Gå til innhold

Hadde kniv i hanskerommet – fikk 9600 kroner i bot - NRK.NO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne type kniven markedsføres og selges ofte her i Norge under definisjon overlevelseskniv, jeg har også sett lignende selges som turkniv(men oftest har ikke turkniv taggete rygg/sag). Hvis det er slik at kniven ikke har

aktverdige formål burde den da ikke kunne selges over disk her i Norge.

 

Tenkt situasjon:

Si at man skulle til hyttag var innom jula og kjøpte for eksempel https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/fritidsokser-kniver/kniver/machete-959007/ som skulle bruke til å fjerne noe buskas og småtre, så blir man stoppet på vei hjem igjen...

 

Jeg ser egentlig ikke helt forskjellen fra historien som diskuteres her,

Å frakte en kniv du har kjøpt/hentet på posten hjem er aktverdig formål. Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har kniven i bagasjerommet så "bærer" du den ikke, så at du vil ha mulighet til å åpne pappesker så er det bare å la kniven ligge baki. Hvis du vil knuse ruter foreslår jeg et dedikert verktøy til det.

 

Dette er i realiteten et spørsmål av om politiet og i neste instans domstolen tror på at din anførte begrunnelse er reell. Hvis du har et mer eller mindre ordinært multiverktøy med kniv liggende i hanskerommet tror jeg du fint skal klare å overbevise dommeren om at den reelle grunnen din er at du vil kunne kutte beltet om du blir sittende fast. I saken som vises til i førstepost var den anførte begrunnelsen "av og til drar jeg på skogstur, og det hender jeg glemmer kniven i bilen". Det fremstår som en dårlig unnskyldning for å ha en 20cm kniv liggende i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til å se flere håndtverkere bli tatt for dette her da (ikke fordi jeg vil dem noe vondt, men for å få fram litt av det absurde politi har gitt bot for). Eller er det som folk påpeker at kniv må ha et spesiellt utseende for å havne i rettsapparatet?

 

Skal man ha slikt liggende et annet sted enn i kupéen, går man fri da?

 

Hva med camping, dersom du har en voldsom kniv baki campingbilen, blir du ilagt bot dersom du oppholdt deg på kjøkken i campingbil også, fordi du "bar kniv på offentlig sted" (nemlig campingplass, eller er campingplass privat sted), eller på en rasteplass (som jo er offentlig)..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det å ha våpen for avliving av påkøyrde dyr vil heller ikkje være innanfor det som er aktverdig formål, då avliving skal utførast av kyndige personar med rett utstyr, som oftast viltnemnda eller veterinær.

Det gjelder nok vilt av en viss størrelse, gjetter jeg. Hadde ikke giddet å vente på viltnemnda om jeg kjørte på en stakkars harepus eller en rev.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Gleder meg til å se flere håndtverkere bli tatt for dette her da (ikke fordi jeg vil dem noe vondt, men for å få fram litt av det absurde politi har gitt bot for). Eller er det som folk påpeker at kniv må ha et spesiellt utseende for å havne i rettsapparatet?

 

Skal man ha slikt liggende et annet sted enn i kupéen, går man fri da?

 

Hva med camping, dersom du har en voldsom kniv baki campingbilen, blir du ilagt bot dersom du oppholdt deg på kjøkken i campingbil også, fordi du "bar kniv på offentlig sted" (nemlig campingplass, eller er campingplass privat sted), eller på en rasteplass (som jo er offentlig)..

Håndverkere har nok lettere for å argumentere med at de bærer kniv fordi de er på eller på vei til/fra jobb.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kommer sikkert an på hvilket individ av politibetjent du møter på. Hvilken alder du er kommet opp i. Hvordan du oppfører deg i møte med politiet. En del ganger så får man advarsel for ting som politi har som oppgave å håndheve, og slipper unna med sterke oppfordringer om å endre på noe, la gjenstanden beslaglegges, eller kjøre til nærmeste bensinstasjon for å bytte lyspære eller hva det nå måtte være de "plukker på" som måtte være feil.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenkt situasjon:

Si at man skulle til hyttag var innom jula og kjøpte for eksempel https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/fritidsokser-kniver/kniver/machete-959007/ som skulle bruke til å fjerne noe buskas og småtre, så blir man stoppet på vei hjem igjen...

 

Artig at du lenket nettopp det produktet, for jeg har stadig akkurat den i bilen, på vei til og fra tur.. Den er utrolig praktisk på båltur, man kan enkelt hogge småtrær og greiner, spikke pølsepinner og dele sånne pølsebrød som ikke er ferdig splittet.

 

Og ja, jeg har nok glemt den i bilen noen ganger - får bare håpe at den ligger i ryggsekken sammen med tennbriketter, lighter og tomme pølsepakker får politiet til å forstå situasjonen om jeg skulle bli stoppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal man kunne vite hvilke kniver som har "aktverdige formål" og hvilke kniver som ikke har det? Finnes det en oversikt på hva som er greit og hva som ikke er greit?

Det finnes ingen oversikt, dette er ei subjektiv vurdering utifrå situasjonen.

 

Ein kniv som har aktverdig formål er den minst farlige kniven som kan brukast til eit reelt behov som du har.

 

Ein liten lommekniv kan være greit når du går tur i skogen, men ikkje når du er på fylla i byen.

 

Treng du ein liten kniv til å kutte tau og reimer så treng ikkje kniven og i tillegg være lang, spiss, og med tagger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det finnes ingen oversikt, dette er ei subjektiv vurdering utifrå situasjonen.

Med andre ord så blir det tilfeldigheter som avgjør om man får bot eller ikke.

 

Ein kniv som har aktverdig formål er den minst farlige kniven som kan brukast til eit reelt behov som du har.

Ein liten lommekniv kan være greit når du går tur i skogen, men ikkje når du er på fylla i byen.

Treng du ein liten kniv til å kutte tau og reimer så treng ikkje kniven og i tillegg være lang, spiss, og med tagger.

Må man da ha ørten forskjellige kniver til ulike formål for å ikke få bot? Jeg selv for eksempel har kun en god turkniv som jeg bruker til alt mulig rart, så da kan jeg altså risikere bot om jeg oppbevarer denne i bilen?

Lenke til kommentar

Med andre ord så blir det tilfeldigheter som avgjør om man får bot eller ikke.

 

Må man da ha ørten forskjellige kniver til ulike formål for å ikke få bot? Jeg selv for eksempel har kun en god turkniv som jeg bruker til alt mulig rart, så da kan jeg altså risikere bot om jeg oppbevarer denne i bilen?

Kanskje han hadde rulleblad fra før? Siden han ble dømt, så var han nok ikkje uskyldig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det høres likevel litt ut som et lotteri om man får bøter eller ikke da.

 

Hva skjer dersom jeg har en haug med stein ved siden av meg når jeg kjører bil. Gitt at disse ligger på gulvet så de ikke så lett kan hindre føring av bilen og skade på sjåfør/passasjerer. Kan man bli straffet for det også, siden en av de eldre drapssakene vel muligens involverte stein, elns.

 

https://christianity.stackexchange.com/questions/40324/how-did-cain-kill-abel

Endret av G
Lenke til kommentar

Kanskje han hadde rulleblad fra før? Siden han ble dømt, så var han nok ikkje uskyldig.

Kompisen, som satt nærmest kniven, hadde vært involvert i bråk. Kompisen burde fått boten, i og med at det var han som satt så nært kniven at det var som å bære den.

 

så blir man stoppet på vei hjem igjen...

 

Jeg ser egentlig ikke helt forskjellen fra historien som diskuteres her,

Forskjellen er at her hadde kniven ligget i månedsvis.
Lenke til kommentar

Må man da ha ørten forskjellige kniver til ulike formål for å ikke få bot? Jeg selv for eksempel har kun en god turkniv som jeg bruker til alt mulig rart, så da kan jeg altså risikere bot om jeg oppbevarer denne i bilen?

 

Dei fleste har vell forskjellige knivar tilpassa forskjellig bruk? Eg har til og med ein eigen kniv kun for å skjære tomat.

 

Ein god turkniv er noke som alle bør ha, og det er sjølvsagt lov å ha med seg denne i bilen når du skal med tur.

Det som ikkje alltid er lov er å køyre rundt med ein turkniv dei gongane du ikkje skal på tur, for då har du ikkje lenger eit aktverdig formål.

I dei aller fleste tilfeller så er det rikelig nok at du sjølv har gjort ei kjapp vurdering på om du har ein god grunn for å ha med deg kniven din akkurat denne gangen.

Det er ikkje alle situasjonar som er like, og det er stor forskjell på å gå heimigjen frå bysentrum med ein stor kjøkkenkniv som du har kjøpt tidlegare på dagen, og det å gå heimaifrå til ein pub med brødkniven på innerlomma.

 

 

Hva skjer dersom jeg har en haug med stein ved siden av meg når jeg kjører bil. Gitt at disse ligger på gulvet så de ikke så lett kan hindre føring av bilen og skade på sjåfør/passasjerer. Kan man bli straffet for det også, siden en av de eldre drapssakene vel muligens involverte stein, elns.

 

I dette tilfellet vil du fort få bot for usikra last, men det er ei anna problemstilling.

Om du kan bli straffa for det er avhengig av kvifor du køyrer rundt med stein i bilen. Det er stor forskjell på om du er steinsamlar som kjem rett frå medlemsmøte og derfor har med deg nokre eksemplar av syenitt, marmor og granitt, eller om du kjem ikledd finlandshette og palestinaskjerf og er på veg til Israels ambassade.

Fyrstnemnte eksempel er eit aktverdig formål, sistnemnte er ikkje aktverdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kniver ment for å drepe noe som helst hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn.

Helt idiotisk å ha en stor kniv liggende i hanskerommet.

Mye bedre å ha en fullt oppladet enhånds sirkelsag liggende klar, som det (foreløpig) ikke er noe forbud mot.

https://gzhls.at/i/88/21/1258821-n0.jpg

1258821-n0.jpg

Farlige kniver kan vi overlate til mørkkledde hettegenserfolk som opererer i bygatene...altså innvandrere (såkalte barn) som ikke skal plages.

 

Vanlige folk må selvfølgelig plages i landet der alt skal ødelegges, bare ikke resultatene av Barcelona-avtalen forstyrres sånn at menneskestrømmen inn i landet hindres...

 

Hva med spikke-kniv, tapet-kniv, eller skarp/spiss skrutrekker på 10 tommer?

For den som vil sikre seg litt - ha en stor skrutrekker i hanskerommet eller ved siden av setet, i tilfelle banditter dukker opp.

Endret av clink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det rasistisk å diskutere fakta?
Jeg er ikke rasistisk, bare motstander av store flyktningeflommer, men det er egentlig ikke hovedtema her tenker jeg.
Poenget var galskapen i idiotiske lover som rammer det norske folk helt uten grunn - som dette kniv-bot-tullet.

Endret av Hårek
Fjernet sitat av fjernet innlegg
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det blir uansett for dumt å sidestille en kniv som ligger gjenglemt i hanskerommet med bæring på offentligsted. 

 

Det blir uansett for dumt å tro at en slik kniv  ligger gjenglemt i hanskerommet. 

 

Jeg støtter politiet, som var på stedet, hvilket ingen av oss var!

Endret av ChiaroScuro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...