QBab Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Hei! Jeg studerer for øyeblikket Kommunikasjonsteknologi med spesialisering innen informasjonssikkerhet på NTNU i Trondheim. Har to år igjen. I sommer var jeg intern hos en konsulentbedrift i Oslo, som jeg forøvrig trivdes kjempe godt i, godt miljø og kjempe hyggelig ledelse. De har visst vunnet flere priser som både en av Norges og en av europas topp 10 beste arbeidsplasser. Dette var merkbart, for jeg har sjeldent hatt det så bra på jobb! Fikk til slutt jobbtilbud med god startlønn og mange flotte perks, startdato er aug 2020. Jeg ble veldig begeistret for å ha fått tilbudet for å si det sånn! //Problemet: Dette er en stilling som utvikler, og ikke sikkerhetsrelatert i det hele tatt (annet enn at alle utviklere også burde tenke på sikkerhet iallefall). Målet mitt er å jobbe som penetration tester innen IT-sikkerhet (pentest wikipedia). //Min tentative plan: Vi har overraskende lite programmeringsfag på linjen jeg studerer, og jeg tenker det kan være nyttig å jobbe som utvikler i et par år og lære så mye utvikling som jeg kan, før jeg eventuelt søker meg mot sikkerhetsrelaterte jobber. Men jeg lurer på om det kanskje er bedre å prøve å gå rett i sikkerhetsfeltet? //Mine spørsmål: Vil programmeringserfaring være nyttig i sikkerhetsbransjen? Burde jeg ta jobben, eller gamble på å få en sikkerhetsjobb på første forsøk? Hadde vært spesielt interessant å få svar fra noen som jobber innen IT-sikkerhet, men det er såklart åpent for alle å svare! TL;DR: Studerer IT-sikkerhet men har fått et svært godt jobbtilbud som utvikler, go or no go? Endret 17. august 2018 av QBab Lenke til kommentar
QBab Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Hva er lønnen? Nøyaktig tall ser jeg ingen grunn til å gi, men den ligger i topp 25% av gitte startlønner for nyutdannede sivilingeniører. Edit: Med mindre du har en god grunn for at jeg burde oppgi den da. Lønn er uansett ikke det viktigste for min del, men heller innholdet i jobben og miljøet. Jeg er svært tilfreds med alle tre punkter om det hjelper. Endret 17. august 2018 av QBab Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Jeg vil fraråde å takke ja til bindende avtaler om jobb 2 år før du er ferdig utdannet. Det virker som du har funnet din passion i ditt kommende profesjonelle liv. Hvis målet ditt er å bli pentester og du jobber mot det gjennom studier så vil du klare det. Det er ikke mange som har den interessen og kunnskapen. Det blir bare mer og mer relevant og etterspurt. Vil du ende opp som middelmådig konsulent eller en fantastisk pentester? Når det er sagt, sjekk med Stort Konsulentselskap om de heller vil gi tilbud som penetrasjonstester? De får også slike forespørsler fra sine kunder. Flinke folk ender opp med god lønn, ikke tenk på startlønnen. Flinke folk behøver ikke "sikker jobb", jobbene kommer til dem. En annen ting du må huske på. Et jobbtilbud nå er verdt mindre enn om 2 år hvis det ikke er justert etter avtale. Husk at lønnsvekst og inflasjon spiller inn . Signerer du for 500 000,- i dag så er de verdt 480 200,- i kjøpekraft om 2 år, gitt årlig inflasjon på 2%. Da er det ikke rart tilbudet virker bedre idag sammenliknet med andre tilbud for nyutdannede som starter i år. Stort Konsulentselskap vet hva de gjør Programmeringserfaring er absolutt et pluss som pentester, ofte så må man lage sine egne verktøy. Mine råd: Sjekk med Stort Konsulentselskap om de heller behøver junior penetrasjonstestere etter du er ferdig. Hvis de sier nei så må du ta et veivalg, følge drømmen din eller ta den veien med minst motstand. Velger du den lette veien så kan du slutte å lese. Sjekk markedet om hvem som er best på sikkerhet i Norge/Norden. Bruk nettverk, meld deg som frivillig på f.eks JavaZone eller andre konferanser med studentpass. Oppsøk nevnte selskaper direkte. Sjekk hva som kreves for å bli en fantastisk penetrasjonstester. Sett deg inn i de verktøy og ferdigheter man behøver. Pluss de nyhetskilder sikkerhetseksperter bruker. Kali Linux f.eks. Sett deg inn i risikoanalyse og risikostyring. Sikkerhet og risiko er to begreper som er tett knyttet opp hverandre innen IT. Start en sikkerhetsgruppe på studiestedet ditt eller lag en sikkerhet faggruppe. På denne måten skiller du deg ut. Til slutt, ting kan endre seg på 2 år. Hva som sikkerhet ikke er så gøy lenger og du heller vil bli utvikler? Du må selv vurdere hva risikoen er for at du får 0 jobbtilbud om 2 år. Endret 17. august 2018 av LordjOX 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Det er to ganske ulike jobber, selv om du får verdifull erfaring i pentester-rollen med utviklerbakgrunn. Spesielt med tanke på anbefalinger og samarbeid med kunde i ettertid, men uten programmeringserfaring og fokus på dette under skolegangen og dine klare interesser så virker det litt feil å jobbe som softwareutvikler. Du burde vel heller fokusere mot pentest og pitche det til fremtidige potensielle selskaper. Min bakgrunn er primært utvikler som også tenker drift/servere og sikkerhet på begge nivåer ved å velge sikre alternativer og plugge igjen unødvendige tjenester. Endret 17. august 2018 av vidor Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Er det noen form for klausul i kontrakten? Hvis ikke ser jeg ikke noe i veien for å takke ja til tilbudet og fortsette å lete etter jobber innenfor sikkerhet de neste to årene. Hvis du ønsker å spesialisere deg innen sikkerhet er du i en glimrende posisjon, for det kommer bare til å bli viktigere fremover, og det finnes langt flere utviklere enn pentestere der ute for å si det sånn. Jobben som utvikler springer uansett ikke vekk. Du kan når som helst komme tilbake og få jobbtilbud som nyutdannet med god startlønn og gode perks osv. Det pleier ikke å være noe problem så lenge du har en god utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå