5YN6PQB1 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hei, har et lite problem som kanskje noen her kan svare på. Jeg sitter i et styre i et sameige. I fjor rundt juletider vart det oppdaget lekkasje pga nedbør i den ene leiligheten i sameiget. Leiligheten står tom da eier bor en annen plass i Norge. Eier vart selvsagt informert om dette, og han lovte at dette skulle bli ordet opp i. Jeg har fått nøkkel av eier slik at jeg kan låse meg inn å tømme en bøtte som fylles med vann opp ved nedbør. Dette har jeg nå gjort siden desember i fjor. Jeg har sendt flere e-poster/kontaktet eier for å informert han om tilstanden og etterlyst handling fra hans side. Ingenting har skjedd. Begynner å bli rimelig lei av å ordne opp i "hans" problem. Det jeg da lurer på, hva kan sameie gjøre/kreve av eier slik at han utbedrer problemet. Dersom jeg ikke tømmer denne bøtten så vil vannet som lekker inn trekke ned i leiligheten som er under den som har lekkasje. Råd mottas med takk. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hvis vannet kommer inn gjennom tak, vindu, dører eller vegger er vel dette strengt tatt sameiet sitt ansvar å sørge for utbedring og ikke den enkelte seksjonseier? 3 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Er det ikke sameiet som må ordne opp skader på bygget (ytre skader)?Edit: BIGG kom før meg. http://eiendomsadvokat.no/borettslag-til-topps/ Endret 17. august 2018 av PantZman 1 Lenke til kommentar
5YN6PQB1 Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Vet ikke om det er av relevans, men lekkasjen skyldes en konstruksjonsfeil, og utbygger som er "ansvarlig" for denne konstruksjonsfeilen er samme person som eier den aktuelle seksjonen. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Vet ikke om det er av relevans, men lekkasjen skyldes en konstruksjonsfeil, og utbygger som er "ansvarlig" for denne konstruksjonsfeilen er samme person som eier den aktuelle seksjonen. Jeg vil tro at seksjonseier er en privatperson, og utbygger er et firma, selv om de fysisk er samme person. Med andre ord ikke relevant. 2 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Dersom dette har vært slik siden desember ifjor er det bare å få hevet seg rundt å fremsette krav mot firmaet ASAP. Forhåpentligvis kan entreprenøren identifiseres med privatpersonen, slik at entreprenøren kan anses å ha vedkjent seg mangelen. Ikke hørt om et tilfelle som dette tidligere. Endret 17. august 2018 av Compoundinterest Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Dette skal sameiet v/styret ordne opp i. Fikse lekkasjen, og evt kjøre regress mot firmaet som er ansvarlig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå