NoirNow93 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Jeg vurderer å kjøpe en ny datamaskin som jeg kun bruker til gaming. Maskinen som jeg har nå (6700k) skal jeg begynne å bruke kun til utvikling av videospill og annet grafisk arbeid Når jeg skal lage denne nye PCen står jeg mellom 8400 eller 8100 (4 kjerner). 8400 virker da mer future-proof fordi du vet.....flere kjerner, mens 8100 er billigere. Jeg er på et litt tight budsjett, så det blir ett av de to. Hvilken mener du er best? Når jeg gamer maxer jeg ikke settings osv, og jeg har aldri fiklet med cpu-overklokking. Det er for risky. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Man kjøper ikke en ny 4 kjerne CPU til gaming i dag, uansett budsjett. Har du ikke råd til en i5 8400, så spar heller opp mer penger 1 Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Man kjøper ikke en ny 4 kjerne CPU til gaming i dag Hva mener du? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hva mener du? Fordi dagens spill og de som kommer fremover bruker mer enn 4 CPU tråder. Derfor er i5 8400 et bedre valg. I høst kommer Intel med ny CPU serie, 9000 serien. Bare ville nevne det hvis du ikke visste det. Lenke til kommentar
NoirNow93 Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Fordi dagens spill og de som kommer fremover bruker mer enn 4 CPU tråder. Derfor er i5 8400 et bedre valg. I høst kommer Intel med ny CPU serie, 9000 serien. Bare ville nevne det hvis du ikke visste det. Takk for info Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Det er en liten overdrivelse spør du meg. Kommer fremdeles langt med fire kjerner. 4 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Det er en liten overdrivelse spør du meg. Kommer fremdeles langt med fire kjerner. Ja man kan fortsatt game med 4 kjerner, men man kjøper ikke en ny 4 kjerne CPU i dag gaming. Spessielt siden han har en i7 6700K fra før... Eller så du ikke det? 3 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Ja man kan fortsatt game med 4 kjerner, men man kjøper ikke en ny 4 kjerne CPU i dag gaming. Spessielt siden han har en i7 6700K fra før... Eller så du ikke det? Så du ikke at han skulle beholde den gamle for så å kjøpe en helt ny gaming PC på budsjett? Nytt i dag, på budsjett, hadde jeg helt klart gått for en Ryzen 1600x som dukker opp på tilbud til så lite som 1500 spenn.. denne gruser alt og alle i sin prisklasse. Endret 19. august 2018 av scuderia Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Så du ikke at han skulle beholde den gamle for så å kjøpe en helt ny gaming PC på budsjett? Jo, men det jeg skrev står fordet. Han må tenke seg mer om da vettø Nytt i dag, på budsjett, hadde jeg helt klart gått for en Ryzen 1600x som dukker opp på tilbud til så lite som 1500 spenn.. denne gruser alt og alle i sin prisklasse. Som ikke har bedre gaming ytelse enn hans gamle CPU. Hvor ligger da oppgraderingen? Joda, Ryzen har flere kjerner/tråder som hjelper, men ikke noe jeg vil anbefale en som har en i7 6700K fra før fordet. For han bør en i7 8700K være minimum om han ønsker en merkbar forbedring. Ellers kan han jo like gjerne se på bruktmarkdet... Endret 19. august 2018 av Betroz 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) Jeg vurderer å kjøpe en ny datamaskin som jeg kun bruker til gaming. Maskinen som jeg har nå (6700k) skal jeg begynne å bruke kun til utvikling av videospill og annet grafisk arbeid Hvorfor ikke dual-boot om du absolutt ikke vil ha både spill og produktive programmer på same maskin? 6700K duger jo fint en stund til. Endret 19. august 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Så du ikke at han skulle beholde den gamle for så å kjøpe en helt ny gaming PC på budsjett? Nytt i dag, på budsjett, hadde jeg helt klart gått for en Ryzen 1600x som dukker opp på tilbud til så lite som 1500 spenn.. denne gruser alt og alle i sin prisklasse. I CPU ytelse ja, men ikke til gaming. i3 kommer definitivt til å bli bottleneck for en topp GPU som de nye toppmodellene fra NVidia i morgen i spill som er CPU krevende. Og ikke like future-proof det er den ikke. Du får det du betaler for. Det at 4 kjerne er ubrukelig å kjøpe nå er tull derimot. Joda folk vil nok prøve å utvikle for å støtte mer enn 4 kjerner fremover, men se hvor få spill som støtter det i dag. Se på teknisk kvalitet på spill. Det er hverken lett eller høyt prioritert på budsjettene. De lager heller microtransactions enn å forbedre 8 eller 16 kjerne støtte. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Nå er det jo ikke sånn at 6 kjerner vs 4 kjerner øker ytelsen med 50%. Klokkefrekvensen pr. kjerne går jo ned, noe som kan være ulempe for spillene som fungerer best på 4 kjerner, selv om den samlede kraften burde tilsi bedre ytelse. Er spillet godt programmert burde det klare å fungerer optimalt på det du bruker det på, men sånn er de ikke i praksis, selv om det finnes utviklere som er flinke på det som også har veldig gode motorer. Enig i at Ryzen er mer for pengene. De priser seg godt under Intel hva gjelder ytelse pr. krone. Hvorfor kjøpe nytt når du kan bruke det du har ? Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Har fortsatt 2500k, ingen hindring so far. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå