hotsauce81 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Heisann! Kort oppsummering: Bor grisegrendt til, har i dag telia 4g med 280GB cap pr mnd. betaler 850 pr mnd - og har god hastighet (50-100 mbit) Fikk tilbud fra Telenor med 2x 5mbit (høyeste de kan gi) abo som effektivt kan gi 10 mbit, men uten begrensning på data til kr 840 kr/mnd. Uten binding, gratis oppkobling og modem - med mulighet for å teste. Vi bruker alltid opp datakvoten på Telia, Er det mulig å sette opp en løsning for å kombinere disse 2 ADSL-linjene? Enten sette opp en server/maskin til dette eller kjøpe noe som slår det sammen. Vi har Amplifi HD mesh-nettverk i hele huset så det er ikke aktuelt å benytte telenor sine egne rutere til WiFi. Har litt kjennskap til pfsense, men det hadde vært fint å kunne gjøre dette på en Windows-boks da jeg har en hjemmeserver kjørende med Plex etc allerede. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Jeg er langt i fra noen nettverksekspert. Men det som er relativt enkelt er å få kunne satt opp et av dine ADSL som backupnettverk. Da tar det over når det andre faller ut. Men det var jo ikke det du ønsket. Blir litt spennende å lese hva folk kommer til å foreslå her i diskusjonen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Men kanskje chilimobil er lurere? Men faktisk usikker på siden 4g rutere må vel slå av nat? Usikker på om man må velge hvor ipadressen skal hentes fra? Endret 17. august 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
HawP Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Du vil nok da ha channel bonding av disse to linjene. Men har du sjekket at det ikke er ferdig bondede linjer Telenor i så fall kommer til å gi deg? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Men å betale: Seriøst? Må vel være smartere å ha chilimobil + telia samtidig? F.eks kjøpe 200 GB 849,-pr md. på telia og ha chilimobil fri data til 400 kr. Fikk tilbud fra Telenor med 2x 5mbit (høyeste de kan gi) abo som effektivt kan gi 10 mbit, men uten begrensning på data til kr 840 kr/mnd. Uten binding, gratis oppkobling og modem - med mulighet for å teste. Lenke til kommentar
hotsauce81 Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Jeg har vurdert chillimobil, men de støtter vel ikke mobilt bredbånd? Lenke til kommentar
hotsauce81 Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Da hoppet jeg på ballen og bestilte kontantkort fra chilli + og portering av dette nummeret til fri data-abo.Så får vi se hva som skjer :-) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) "Gjelder bruk på mobil." Det fungerer teknisk sett på pc, men det brudd på kontrakten. Endret 17. august 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 https://www.yugatech.com/software/10-biggest-games-in-the-google-play-store/ Synd det ikke finnes større spill men siden mobilene snart får 1 TB lagringsplass håper jeg det blir bedre. Enkelte sier 30 GB per dag eller noe slik bør man holde seg under ellers burde man vel være trygg. Lenke til kommentar
hotsauce81 Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 "Gjelder bruk på mobil." Det fungerer teknisk sett på pc, men det brudd på kontrakten. Ja, jeg får ha det som reservekort og putte inn i modemet når vi bikker grensen på telia. Da er det typisk 1-3 dager igjen. Vi har 280 GB/mnd fra Telia, det er omtrent 10 GB pr dag. Chili får vel tåle at jeg benytter 20-40 GB :-) Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 https://www.yugatech.com/software/10-biggest-games-in-the-google-play-store/ Synd det ikke finnes større spill men siden mobilene snart får 1 TB lagringsplass håper jeg det blir bedre. Enkelte sier 30 GB per dag eller noe slik bør man holde seg under ellers burde man vel være trygg. Hvilken relevans har det å diskutere mobilspill og størrelsen på disse når trådstarter ikke har nevnt et eneste ord om spill i tråden? (Første posten din om TP Link-produktene var spot-on!) 2 Lenke til kommentar
hotsauce81 Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Player two has entered the game!Snakket nettopp med fiber-mannen igjen, nå er det en liten sannsynlighet for at vi faktisk kan få fiber fra altibox! Det medfører stor egeninnsats, men det lar seg kanskje gjøre, altså! Lenke til kommentar
gkv Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Player two has entered the game! Snakket nettopp med fiber-mannen igjen, nå er det en liten sannsynlighet for at vi faktisk kan få fiber fra altibox! Det medfører stor egeninnsats, men det lar seg kanskje gjøre, altså! Load balancing er tingen! Husket jeg kom over denne videoen for en del år tilbake å satte opp pfSense. Huseier var såpass fornøyd at jeg fikk gratis husleie i 6mnd. Bor nå sentralt til, men 5000kr for fiber betaler jeg bare ikke selv om den ligger tre meter fra døren Men i ditt tilfelle ville jeg virkelig vurdert det! Har hørt om noen Amerikanere som bodde usentralt som festet en grabb bak på pickupen å spadde opp et par km med jord ved siden av veien på et par kvelder. De måtte følgelig gå over manuelt å spa grøften igjen når fiberen var skutt men resultatet var fornøyelig. Om du har fri og klar luftlinje til et uttakspunkt og ikke kommer i konflikt med NKOM`s regler for trådløse signaler, kan jo aksesspunkt være en løsning om Altiboss har kommet seg ut av steinalderen på det teknologiske feltet. Endret 23. august 2018 av gkv 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Heisann! Fikk tilbud fra Telenor med 2x 5mbit (høyeste de kan gi) abo som effektivt kan gi 10 mbit, men uten begrensning på data til kr 840 kr/mnd. Uten binding, gratis oppkobling og modem - med mulighet for å teste. Er du sikker på at det er ADSL telenor ønsker å tilby deg? Slik jeg leser det du skriver så kan det være de ønsker å selge deg SHDSL og kjøre EFM med fler trådpar. Spesielt med tanke på pris, og at du spesifiserer at de også sender med modem, samt at du også nevner effektivt 10 Mbit/s Dersom det er det de ønsker å selge vil du ikke måtte gjøre alle slike ting som andre foreslår i tråden her, da blir det som en vanlig internettforbindelse. Jeg ville dobbeltsjekket med Telenor om dette først. Lenke til kommentar
hotsauce81 Skrevet 28. august 2018 Forfatter Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Takker for mye bra info her!Skal høre fra Altibox innen torsdag. Håper på gode nyheter! PS: Fikk svar fra Chilimobil kundeservice, de nekter å portere sine egne kontantkort til Fri Data-abo. Hvordan skal jeg bli kunde da, når jeg ikke har et nummer de kan portere?, spurte jeg. Fikk til svar at jeg måtte skaffe et annet abonnement hos en operatør så portere dette. Det gidder jeg ikke bruke tid på, svarte jeg. Endret 28. august 2018 av hotsauce81 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå