Gå til innhold

Hadde kniv i hanskerommet – fikk 9600 kroner i bot - NRK.NO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå HAR vi jo regler som skal forhindre dette. Men det skjedde likevel..

Ja, og dersom politiet hadde vært i kontakt med han noen minutter før hendelsen så kunne de ha forhindret situasjonen etter som vi har regler på plass.

 

Er det fritt frem, så kan nesten ikke politiet gjøre noe før kniven står ut av offeret.

Lenke til kommentar

Om jeg har en hammer liggende i døren på bilen, kan jeg da risikere å få bot?

 

og attpåtil lagt der i flere måneder men du har bare glemt den?

 

vet ikke om du får bot, men jeg er iallefall "generelt skeptisk" til folk som kjører rundt med hammer eller balltre i bilen.

Lenke til kommentar

Så du tror ikke på sunn fornuft/bedømmelse?

 

Det er forøvrig (som andre her har påpekt) forskjell på å frakte noe bak i bilen vs. å ha tilgjengelig i armlengdes avstand inne i coupen.

 

Men kjører du rundt en lørdagskveld med ei slegge mellom forsetene og en voldsmistenkt passasjer så er det vel ikke rart at noen vil se faresignaler?

 

Forenklet sagt, enten er man håndverker og har "legitim grunn" eller så er man "hobby håndtverker" og da bør man tømme bilen ved første anledning hvis man har vært avgårde utenfor heimen, hos bekjente/familie etc.

 

Men man kan "kverulere" om alskens eksempler i det uendelige, uten å få noe fasitsvar.

Lenke til kommentar

Ifølge politifolk jeg kjenner blir det en skjønnsmessig vurdering i hver enkelt sak. Allikevel blir regelverket rundt bæring av kniv strengt håndhevet. En snekker blir selvfølgelig ikke anmeldt for å ha med seg kniv i bilen sin til og fra jobb. Ei heller en jeger på vei til og fra jakt. Dette er skoleeksempler på aktverdig formål.

 

Karen i denne saken har selvfølgelig ikke aktverdig formål. I tillegg ble bilen hans ransaket da en passasjer nylig hadde vært involvert i bråk på byen. Dere kan selv lese vilkårene for ransaking. Med nylig menes ikke for noen dager siden. Men mest sannsynlig er det kort tid forut en passasjer i bilen er mistenkt for vold eller liknende. Når politiet da i tillegg finner en kniv, som hverken er noen jaktkniv eller snekkerkniv er det klart de må gjøre noe. Kniven som var "nedlåst" i hanskerommet var lett tilgjengelig både for fører og for kompisen som for kort tid siden ble mistenkt for bråk/vold.

 

Skal man lempe på dette regelverket kan hvem som helst "glemme" kniver "nedlåst" her og der. Og da har man runddansen igang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har såogsi alltid liggende kniv, hammer,slegge, div latmannsarmer, batteridrevet bajonettsag ++ i bilen.

Alt kan teoretisk brukes til å skade folk, så blir vel bura inne om jeg blir stoppa...

Da går jeg utifra at du er håndtverker av noe slag? I så fall har du et aktverdig formål med å ha dette i bilen. Loven er formulert på den måten den er, nettopp for at Politiet skal kunne gjøre noe med de som IKKE har noe aktverdig formål, men likevel tillate at folk som trenger kniv til jobb osv skal kunne ha dette.

Lenke til kommentar

Nå HAR vi jo regler som skal forhindre dette. Men det skjedde likevel..

 

Spørsmålet er jo hvor mye regler og forbud vi skal ha som bare er en plage for normale mennesker (de aller fleste) for å stoppe noe som ikke lar seg stoppe med regler og forbud uansett...

 

Det er forbudt å knivstikke noen. At det også er forbudt å veive rundt med kniv rundt andre er helt greit, men for alle andre enn kriminelle er en kniv et verktøy. Grøsser når jeg tenker på hva som må til for å få et "trygt samfunn" der ingen kan skade hverandre. Nei takk... bruk heller ressursene på å stoppe de som faktisk er kriminelle, og de gjengene som får herje rundt i Oslo f.eks.

 

Disse gjengene (og individene) gir F i forbud og regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hvor mye regler og forbud vi skal ha som bare er en plage for normale mennesker (de aller fleste) for å stoppe noe som ikke lar seg stoppe med regler og forbud uansett...

 

Det er forbudt å knivstikke noen. At det også er forbudt å veive rundt med kniv rundt andre er helt greit, men for alle andre enn kriminelle er en kniv et verktøy. Grøsser når jeg tenker på hva som må til for å få et "trygt samfunn" der ingen kan skade hverandre. Nei takk... bruk heller ressursene på å stoppe de som faktisk er kriminelle, og de gjengene som får herje rundt i Oslo f.eks.

 

Disse gjengene (og individene) gir F i forbud og regler.

Slutt med svada. Det er ikkje en plage for normale mennesker. Lage et "problem" er da lite vits. Men noen MÅ jo alltid kverulere bare for å kverulere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hvor mye regler og forbud vi skal ha som bare er en plage for normale mennesker (de aller fleste) for å stoppe noe som ikke lar seg stoppe med regler og forbud uansett...

 

Det er forbudt å knivstikke noen. At det også er forbudt å veive rundt med kniv rundt andre er helt greit, men for alle andre enn kriminelle er en kniv et verktøy. Grøsser når jeg tenker på hva som må til for å få et "trygt samfunn" der ingen kan skade hverandre. Nei takk... bruk heller ressursene på å stoppe de som faktisk er kriminelle, og de gjengene som får herje rundt i Oslo f.eks.

 

Disse gjengene (og individene) gir F i forbud og regler.

Godt sagt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

og attpåtil lagt der i flere måneder men du har bare glemt den?

 

vet ikke om du får bot, men jeg er iallefall "generelt skeptisk" til folk som kjører rundt med hammer eller balltre i bilen.

Jeg er generelt skeptisk til folk som skal bry seg med hva jeg har i min egen bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kanskje han hadde rulleblad fra før? Siden han ble dømt, så var han nok ikkje uskyldig.

Nei, han hadde rent rulleblad. Står i artikkelen.

 

Karl Naadland Janz har et rent rulleblad fra før av...
Lenke til kommentar

Hvor i loven står dette med "aktverdig formål"? Hva er definert som et "aktverdig formål"?

Er ikke værre enn å slå opp i loven. Jeg kom med et par eksempler på aktverdig formål lengre opp.

 

Hva angår at du har problemer med at folk bryr seg med om hva du har i bilen din, antar jeg at du unngår å sette deg i situasjoner hvor politiet får grunn til å ransake bilen din?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er ikke værre enn å slå opp i loven. Jeg kom med et par eksempler på aktverdig formål lengre opp.

Om det du vet hvor det står, hvorfor kan du ikke bare legge ut lenke?

 

Hva angår at du har problemer med at folk bryr seg med om hva du har i bilen din, antar jeg at du unngår å sette deg i situasjoner hvor politiet får grunn til å ransake bilen din?

Det er riktig. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...