Gå til innhold

Tips til pedaler og sykkelsko

Ts91

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg vurderer å kjøpe klikkpedaler og sykkelsko til en terrengsykkel. Sykler stort sett på asfalt og grus. Er nybegynner på dette med klikkpedaler og sykkelsko, så lurer på tips til noen billige og gode pedaler og sko som passer mitt bruk.

- Kan jeg forresten ha landeveispedaler og sko siden jeg sykler mest på asfalt, eller er det best å kjøpe noe tilpasset terrengsykkel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shimano M520 er billige og gode klikkpedaler. Det beste rådet jeg kan gi når det gjelder sko er å prøve de på foten får du kjøper, altså ikke bare kjøp noen på nettet bare fordi de er billige.. Husk at du også må kjøpe klosser utenom, som du skrur fast under skoen, men dette kan du helt sikkert få hjelp til dersom du tar deg en tur til en butikk som selger sykler.

Lenke til kommentar

Shimano M520 er billige og gode klikkpedaler. Det beste rådet jeg kan gi når det gjelder sko er å prøve de på foten får du kjøper, altså ikke bare kjøp noen på nettet bare fordi de er billige.. Husk at du også må kjøpe klosser utenom, som du skrur fast under skoen, men dette kan du helt sikkert få hjelp til dersom du tar deg en tur til en butikk som selger sykler.

Takker for svar. Jeg tenker også det selvfølgelig er lurt å prøve skoene først i butikk. Har et lavt budsjett så derfor vurderte jeg å ta en sjanse på å bestille noen sko mellom 500-1000kr, men det er jo bare å prøve i vei i butikk først uansett. Er det stor forskjell på sykkelskoene i forhold til kvalitet? Eller noe annet man kan ha i bakhodet?

Klossene skal normalt sett følge med pedalene leste jeg.

Lenke til kommentar

Btw. Det andre spørsmålet, kan jeg bruke landveispadaler og sko til den sykkelen jeg har i dag? Tenker på å kjøpe racer til neste år og da ville jeg også droppet å kjøpe nye pedaler og sko til denne.

Lenke til kommentar

Du kan bruke landeveispedaler på terrengsykkel, og omvendt, men jeg ville ikke syklet i terrenget med landeveispedaler. Landeveisko er uten mønster under så det blir forferdelig glatt og vondt å gå dersom du må av sykkelen. Terrengpedaler og -sko fungerer helt fint på landeveien. Det er ikke et must med landeveipedaler og -sko selv om du kjøper racer.

Endret av VonMises
Lenke til kommentar

Du kan bruke landeveispedaler på terrengsykkel, og omvendt, men jeg ville ikke syklet i terrenget med landeveispedaler. Landeveisko er uten mønster under så det blir forferdelig glatt og vondt å gå dersom du må av sykkelen. Terrengpedaler og -sko fungerer helt fint på landeveien. Det er ikke et must med landeveipedaler og -sko selv om du kjøper racer.

Takk for tydelig og godt svar:)

Lenke til kommentar

Om du har dårlig mobilitet i knærne bør du styre unna SPD og heller gå for CrankBrothers sine pedaler da de har høyere float (bevegelse før du klikker ut av pedalen).

De kommer i varierende størrelser og prisklasser. Eggbeater gir minst plattform, deretter candy og ymse varianter av mallet som gir størst.

Når det kommer til sko bør du prøve de i butikken, feiler sykkelen på et eller annet vis er det greit at de er ok å gå i. Jo mindre pedal du har jo viktigere er det at skoen oppleves som stiv.

Bruker selv mallet og eggbeater sammen med fiveten kestrel og mavic fury alt ettersom hva jeg holder på med den dagen.

Klikkpedaler på terrengsykkel høres ut som grunnkurs i tryning.

Tullball, bruker klikk til enduro. 

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Cleats følger vel med?

Hvis ikke så hadde valgt disse pedalene: https://www.xxl.no/shimano-pd-a530-kombipedal-svart/p/1097140_1_style

De har jeg kjøpt, og der følger det ihvertfall med cleats. Skoene kan jeg anbefale, men kan bare sammenligne dem mot et par med Biketec sko jeg hadde for noen år siden, som bare var helt okay.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpt kombipedaler. De kan (naturlig nok) bare klikkes inn på den ene siden. Dermed må du passe på at du har klikksiden opp hvis du skal bruke slike. Jeg tror det er lettere å venne seg til klikkpedaler dersom du slipper å tenke på det i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpt kombipedaler. De kan (naturlig nok) bare klikkes inn på den ene siden. Dermed må du passe på at du har klikksiden opp hvis du skal bruke slike. Jeg tror det er lettere å venne seg til klikkpedaler dersom du slipper å tenke på det i tillegg.

Uenig. Det er ikke noe problem at det bare er klikkpedaler på den ene siden etter min erfaring.

Fordelen er at man bare kan klikke seg ut og bruke den andre pedalen om terrenget blir litt røffere. Og hvis man bruker sykkelen til små transportetapper (f.eks. sykle til en venn, butikken etc.) av og til så er det praktisk å bare kunne bruke de vanlige skoene.

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så du mener det er enklere å bytte pedaler hver gang man trenger klikk og hver gang man ikke trenger klikk pedaler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Cleats følger vel med?

Hvis ikke så hadde valgt disse pedalene: https://www.xxl.no/shimano-pd-a530-kombipedal-svart/p/1097140_1_style

De har jeg kjøpt, og der følger det ihvertfall med cleats. Skoene kan jeg anbefale, men kan bare sammenligne dem mot et par med Biketec sko jeg hadde for noen år siden, som bare var helt okay.

De pedalene jeg henviste til er billigere og bedre selv om du måtte kjøpe ekstra cleat til.

Lenke til kommentar

Har gode erfaringer med kombipedal på en sykkel som ofte brukes med andre typer sko enn sykkelsko. Selvsagt litt bedre med dedikert klikkpedal hvis man vet at sykkelen bare skal brukes med sykkelsko, men det er ikke noe bry å klikke seg ned i en kombipedal! Ville valgt terrengpedal og -sko fremfor landevei, ettersom disse kan brukes til begge deler.

Kan ikke anbefale noe spesifikt utstyr, men for hva det er verdt: Godt fornøyd med mine Bontrager-sko og Shimano-pedaler pleier å være et trygt valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener det er enklere å bytte pedaler hver gang man trenger klikk og hver gang man ikke trenger klikk pedaler?

Nei, men jeg mener det er lettere å lære seg dersom en går "all in". Min erfaring er iallefall den at når en først har blitt komfortabel med klikkpedaler, så vil en helst sykle med det hele tiden, og trådstarter skriver så vidt jeg kan se ikke noe om at han har tenkt å bruke sykkelen uten sykkelsko.

Endret av VonMises
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei, men jeg mener det er lettere å lære seg dersom en går "all in". Min erfaring er iallefall den at når en først har blitt komfortabel med klikkpedaler, så vil en helst sykle med det hele tiden, og trådstarter skriver så vidt jeg kan se ikke noe om at han har tenkt å bruke sykkelen uten sykkelsko.

Men du antar at han bare skal sykle med sykkelsko på.

Jeg vet av egen erfaring og andre forteller meg det samme, at det er et herk å sykle i sykkelsko, når man skal en kjapp tur på byen for å ta seg en kopp kaffe eller en øl. Derfor kombipedaler som ikke volder noe som helst ekstra belastning ved å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...