Gå til innhold

Anbefalt SSD til spill-disk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Følge litt med på Elkjop.no framover?

De har forrige uke hatt 120 Gig SSD fra PNY til kampanjepris.

Fram til lørdag (i morgen) så har de 240 Gig SSD fra PNY til kampanjepris, og 120 Gig er ikke på tilbud lengre. Kanskje de går høyere på lagring i ukene som kommer. Vanskelig å spå. Om det holder med flere 240 Gig SSD-er så kan du jo skynde deg til Elkjop.no og sikre deg noen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Finnes det en anbefalt SSD som er på 1 TB og opp som ikke skyter lommeboken?

Nei... Eller, vel, om 1TB er nok så finner man dem ned i 2000 Kr av og til, og så må man da spørre seg selv om det er å skyte lommeboken eller ikke? Alle de store SSD produsentene melder om kommende drastisk økning i kapasitet per brikke nå. Så om man kan vente på dem, så vil om ikke annet trenden som har vært endre seg. Men når tid de kommer? Der har jeg ikke sett noe håndfast.

Selv har jeg gått for en hybrid løsning, riktignok med 1TB SSD, men også med enmotus's Fuzedrive til å lage en "virtuell SSD" med samlet kapasitet på 9TB. Da har jeg en 8TB Barracuda disk som jeg kjøpte for ~1500Kr og nappet ut av USB kabinettet den ble levert i, og "sveiser" den sammen med 1TB SSD'en. Første gang man kjører et spill vil det kunne være som fra HDD i lastetider, men de påfølgende gangene etterhvert som Fuzedrive lærer seg brukermønsteret ditt, så blir det nærmere og nærmere SSD hastighet.

For å bruke 1TB SSD, som "fast" tier, må man ut med $60 for lisensen. Men basic koster bare $20, og støtter opp til 256GB "fast" tier SSD. Det kan altså være et rimelig alternativ; 256GB SSD "parret" med 2-4TB HDD (eller 8TB for den saks skyld)?

Lenke til kommentar

Går man for 2stk 512gig disker i raid0 får man jo en fin ytelsesboost som vil hjelpe ytterliggere på loading i spill, samtidig så du får like mye plass.

Men man må jo se hva som lønner seg.

Raid 0 som gir høyere sekvensiell les og skrivehastighet hjelper lite til loading. Cpukraft og høy 4k rabdom read qd=1 gjør.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...