Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Realisering av tapsfradrag på investeringskonto

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder for tiden med på å sette meg mer inn i fondsinvestering, men det er visse ting jeg sliter med å bli klok på uten at jeg finner veldig oppklarende artikler ved googling.

Jeg lurer på hvordan man i praksis utløser tapsfradrag ved salg av f.eks. aksjefond på en investeringskonto. Etter å ha lest diverse artikler er jeg mer forvirret enn jeg er opplyst. Det skyldes sikkert misforståelser på min side, men allikevel.

Når man skal regne tapsfradrag på en investeringskonto med fond A (gevinst) og fond B (tap), vil man se på gjennomsnittet av hvordan disse to fondene har gjort det (altså kontoen som en helhet, eller vil man dersom man kun selger seg ned i fond B ikke få med overskuddet fra fond A i beregningen av tapsfradraget?

Takk. :)
Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe fradrag for å selge et fond med tap på investeringskonto, ei heller skatt når du selger et fond med gevinst. Disse tingene er relevante kun når du tar penger UT av kontoen, ikke når du selger med gevinst/tap innenfor kontoen. Nordnet beskriver reglene på https://www.nordnet.no/kundeservice/start/investeringskonto-zero---kapitalforsikring/skatt-og-selvangivelse.html#hvordan-beskattes-investeringskonto-zero

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det beregnes ut fra nettoavkastningen, men først ved uttak fra eller avvikling av kontoen. Er totalavkastningen på kontoen positiv er det tale om gevinstbeskatning, mens om totalavkastningen på hele kontoen er negativ vil det være tale om fradrag for tap. Med andre ord; er kontoverdi p.t. (X) større eller mindre enn totale innskudd på kontoen (Y).

Dersom din porteføljeavkastning på denne kontoen er nettotap (kontoverdi mindre enn totale innskudd) ville jeg ventet til 2019 med å realisere da skattesatsen på denne kontoen fra ligningsåret 2019 likestilles med andre kontotyper (~30% kontra 23%) slik at fradraget ditt blir høyere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

snip

snip

Takk for svar! Det var oppklarende. Jeg var litt usikker på hvordan gjennomsnittsmetoden fungerte. Dette gir perfekt mening.

Med andre ord, så lønner det seg teoretisk sett å isolere hver aksje- eller fondsinvestering på separate kontoer, for å ikke tape "tapsfradrag" på en eierandel som går med tap fordi andre går med pluss? Er dette normal praksis?

(Jeg har fått med meg at skattesatsen endres for investeringskonto i 2019, men jeg har ingen eierandeler p.t., så det spiller ingen rolle for meg. Jeg forsøker kun å forstå hvordan de ulike tilbudene fungerer før jeg begynner å investere om noen uker.) 

Noen oppfølgningspørsmål, hvis dere har tid. 

Planen min er å spare månedlig, primært i globale indeksfond med lave forvaltningskostnader, mot pensjon (eventuelt en FI-tilværelse om 10-12 år).

Skjermingsfradrag

Jeg har fått med meg at investeringskonto får skjermingsfradrag for aksjeposisjoner fra 2019 (som regnes ut basert på eierandeler ved årets begynnelse) som i mine ører høres bedre ut enn hvordan skjermingsfradraget regnes ut for AKS (v/ årets minste innskudd; som ved månedlig sparing vil dreie seg om begrensede beløp. Ettersom kapitalinnskudd ikke forrentes, så er også det å sette inn en stor sum en gang i året og ha månedlige investeringer fra den summen lite ideelt.)

#1 - Skjermingsfradraget for AKS høres rett og slett elendig ut ved månedlig sparing. Har jeg misforstått noe vesentlig her? (Dette blir vel først relevant når renten stiger.)

Skatt ved uttak

#2 - AKS på sin side har skattefritak for uttak av den innsatte summen, men ved investeringskonto skattes det fra første krone tatt ut (hvis jeg forstår dette korrekt). Med andre ord, så gir AKS mulighet til å ta ut noen kroner skattefritt og dermed holde en større posisjon i et fond lenger (dersom man ønsker å kun ta ut den innskutte summen, ettersom dette blir skattefritt)?

Med andre ord, så ønsker jeg vel egentlig en bekreftelse på at jeg har forstått det riktig. At det for globale indeksfond er bedre med AKS enn investeringsfond, bl.a. fordi 2 > 1?

Takk. :)

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...