Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Studielån med full inntekt

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal snart igang med deltidsstudie itillegg til jobb. Dette blir forøvrig dekt av jobben, men ønsker å søke studielån itillegg hvis dette lar seg gjøre. 

Er det noen inntektsgrenser, formuegrenser etc? 

Hva skal til for å få deler av studielånet omgjort til stipend? 

Jeg har egne bolig(er), 1 av de med lån på. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Skal snart igang med deltidsstudie itillegg til jobb. Dette blir forøvrig dekt av jobben, men ønsker å søke studielån itillegg hvis dette lar seg gjøre. 

Er det noen inntektsgrenser, formuegrenser etc? 

Hva skal til for å få deler av studielånet omgjort til stipend? 

Jeg har egne bolig(er), 1 av de med lån på. 

Det høres ut som en meget dårlig ide. Har du full inntekt har du jo råd til å studere. Du har et sted å bo etc. Hva skal du da med penger som du MÅ betale tilbake? Dessuten; skal du studere på universitetet? Det er jo gratis. Hva skal du da med studielån?

Husk luksusfellen.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en meget dårlig ide. Har du full inntekt har du jo råd til å studere. Du har et sted å bo etc. Hva skal du da med penger som du MÅ betale tilbake? Dessuten; skal du studere på universitetet? Det er jo gratis. Hva skal du da med studielån?

Husk luksusfellen.

Hei,

Takk for bekymringen. Pr idag har jeg en bolig med verdi 3.600.000 med ett restlån på 2.900.000. Har også en sekundærbolig med verdi ca 550.000 som står ubelånt, men med pant i for første boliglånet. 

Har også en bil som det står igjen ca 200.000 i lån på. Her er rente nesten 6% effektiv, og det vil derfor være mye mer gunstig å nedbetale denne med et studielån som har rundt 2-3%(?) rente. Ikke bare er renten bedre, men betingelsene er også det. (Merk, rentefritt under studie, faller bort ved dødsfall etc)

Jeg har forøvrig en inntekt som gjør at jeg ikke har noe problemer med å betale alt som det er idag, men i mine øyne virker dette mye smartere. 

Jeg skal gå nettstudie som har en kostnad på ca 40.000 i året, men dette dekker uansett jobben. 

Lenke til kommentar

Smart ressonert. Må bruke de få mulighetene man har til å kutte kostnader og redusere den økonomiske byrden. 

Ser ut som man skal kunne få fullt lån, men at ingenting blir konvertert når studiet er slutt. Jaja, sparer masse penger på billånet ihvertfall. PS: Ikke dra til Maldivene i 4 uker og bruk opp alle pengene... 

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for bekymringen. Pr idag har jeg en bolig med verdi 3.600.000 med ett restlån på 2.900.000. Har også en sekundærbolig med verdi ca 550.000 som står ubelånt, men med pant i for første boliglånet. 

Har også en bil som det står igjen ca 200.000 i lån på. Her er rente nesten 6% effektiv, og det vil derfor være mye mer gunstig å nedbetale denne med et studielån som har rundt 2-3%(?) rente. Ikke bare er renten bedre, men betingelsene er også det. (Merk, rentefritt under studie, faller bort ved dødsfall etc)

Jeg har forøvrig en inntekt som gjør at jeg ikke har noe problemer med å betale alt som det er idag, men i mine øyne virker dette mye smartere. 

Jeg skal gå nettstudie som har en kostnad på ca 40.000 i året, men dette dekker uansett jobben. 

Hva jobber du som?

Lenke til kommentar

Smart ressonert. Må bruke de få mulighetene man har til å kutte kostnader og redusere den økonomiske byrden. 

Ser ut som man skal kunne få fullt lån, men at ingenting blir konvertert når studiet er slutt. Jaja, sparer masse penger på billånet ihvertfall. PS: Ikke dra til Maldivene i 4 uker og bruk opp alle pengene... 

