Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Aktverdig formål er en ting, men det er noe med at våpen ikke skal være i rekkevidde fra sitteplassene Hvor i loven står dette? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvor i loven står dette? Usikker, men har lest/hørt det en plass Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvor i loven står dette med "aktverdig formål"? Hva er definert som et "aktverdig formål"? https://lovdata.no/NLO/lov/1902-05-22-10/§352a https://no.m.wiktionary.org/wiki/aktverdig Sånn. Teskje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 https://lovdata.no/NLO/lov/1902-05-22-10/§352a Hvor i lovteksten står det noe om aktverdig? Uthev gjerne ordet med teskjeen din ditt troll. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvor i lovteksten står det noe om aktverdig? Uthev gjerne ordet med teskjeen din ditt troll. Find Waldo... 'Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål." Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-5#%C2%A7196 Se paragraf 189. Det er den som kommer til anvendelse her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Find Waldo... 'Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål." Javel, det var ikke det punktet lenken hoppet til. Jeg spurte forøvrig også om hva som defineres som "aktverdig formål"? Hvor står det hva som regnes som "aktverdig"? Og forøvrig: den paragrafen gjelder bæring av kniv. Bærer man kniv når den ligger i bilen? Endret 20. august 2018 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-5#%C2%A7196 Se paragraf 189. Det er den som kommer til anvendelse her. Det er greit, men loven sier ingenting om hva som regnes som "aktverdig" (som jeg kunne se). Er det noe som vurderes i hvert enkelt tilfelle? Endret 20. august 2018 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Det står at forbudet ikke gjelder jobb og friluftsliv. Ut over det, vil jeg tro det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Men er rimelig sikker på at "bare fordi" ikke regnes som aktverdig. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Det er greit, men loven sier ingenting om hva som regnes som "aktverdig" (som jeg kunne se). Er det noe som vurderes i hvert enkelt tilfelle? Ja. Det er opp til tjenestemann/retten å avgjøre om formålet var aktverdig, som med så mye annet. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Ja. Det er opp til tjenestemann/retten å avgjøre om formålet var aktverdig, som med så mye annet. Med andre ord: det er tilfeldigheter som avgjør om man kan bli straffet eller ikke. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Med andre ord: det er tilfeldigheter som avgjør om man kan bli straffet eller ikke. Hvis du kaller alle vurderinger retten gjør "tilfeldigheter", så. Jeg ville heller sagt omstendigheter, ikke tilfeldigheter. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Det står at forbudet ikke gjelder jobb og friluftsliv. Ut over det, vil jeg tro det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Men er rimelig sikker på at "bare fordi" ikke regnes som aktverdig. Så det beste er å lyve om man blir spurt? Bare si ting som "Oj jeg hadde glemt at den var der, jeg var på tur i går skjønner du", eller "Jeg skal på tur i morgen så har bare pakket klart." !? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Javel, det var ikke det punktet lenken hoppet til. Jeg spurte forøvrig også om hva som defineres som "aktverdig formål"? Hvor står det hva som regnes som "aktverdig"? Og forøvrig: den paragrafen gjelder bæring av kniv. Bærer man kniv når den ligger i bilen? Joda, det var det. Du spurte, og fikk svar. Alltid til tjeneste for deg. Ønsker du mer får du spørre en jurist. Eller kanskje plukke opp en bok å gjøre en innsats selv? Evt. kan du gjøre som de fleste andre. Anvende sunn fornuft. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvis du kaller alle vurderinger retten gjør "tilfeldigheter", så. Jeg ville heller sagt omstendigheter, ikke tilfeldigheter. Når det kommer til dette med "aktverdige formål" så virker det som om tilfeldigheter avgjør hvorvidt man blir straffet eller ikke. Er alt som skal til at man blir stoppet på feil tidspunkt, og at man kanskje ikke gir et svar som politiet og senere retten er fornøyd med!? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Joda, det var det. Trykk på lenken og se, paragrafen du henviser til må man scrolle litt opp for å se. Du spurte, og fikk svar. Alltid til tjeneste for deg. Ønsker du mer får du spørre en jurist. Eller kanskje plukke opp en bok å gjøre en innsats selv? Jeg ser ikke noen plass i lovteksten at det står definert hva som er et "aktverdig formål". Derimot ser jeg et par eksempler, men ingen konkret definisjon. Evt. kan du gjøre som de fleste andre. Anvende sunn fornuft. Ja det er jo sunn fornuft å bøtlegge en mann med rent rulleblad kun fordi han hadde en kniv i bilen. Skikkelig fornuftig. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Så det beste er å lyve om man blir spurt? Bare si ting som "Oj jeg hadde glemt at den var der, jeg var på tur i går skjønner du", eller "Jeg skal på tur i morgen så har bare pakket klart." !? Nja, det kommer vel an på omstendighetene. Dersom den ligger i en sekk, så har vel Politiet liten grunn til å tvile på løgnen. Men dersom du har den i beltet, så er det nok vanskeligere å "selge" at du bare har glemt å ta den av. Kommer vel an på kniven og. Er lettere å glemme en lommekniv i en lårlomme enn en "rambokniv" i en slire i beltet. Endret 20. august 2018 av Sithric Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Når det kommer til dette med "aktverdige formål" så virker det som om tilfeldigheter avgjør hvorvidt man blir straffet eller ikke. Er alt som skal til at man blir stoppet på feil tidspunkt, og at man kanskje ikke gir et svar som politiet og senere retten er fornøyd med!? Ikke tilfeldigheter, omstendigheter - sammenlign med om du havner i en selvforsvarssituasjon, der du ender opp med å gjøre en angriper lam. Det blir opp til din forklaring og fakta som kan samles inn å få det frikjent som selvforsvar. Hvis omstendighetene er at han klapset deg i ansiktet, og du ga ham såpass med juling at han aldri mer kan gå, slipper du nok ikke unna. Hvis omstendighetene er at han peker på deg med en ladd pistol, og du kaster en stol på ham som ender med at han faller og brekker ryggen, så slipper du nok unna. Er dette tilfeldigheter? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Nja, det kommer vel an på omstendighetene. Dersom den ligger i en sekk, så har vel Politiet liten grunn til å tvile på løgnen. Men dersom du har den i beltet, så er det nok vanskeligere å "selge" at du bare har glemt å ta den av. Kommer vel an på kniven og. Er lettere å glemme en lommekniv i en lårlomme enn en "rambokniv" i en slire i beltet. Om en gal voldsmann vil ha en unnskyldningen klar om han blir stoppet, da trenger han altså bare ha drapskniven sin liggende i en tursekk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) ...Er dette tilfeldigheter? Nei, men det scenarioet er ikke det dette tråden handler om heller. Endret 20. august 2018 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå