minimax Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Vi pusser opp og har i samme slengen fjernet gamle, shabby ledninger og kontakter som elektriker montere på nytt. Kontaktene i soverommene er alle ujordet og jeg lurer da på om det er lurt/greit å sette inn kontakter med jord istedet? Det er jo mye datautstyr og elektronikk i våre dager som krever jord, og selv om det ikke er våtrom er det vel sikrere når utstyr er jordet. Forutsatt at det er jord til sikringsskapet da.... ellers kan det vel bli en dyr affære. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Siden du allerede har hentet inn en elektriker så kan du spørre dem. I gamle hus var det ikke vanlig å trekke fram jord til rom som ikke krevde det, og ofte ble jordlederen klippet av. Om det ikke er jordleder så ender det nok opp med at gammel kabel må rives ned og ny kabel spikres opp der jordleder også er tilstede. Ellers er det en veldig god idè å bytte ut alt av gamle stikkontakter. Stikkontakter blir dårlige med årene og stikk som brukes mye burde gjerne byttes ut etter ca 10år. 2 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Med nytt gulv og nye og høyere lister enn før måtte jeg uansett fjerne de fastmonterte ledningene, så da tenkte jeg å få inn jord i samme slengen. Ser jo at bla. gulvovn kommer med jordet støpsel, så da er det vel tryggere med et jordet støpsel om det skulle bli overledning til metallkabinettet. Det var vel snakk om billigst mulig løsning en tid tilbake da det ikke krevdes jord i annet enn våtrom osv. men det blir vel ikke betraktlig dyrere med jordet ledning og jordete stikkontakter kontra ujordet når man først bytter om? Går det an å se i sikringsskapet om det er lagt opp til jord eller ikke? Jeg visste ikke det med at stikkontakter bør byttes ut etter ca. 10 år, så da blir jo fjerningen av det elektriske her et bra valg Forresten.... er det noen regler om hvor mange stikkontakter man skal/skal ikke ha i hvert rom, og avstanden mellom disse, eller er vi frie til å tenke hva som er mest praktisk for oss (hva som skal kobles til i forhold til møblement osv.) og få elektriker til å montere det slik? Endret 17. august 2018 av minimax Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Jord er det nok uansett inn til huset. Spørsmålet er heller om det er trekt fram jord til rommet. Om du skal trekke ny kabel helt i fra sikringsskapet så er ikke det noe å tenke på. Du kan jo for sikkerhets skyld snakke med elektriker å ytre ønske om at du vil ha jording i rommet for å være sikker på at de ikke bare erstatter likt med likt. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Det beste er å ha jordet. Merk også at man ikke kan blande jordet/ujordet i samme rom: http://www.elsikkerhetsportalen.no/startsiden/Jordet%20eller%20ujordet%20kontakt? Ellers gjelder i utgpkt 1 stikk pr 4m2: https://www.dinside.no/bolig/nye-elforskrifter-regulerer-stikkontaktene-dine/61308268 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Avstanden mellom stikkene bestemmer du selv. Jeg har selv tre doble stikk rett bak tvbenk. Poenget er å montere tilstrekkelig slik at man unngår behov for padder og skjøteledninger. Men ikke gå bananas, hvis elektrikeren skal levere utstyr kan du regne med bortimot 500,- per stikk. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Auda! Jeg ser at et jordet dobbeltstikk koster rundt femtilappen. Tar elektriker virkelig så mye ekstra for utstyret eller er det jobben som koster flesk? Jeg kjøper gjerne alle stikk, brytere og dimmere selv, men vet lite om ledninger og hvor mye som trengs hvor. Elektriker skal riktignok på befaring først, så da er vel en god tid å diskutere slikt. Pleier elektrikere være "vanskelige" om man ønsker å spare penger ved å kjøpe utstyret selv, og vil helst ha kontroll over hva som installeres, eller er dette helt vanlig at kunder gjør? Jeg kjøper selvsagt fra norske forhandlere og annerkjente, godkjente merker (Elko osv.). Fint å høre at jeg kan bestemme avstand mellom stikk da vi ikke trenger noen på en vegg med garderobeskap foran (og dermed også få et par cm ekstra plass foran skapene pga. manglende stikk som uansett vil bli ubrukt). Mr. A: ja, du har nok rett med at det allerede er jord i leiligheten da iallefall dusjen (rundt avløpet) er jordet. Da er det sikkert mulighet til å legge inn jord andre steder også. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Om du får en elektriker til å legge opp ny kabel hele veien nå så vil de nok trekke med seg jord. Større omgjøringer på eldre anlegg utløser moderne krav. Så med mindre det omtrent bare er å skifte kontaktene eller legge opp en ny blant eksisterende så vil det bli satt opp jorda stikk. Antall stikk i et rom avhenger av romtype. I de fleste bruksrom gjelder som nevnt ovenfor 2 uttak (1 vanlig dobbel stikk) per 4 påbegynte kvadratmeter. På kjøkken skal man ha 2 uttak per 2. meter løpemeter med benk. I tillegg skal alt av fast elektrisk utstyr ha uttak. Dette er i hvert fall det som er fastsatt i norm. Utover det kan du jo få uttak der du vil. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Legg jord om du kan. Endå viktigare er det med jordfeilautomatar i sikringsskapet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå