurderte hakkapeliita 9. På felgene står det fra før piggfri 205/60R16.

Hørte med dekk1 i Tromsø og de skulle ha rundt 8500 for nye dekk inkl montering på felg. De sa at jeg kunne bestille dekk selv og betale 1500 for at de skulle montere. Så på skruvat og kan kjøpe dekk for 5000, og da vil totalprisen bli på 6500.

Da er spørsmålet, er det noen risiko i å bestille dekkene selv, kan jeg bare bestille sålenge dimensjonene er de samme som står på felgene fra før av? Og bør jeg gå for XL eller flat run?

Ser at det står 96R atmed dimensjonene på dekket jeg har, samt at det står 96T på hakka dekkene, hva har dette å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan og høre litt med de forsjellige forhandlerne.

Husker jeg fikk en knalldeal hos dekksentralen (under brua på fastlandet) til en firmabil for noen år siden.

Om du bestiller på nett, så fortell gjerne hvordan det gikk. Trenger nye lugger til min bil og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Da er spørsmålet, er det noen risiko i å bestille dekkene selv, kan jeg bare bestille sålenge dimensjonene er de samme som står på felgene fra før av?

Risikoen ligger jo i at i stedet for å ha en part å reklamere til får du to. I tillegg får du arbeidet med bestilling, varemottak og du må dra med dekkene for omlegging.

Ser at det står 96R atmed dimensjonene på dekket jeg har, samt at det står 96T på hakka dekkene, hva har dette å si?

96 er belastningsklasse og R/T er hastighetsklasse. I vognkortet står det minimumskravet til disse.

Da er spørsmålet, er det noen risiko i å bestille dekkene selv, kan jeg bare bestille sålenge dimensjonene er de samme som står på felgene fra før av? Og bør jeg gå for XL eller flat run?

XL betyr høy belastningsklasse. Flat run betyr at dekket kan kjøres uten luft ved punktering med redusert hastighet og bør bare brukes hvis det er levert originalt av av bilprodusenten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Trenger nye piggdekk, og vurderte hakkapeliita 9. På felgene står det fra før piggfri 205/60R16.

Da er spørsmålet, er det noen risiko i å bestille dekkene selv, kan jeg bare bestille sålenge dimensjonene er de samme som står på felgene fra før av? 

Du bør bestille den dimensjonen som står i vognkortet, eller dekk med tilsvarende rullediameter. De må selvsagt passe på felgene.

Lenke til kommentar

Har handla dekk på dekkonline.com flere ganger, rask levering og ferske dekk hver gang. Har aldri trengt å reklamere, så vet ikke noe om hvordan de håndterer det

Jeg har hørt fra en del som sliter med å finne dekksjaper til å legge om dekkene for dem, flere dekksjapper sier nei eller gir latterlig høye priser på omlegging hvis dekkene ikke er kjøpt hos dem. Jeg hadde tidligere tilgang på dekkomlegger så gjorde jobben selv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har ikke kjøpt på dekkonline.com på noen år, men sist jeg gjorde det hadde de en oversikt over steder man kunne få lagt om dekkene. Man kunne søke på avstand, og fikk opp prisene på jobben.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bestiller kun dekk på nett gjennom dekkonline eller byttdekk.no.

Har hatt bil i 10 år å har aldri kjøpt dekk i forretning.

Men så får jeg lagt om å balansert hjul for 100kr hjulet privat da.

Det er ofte dyrt i forretning hvis du ikke kjøper dekkene hos dem.

Fikk engang et pristilbud på 1600,- fra et bilverksted for å legge om å balansere 4 hjul som jeg hadde kjøpt på nett.

Endret av tormod1988
Lenke til kommentar

Å ta bare 1600,- for det vil jeg si er for billig, det er ganske mye som skal dekkes av de pengene med tanke på at de ikke fikk solgt deg dekk.

Jeg har hatt bil i 20+år og har alltid kjøpt dekk i fysisk forretning selv om jeg har tilgang på alt jeg trenger for å legge om og avbalansere selv. Dette er begrunnet i flere ting, en er at jeg ønsker en solid og god økonomi i landet jeg bor i og at jeg derfor forsøker å handle varene på hjemmemarkedet. Nå som jeg bor på et lite sted med eget skattesystem handler jeg mest mulig lokalt her fremfor å handle på nett. Det jeg ikke får tak i lokalt bestilles på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...