TheWolfOfKebabrull Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hei Jeg har akkurat startet på sivøk master og nå starter rotteracet for å få internship. Selvom jeg går på en god skole, har jeg ikke den perfekte profilen. Jeg startet ikke her rett fra VGS, men gikk på en mindre høyskole (de med peiling forstår kanskje at jeg går på NHH nå), jeg gikk ikke på Oslo Handelsgym eller Elvebakken, men en passe shitty VGS på bygda. Jeg har uansett gjort det relativt bra. Gikk ut fra bachelor med et svakt A-snitt, var student assistent, tok et "friår" etter bachelor der jeg hadde to internships (begge innen finans, men ingen kjente) og har vært på utveksling hos en anerkjent skole. Problemet mitt er at jeg hadde et enormt fravær på VGS. Dette er fordi jeg slet mye med angst og diverse problemer. Tipper jeg hadde 20 dager i VG2 og 35+ i VG3. Jeg hadde garantert ikke fått noen av de tidligere internshipene dersom de hadde etterspurt vitnemål fra VGS. Nå sitter jeg og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for at dette ikke skal ødelegge mulighetene mine nå. Sitter og ser på stillingsutlysninger og alle skal ha vitnemål fra VGS. Om jeg i det hele tatt skulle få noe intervju, vil det jo garantert bli et samtaleemne. Kan ikke si at jeg slet med angst, for de macho mennene på andre siden av bordet vil sikkert luke meg ut med en gang. Noen med lignende erfaringer eller tips? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hvis du ikke sliter med angst og problemene som du hadde på vgs, så ville jeg faktisk anbefalt å være ærlig. 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Som han over sier. De fleste av oss har våre problemer, eller har hatt. Hvis en arbeidsgiver ikke vil se at du har blitt en god kandidat under sub-optimale forhold, tror jeg at jeg ville funnet et annet sted å jobbe. Som arbeidstaker er det du som er verdien, ikke motsatt. Arbeidsgivers jobb er å få deg til å trivdes og være trygg i jobben, så du kan fokuserere på å levere. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Noen med lignende erfaringer eller tips? De færreste er interessert i hva som skjedde eller ikke skjedde på VGS 3-5+ år siden, men skulle det komme opp kan du bare skylde på mangel på modenhet eller noe annet diffust. Vis istedet til karakterer fra bachelor og at du var assistent osv.. det er det som teller, hva som kom før det driter folk i. Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 (endret) Hvis du kan vise til at du har hatt lite fravær og gode skussmål/karakterer fra internship og studier etter VGS burde det ikke være et problem. Det viser jo om noe personlig progresjon. Skulle de spørre spesifikt rundt det skylder du på umodenhet og manglende retning, slikt gror de fleste av seg. Om du er helt ærlig og sier angst kan de rangere deg lavere i frykt for at det er noe som kan komme tilbake, da er det bedre å ikke si noe fra en søkers standpunkt. Endret 26. august 2018 av Nwader Lenke til kommentar
7RQE101Q Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Du hadde et problem, men tok tak i det og kom deg videre. Enkelt å greit, gjør det heller til en styrke en en svakhet. Kommer det opp så er det bare å være helt ærlig på at du hadde problemer, men tokk tak i de da og har siden gjort det bra. Sålenge du ikke har fravær senere så ser jeg ingen problem. Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Mitt vitnemål ser slik ut: Orden: NG, Oppførsel: NG 1. år: 23 dager 21 timer 2. år: 21 dager 46 timer 3. år: 20 dager 65 timer Nedsatt orden relatert til mye fravær. Nedsatt oppførsel relatert til krangling med kontaktlærer. Ikke førstegangsvitnemål, pga jeg glemte den ene eksamenen, så fikk først vitnemål 6 mnd senere. Karaktersnitt: 5.1. Ble spurt om hvorfor jeg hadde så mye fravær på et intervju en gang. Og svarte da (ærlig for min egen del) at det var pga jeg opplevde at jeg fikk mer ut av det å lese på egenhånd, enn å måtte høre på uinspirerte lærere snakke/forelese gjennom støyen av andre elever som ikke var interessert i lære noe. Så grunnen til at jeg var på skolen var utelukkende pga det sosiale, og ikke pga jeg lærte så mye av det. 1 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Du bør være ærlig. Det er det arbeidsgiverne setter pris på. Da vet de at de kan stole på deg. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Du kan dikte opp en bullshit historie om at du startet med dårlige forutsetninger men at du satte deg et mål og jobbet hardt for å oppnå drømmene dine, og se på meg nå, nå har jeg A i snitt, og dette er bare begynnelsen. Burde vel gå rett hjem hos mange av disse sjefene, men kanskje det er jeg som er fordomsfull. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Jeg kan fortelle deg. Når vi ansetter folk og søknadensbunken er høy. Da bruker orden og oppførselskarakteren til å redusere bunken. Når dette er sagt, så er det refleksjonen (at du har skulket mindre i ettertid) vi setter høyest pris på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Du kommer sikkert langt med ærlighet, men det skal da være tilstrekkelig å kalle dette fravær av helsemessige årsaker. Du har uansett en særdeles god merittliste så langt. Håper eventuelle intervju forløper slik at du heller får vektlagt dine gode karakterer og mange verv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå