Gå til innhold

Anbefaling av nettverksoppsett og patchepanel


ken8

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått nytt hus med fiber fra Altibox. Ønsker foreløpig å bruke FMG-boksen som ruter, men tenker at i fremtiden så kan jeg bytte den ut med et Unifi system (håper det snart kommer en ny USG modell)

 

Jeg har 6 plasser i huset som skal ha nettverksuttak, men usikker på hvilke av disse løsningene som lønner seg. Det er i dag tomme 20mm K-rør fra teknisk rom ut til de forskjellige plassene.

 

Alt 1.

Unifi Switch 8-60W og trekke 1 Cat6 nettverkskabel ut til de 6 forskjellige plassene i huset, totalt 6 uttak.

I bla. stue og på kontoret vil jeg da trenge en switch for å få koblet til TV, AppleTV, Tv-boks osv. og tenkte da å kjøpe inn TP-Link TLSG108E,I førsteomgang er det vel 3 plasser jeg må ha ekstra switch.

 

Og hvis jeg skulle ønske å sette på Unifi AP AC Lite bak TP-Link Switchen, vil denne da kunne få strøm gjennom POE fra Unifi Switchen, eller må strømmen gå rett fra Unifi switch til AP?

 

For Unifi Switch og TP-Link Switcher blir det da 359x3 + 1349 = 2426,-

 

Alt 2.

Unfi Switch 16-150W og trekke 2 Cat2 nettverkskabler til de forskjellige plassene, totalt 12 uttak.

Da er det kun ved uttaket i stua jeg trenger en ekstra switch.

 

Dette vil da koste 359 + 3299 = 3658,- En dyrere løsning, men var slik jeg hadde sett det for meg i utgangspunktet.

 

Er noen av løsningene bedre enn den andre?

 

Og hva bør jeg kjøpe som patchepanel? Ser Kjell.com har Keystone Patchepanel, men veldig usikker på hva jeg bør velge..

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal bytte kablene som går fra switch til de forskjellige lokasjonene ofte, så er det ikke noe poeng med et patchepanel (jo mindre du velger det spesifikt for utseendes skyld). Hvis du derimot har planer om å jevnlig bytte porter eller kabler, så har patchepanel noe for seg. 

 

Hvis du bruker TP-Link fra alternativ 1, så må du bruke PoE-forsyningen for å kunne gi strøm til aksesspunktet. Dette er fordi TP-link'en ikke har støtte for PoE. En annen mulighet er å bruke TP-link til distribuering av signaler til de forskjellige plassene i huset og så benytte den medfølgende PoE-forsyningen til å gi strøm til aksesspunktet. Man er ikke låst til å måtte bruke Ubiquitis utstyr. Ulempen vil dog være at man ikke får statstikk fra switchen, noe som er interessant for noen personer. 

 

Selv hadde jeg nok valgt alternativ 1, men å trekke med cat6 hvis lengden til hvert punkt er mindre enn 30-40 meter. Dette er for å kunne støtte 10 gigabit som etterhvert vil finne veien til forbrukerutstyr. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...