torest Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Her er milepælene i det 15 år lange forskningsprosjektet Fellowship.Verdens viktigste skip «pensjoneres»: – Har vært prøvekanin for utvikling av LNG, brenselceller og batterier Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 https://www.tu.no/artikler/denne-baten-kan-bli-en-game-changer/414047 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hva skjer med skipet nå? Hugges det? Lenke til kommentar
missi Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Skal Viking Lady hogges?!? Lenke til kommentar
ChrisQ Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 TU kunne gjerne fremhevet Kjell Sandaker som var ildsjel og nøkkelperson i Eidesviks satsing på brenselceller og LNG. All ære til gode hjelpere som DNVGL, Wärtsilä, etc., men uten Sandakers innsats (og Eidesviks toppsjef) i kritiske faser, hadde denne artikkelen neppe vært skrevet. 1 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 TU kunne gjerne fremhevet Kjell Sandaker som var ildsjel og nøkkelperson i Eidesviks satsing på brenselceller og LNG. All ære til gode hjelpere som DNVGL, Wärtsilä, etc., men uten Sandakers innsats (og Eidesviks toppsjef) i kritiske faser, hadde denne artikkelen neppe vært skrevet. Hmm, hvorfor det? Sånn jeg forsto artikkelen kom de fram til at Batteri var teknologien å gå framover med. Uten satsing på brenselceller og LNG hadde de kommet fram til den konklusjonen raskere i mine øyne. Bra at de sjekker ut nye løsninger for grønn framdrift, men liten tvil om hva framtiden er. ( Hint; det er ikke brenselceller ). Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hva skjer med skipet nå? Hugges det? Ingen grunn til det. Det er forskningsprosjektene som har brukt skipet som "laboratorie" som nå avsluttes. Hmm, hvorfor det? Sånn jeg forsto artikkelen kom de fram til at Batteri var teknologien å gå framover med. Uten satsing på brenselceller og LNG hadde de kommet fram til den konklusjonen raskere i mine øyne. Øh... skipet går fremdeles på LNG. Batteriene står for lastutgjevning og nødstrøm. Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Hva skjer med skipet nå? Hugges det?Ingen grunn til det. Det er forskningsprosjektene som har brukt skipet som "laboratorie" som nå avsluttes. Hmm, hvorfor det? Sånn jeg forsto artikkelen kom de fram til at Batteri var teknologien å gå framover med. Uten satsing på brenselceller og LNG hadde de kommet fram til den konklusjonen raskere i mine øyne.Øh... skipet går fremdeles på LNG. Batteriene står for lastutgjevning og nødstrøm. øøøøh - Nei? Altså seriøst - leser folk i det hele tatt artiklene om dagen. Eller er det bare skumlesing?! Jeg har tatt meg friheten til å hente ut de opplysningene som har gått det hus forbi under. "Batterier som en del av drivlinjen og energiforsyning til FRAMDRIFT, kom først noe seinere." - " Testing av hybrid FRAMDRIFTSYSTEM med litium ione-batterier om bord på Viking Lady, har vært viktig for å komme fram til dagens batterielektriske FRAMDRIFTSYSTEMER, både hybride og helelektriske ferger og mindre fartøy. " - Videre på Viking Energy ble besparelsene enda tydligere ::: "Det ga umiddelbart store besparelser da Viking Energy fikk installert batteripakker på 533 kWh fra ZEM om bord.Etter rundt et halvt års drift sparte skipet cirka 32 prosent drivstoff i DP-operasjoner, 20 prosent i havn og 20 prosent i stand by på feltet. I transitt er besparelsen ca. 3 prosent. " Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) øøøøh - Nei? Altså seriøst - leser folk i det hele tatt artiklene om dagen. Eller er det bare skumlesing?! Jeg har tatt meg friheten til å hente ut de opplysningene som har gått det hus forbi under.Jeg har lest artikkelen. Jeg har også lest mye mer om temaet, siden energisystemer på offshorefartøyer er en viktig del av jobben min. Viking Lady og Viking Energy har begge dual-fuel-motorer (i.e. de kan gå på både olje og LNG) som primære energikilder, spesifikt fire 2010 kW Wärtsila-motorer som driver hver sin generator. Det er de som faktisk dekker skipenes energibehov under drift. Batteripakkene har en lagringskapasitet på hhv. 355 kWh (Viking Lady) og 653 kWh (Viking Energy). Til sammenligning snakker vi om fremdriftsmaskineri på totalt 4400 kW nominell effekt pluss 3280 kW med tunnell- og azimuther på Viking Lady. Så i rolig vær på dynamisk posisjonering, så kan batteriene til Viking Lady kanskje holde skipet i posisjon i rundt en halvtime. Det er... litt mindre enn varigheten til et vanlig oppdrag offshore. Det batteriene gjør er to ting: 1) De jevner ut lastbildet. I stedet for å kjøre effekten på generatorene opp og ned kontinuerlig som følge av varierende last (f.eks. ved kranoperasjoner eller vanskelige sjøforhold) så kan generatorene kjøres på tilnærmet konstant last, og så vil batteriene ta seg av lastvariasjonene ved å lades opp eller tappes. Ved å unngå variasjon i lasten så kan forbrenningsmotorene kjøre mer optimalt og bruke mindre drivstoff. 2) De er klassifisert som det som på nynorsk kalles "spinning reserve". Hva er så dette? Når man utfører en del kritiske operasjoner, så er det et krav om at man skal ha en viss overkapasitet tilgjengelig. Det skal være mulig å raskt øke energiproduksjonen om bord, for å e.g. unngå at fremdriftsmaskineriet plutselig må redusere kraften på grunn av overlast på en generator. Det betyr at med kun diesel-/gassmotordrevne generatorsett, så må man ofte kjøre flere motorer enn man strengt tatt trenger, på et lavere lastpunkt enn det som er optimalt. Store forbrenningsmotorer på skip har ofte sitt optimale arbeidspunkt ved et sted rundt 80% last, og det er der de leverer flest kWh per liter drivstoff og slipper ut minst forurensning. Under DP-operasjoner så er det ikke uvanlig at maskinene må kjøre på 30-40% last, gjerne med stor variasjon p.g.a. ting som varierende last fra f.eks. kraner. Når batteriene er regnet som spinning reserve, så kan du stenge ned dieselgeneratorer og kjøre de som fortsatt er i drift på et høyere arbeidspunkt og bruke mindre drivstoff per enhet energi. Jeg har ikke satt meg inn i nøyaktig hvordan Viking Lady er klasset nå. Men uten batterier, så vil en PSV av den typen ved DP klasse 2-operasjoner måtte kjøre med begge hovedtavlene splittet fra hverandre, og typisk med (minst) to generatorer i drift per tavle (PSVer har typisk to til tre generatorsett per tavle). Med batteripakkene, så kan de nok slå av minst to generatorer og kjøre de resterende på høyere last. Det kan også være de har fått tillatelse til å kjøre med tavlene koblet sammen, og da kan gå ned til bare en generator totalt ved rolig nok vær, jeg har ikke funnet ut av detaljene der. Men det er i utgangspunktet ganske strenge krav før du får lov til å kjøre med hovedtavlene koblet sammen. Batteriene erstatter på ingen måte hydrokarboner som energikilde. Det de gjør er å gjøre det mulig å optimalisere bruken av dem, slik at skipet kan produsere og forbruke samme mengde energi fra en mindre mengde drivstoff. Endret 21. august 2018 av Sutekh 2 Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 øøøøh - Nei? Altså seriøst - leser folk i det hele tatt artiklene om dagen. Eller er det bare skumlesing?! Jeg har tatt meg friheten til å hente ut de opplysningene som har gått det hus forbi under.Jeg har lest artikkelen. Jeg har også lest mye mer om temaet, siden energisystemer på offshorefartøyer er en viktig del av jobben min. Viking Lady og Viking Energy har begge dual-fuel-motorer (i.e. de kan gå på både olje og LNG) som primære energikilder, spesifikt fire 2010 kW Wärtsila-motorer som driver hver sin generator. Det er de som faktisk dekker skipenes energibehov under drift. Batteripakkene har en lagringskapasitet på hhv. 355 kWh (Viking Lady) og 653 kWh (Viking Energy). Til sammenligning snakker vi om fremdriftsmaskineri på totalt 4400 kW nominell effekt pluss 3280 kW med tunnell- og azimuther på Viking Lady. Så