Hehe, det får jeg nok ikke tid til.... :-) 

Lenke til kommentar

Eg studert med inntekt over grensa i tre år, men hadde likevel fullt studielån. Det meste vart nok spart i løpet av studietida og eg kunne fint betalt ned lånet med det eg hadde igjen og fått nokre tusen i renter på kjøpet, men eg lar dei heller stå på indeksfond og vekse litt meir. Ein del vart plassert på BSU òg, som er ein sikrare sparemetode enn fond. Eg kjem til å ha bustadlån i lang tid framover, og då kan eg like godt ha nokre hundre tusen i studielån i staden for tilsvarande høgare bustadlån.

Det høyrest ut som du har kontroll på økonomien og forstår korleis ting fungerer, så du må berre ta opp lån. Om ikkje anna kan du bruke det til å betale ned billånet og redusere renteutgiftene dine.

Eit anna alternativ (dersom du ikkje har brukt BSU endå og er under 34) er å putte alt du kan inn der. Du kan spare minst 50 000 på BSU og BSU2/+ til ei grei rente, samt skattefrådrag. Der står pengane sikkert og kan når som helst brukast til å betale avdrag på lån eller betale ned på lån.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Eg studert med inntekt over grensa i tre år, men hadde likevel fullt studielån. Det meste vart nok spart i løpet av studietida og eg kunne fint betalt ned lånet med det eg hadde igjen og fått nokre tusen i renter på kjøpet, men eg lar dei heller stå på indeksfond og vekse litt meir. Ein del vart plassert på BSU òg, som er ein sikrare sparemetode enn fond. Eg kjem til å ha bustadlån i lang tid framover, og då kan eg like godt ha nokre hundre tusen i studielån i staden for tilsvarande høgare bustadlån.

Det høyrest ut som du har kontroll på økonomien og forstår korleis ting fungerer, så du må berre ta opp lån. Om ikkje anna kan du bruke det til å betale ned billånet og redusere renteutgiftene dine.

Eit anna alternativ (dersom du ikkje har brukt BSU endå og er under 34) er å putte alt du kan inn der. Du kan spare minst 50 000 på BSU og BSU2/+ til ei grei rente, samt skattefrådrag. Der står pengane sikkert og kan når som helst brukast til å betale avdrag på lån eller betale ned på lån.

Er klar over BSU, men tok dessverre knekk på den da jeg manglet 100.000 for å få en leilighet med et ekstra soverom. Litt dumt økonomisk. men har kompansert opp med å få nesten 70.000 i leieinntekter i året. 

Billånet blir muligens nesten innfrid da jeg skal bytte bank boliglånet står i da de kunne tilby mye bedre rente, og da sa de jeg kunne låne opp 200.000 ekstra hvis jeg ville betale ut bilen. Tenkte jeg gjør dette først også betaler jeg ned samme mndlige sum som jeg gjør idag så blir bilen nedbetalt 5 år istedenfor 8, hvis jeg velger å beholde den. Bor 2 tbane stopp unna jobb så den er egentlig bare luksus. Jobben dekker leiebil/taxi hvis jeg har behov for kjøring i jobb uansett. 

Vet dere hva renten på studielån er? boliglånet blir 1.99% nominelt nå så må veie opp litt hva som blir mest gunstig. Worst case så lar jeg det bare rente på seg under studietiden og betaler det inn igjen så fort studiet er ferdig. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Synes TS har gjort seg gode betraktninger. Studielånet er gunstig og betingelsene er meget gode hva gjelder følger ved arbeidsledighet, uførhet osv. Det sentrale spørsmålet du må stille deg er om du med studielånet kan redusere/refinansiere dyrere lån og/eller få en kapitalavkastning som er høyere enn rentekostnaden på studielånet. Planen om å nedbetale billån med studielånet er derfor god!

En ting du bør undersøke er om du med studielånet - dersom dette ikke benyttes til nedbetaling av annet lån eller går til sparing (altså går til forbruk) - setter begrensninger for potensielle låneopptak i nær fremtid. Skal du eksempelvis refinansiere boliglån eller lignende vil studielånet kunne være begrensende mtp. bl. a. krav om 5*inntekt, selv om bankene i praksis ofte ser bort fra studielån dels ettersom lånet ikke er sikret og dels grunnet de gode betingelsene på lånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...