i rolig vær på dynamisk posisjonering, så kan batteriene til Viking Lady kanskje holde skipet i posisjon i rundt en halvtime. Det er... litt mindre enn varigheten til et vanlig oppdrag offshore. Det batteriene gjør er to ting: 1) De jevner ut lastbildet. I stedet for å kjøre effekten på generatorene opp og ned kontinuerlig som følge av varierende last (f.eks. ved kranoperasjoner eller vanskelige sjøforhold) så kan generatorene kjøres på tilnærmet konstant last, og så vil batteriene ta seg av lastvariasjonene ved å lades opp eller tappes. Ved å unngå variasjon i lasten så kan forbrenningsmotorene kjøre mer optimalt og bruke mindre drivstoff. 2) De er klassifisert som det som på nynorsk kalles "spinning reserve". Hva er så dette? Når man utfører en del kritiske operasjoner, så er det et krav om at man skal ha en viss overkapasitet tilgjengelig. Det skal være mulig å raskt øke energiproduksjonen om bord, for å e.g. unngå at fremdriftsmaskineriet plutselig må redusere kraften på grunn av overlast på en generator. Det betyr at med kun diesel-/gassmotordrevne generatorsett, så må man ofte kjøre flere motorer enn man strengt tatt trenger, på et lavere lastpunkt enn det som er optimalt. Store forbrenningsmotorer på skip har ofte sitt optimale arbeidspunkt ved et sted rundt 80% last, og det er der de leverer flest kWh per liter drivstoff og slipper ut minst forurensning. Under DP-operasjoner så er det ikke uvanlig at maskinene må kjøre på 30-40% last, gjerne med stor variasjon p.g.a. ting som varierende last fra f.eks. kraner. Når batteriene er regnet som spinning reserve, så kan du stenge ned dieselgeneratorer og kjøre de som fortsatt er i drift på et høyere arbeidspunkt og bruke mindre drivstoff per enhet energi. Jeg har ikke satt meg inn i nøyaktig hvordan Viking Lady er klasset nå. Men uten batterier, så vil en PSV av den typen ved DP klasse 2-operasjoner måtte kjøre med begge hovedtavlene splittet fra hverandre, og typisk med (minst) to generatorer i drift per tavle (PSVer har typisk to til tre generatorsett per tavle). Med batteripakkene, så kan de nok slå av minst to generatorer og kjøre de resterende på høyere last. Det kan også være de har fått tillatelse til å kjøre med tavlene koblet sammen, og da kan gå ned til bare en generator totalt ved rolig nok vær, jeg har ikke funnet ut av detaljene der. Men det er i utgangspunktet ganske strenge krav før du får lov til å kjøre med hovedtavlene koblet sammen. Batteriene erstatter på ingen måte hydrokarboner som energikilde. Det de gjør er å gjøre det mulig å optimalisere bruken av dem, slik at skipet kan produsere og forbruke samme mengde energi fra en mindre mengde drivstoff. De skulle ha bedt deg skrive artikkelen! - Takk for utfyllende informasjon Lenke til kommentar
missi Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Men hva skjer med skipet nå?!? Skal det hugges? Skal det fortsette i drift? Hvis det skal fortsette i drift, med hvilke fremdriftssystemer da? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 (endret) Men hva skjer med skipet nå?!? Skal det hugges? Skal det fortsette i drift?Ja. Det er for tiden på charter for StatoilEquinor (4 mnd fra Q2 2018, med opsjon på ytterligere 6). Hvis det skal fortsette i drift, med hvilke fremdriftssystemer da?Akkurat de samme som det har nå? Det er et forskningsprosjekt som avsluttes. Det har ingen innvirkning på driften av skipet. Noen ganger skaper TU sine idiotiske overskrifter unødvendig mye bråk i kommentarfeltet... Endret 22. august 2018 av Sutekh 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 (endret) Takk for avklarende svar! Hele artikkelen var så elendig skrevet i forhold til dette at jeg har vært mer fokusert på hva som kjer med skipet enn alt annet. Så elendig journalistisk arbeid der. Hvor vanskelig kunne det vært å skrive «Forskningsprosjekt på Viking Lady er ved veis ende»? Endret 22. august 2018 av missi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå