SlimeteSalamander Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) (Jeg vet ikke om det faktisk er noe galt med PC-en min, men visste ikke hvor jeg skulle poste.) Jeg bygde en ny PC for noen dager siden og tenkte det kunne være lurt å teste den litt og høre her om det ser bra ut. Jeg har ikke overklokket noe eller rørt noe annet. Maskin: Kabinett: Be Quiet! Dark Base Pro 900 Hovedkort: ASUS MAXIMUS X CODE CPU: i7-8700k Kjøler: NZXT Kraken X42 GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming 11GB (Ikke OC-versjonen) RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB PSU: Corsair RM750x SSD: Samsung 860 EVO 250GB OS: Windows 10 64-bit Oppløsning: 2560x1440 GPU Spørsmål 1: Jeg har sett litt høye idle-temperaturer. Etter noen timers bruk kan den bli så høy som 55-60 grader selv om jeg har lukket alle programmer og viftene står på 30%. Hva kan det komme av og er det noe som bør vekke bekymring? Spørsmål 2: Ser Unigine-testen normal ut? Unigine Superposition CPU Cinebench Spørsmål 3: Følgende bilder er av CPU-verdier målt over omtrent ti minutter. Dette er hovedgrunnen til at jeg valgte å legge inn et spørsmål her. Jeg hadde nettopp skrudd på PC-en og gjorde ingenting på den. Dette skjer stadig vekk. Er det normalt at klokkehastigheten skyter til værs slik som dette, selv når jeg lar den stå i fred? Spørsmål 4: CPU-en min kjøles av en Kraken X42. Den kommer med et program som heter CAM som du kan styre viftene med. Jeg installerte alle kablene slik det sto i bruksanvisningen med unntak av viften som skal kobles til radiatoren - den har jeg koblet til viftekontrolleren til kabinettet. Med tanke på at jeg ikke bruker programvaren til å styre kjøleren, vil pumpen fungere som den skal da? Spørsmål 5: CPU-en når omtrent 70-75 grader under gaming. Har kun prøvd Doom 2016 hittil. Begynner ikke det å bli litt varmt? Endret 17. august 2018 av SlimeteSalamander Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Spørsmål 3: Du kan ta en titt på oppgavebehandler, prosesser-fanen, for å finne ut hva som drar. Første ide er evt antivirus og windows update. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 https://benchmark.unigine.com/leaderboards/superposition/1.0/1080p-extreme/single-gpu/page-1 Sjekk den listen ser ikke så ille ut på stock hastighet. Har du reinstallert windows? Prøv å øk viftehastigeten litt. 1 Lenke til kommentar
SlimeteSalamander Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Spørsmål 3: Du kan ta en titt på oppgavebehandler, prosesser-fanen, for å finne ut hva som drar. Første ide er evt antivirus og windows update. Jeg sorterte etter prosessorbruk. Ser ikke ut til at det er noe som krever veldig mye. Hva med din prosessor? Er den klokket lavt hele tiden hvis du ikke holder på med noe? Lenke til kommentar
SlimeteSalamander Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 https://benchmark.unigine.com/leaderboards/superposition/1.0/1080p-extreme/single-gpu/page-1 Sjekk den listen ser ikke så ille ut på stock hastighet. Har du reinstallert windows? Prøv å øk viftehastigeten litt. Nå har jeg reinstallert windows, byttet kjølepasta og koblet opp push/pull på radiatoren. Forhåpentligvis blir tempen bedre, men jeg lurer fortsatt på disse CPU-hastighetene ... Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Helt normalt at frekvensen går opp og ned på CPU å da vil også temperatur gå opp og ned. Så lenge det ikke blir varmere en ca 80 grader, så er du godt innenfor hva som er normalt. Endret 17. august 2018 av TheKims 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 https://www.tomshardware.com/reviews/intel-coffee-lake-i7-8700k-cpu,5252-12.html Her kan du lese litt mer utdypende av en stresstest av CPUn din, og se at med vannkjøler holder den ca 75grader, overklokket til 4,9Ghz, ligger den rett over 90 grader... Så at du ligger på 70-75 grader vil jeg anse som helt normalt under spilling med vanlig luft kjøling 1 Lenke til kommentar
SlimeteSalamander Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Helt normalt at frekvensen går opp og ned på CPU å da vil også temperatur gå opp og ned. Så lenge det ikke blir varmere en ca 80 grader, så er du godt innenfor hva som er normalt. Mulig jeg ikke forstod riktig, men frekvensen går opp og ned konstant selv om jeg ikke bruker PC-en. Tempen blir da ikke særlig høy. Lenke til kommentar
SlimeteSalamander Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 (endret) https://www.tomshardware.com/reviews/intel-coffee-lake-i7-8700k-cpu,5252-12.html Her kan du lese litt mer utdypende av en stresstest av CPUn din, og se at med vannkjøler holder den ca 75grader, overklokket til 4,9Ghz, ligger den rett over 90 grader... Så at du ligger på 70-75 grader vil jeg anse som helt normalt under spilling med vanlig luft kjøling Okei. Kan du si noe om at frekvensen beveger seg så mye opp og ned selv når jeg ikke bruker PC-en til noe? Endret 17. august 2018 av SlimeteSalamander Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Okei. Kan du si noe om at frekvensen beveger seg så mye opp og ned selv når jeg ikke bruker PC-en til noe? Ja, det er vel standarfunksjonen til nye CPUr nå generelt vil jeg tro.. De klokker seg opp automatisk om det er behov for ekstra prosessorkraft og klokker seg ned igjen om det blir for høy varme.. Slik at de alltids klarer å ytemaksimalt... Kan være bare en bakgrunnsprosess som en oppdatering, eller beveging av muspekeren.. Den er ikke for varm, og kan gjøre prosessen 10% raskere ved å klokke seg opp i noen sekunder... Endret 17. august 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
SlimeteSalamander Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Ja, det er vel standarfunksjonen til nye CPUr nå generelt vil jeg tro.. De klokker seg opp automatisk om det er behov for ekstra prosessorkraft og klokker seg ned igjen om det blir for høy varme.. Slik at de alltids klarer å ytemaksimalt... Kan være bare en bakgrunnsprosess som en oppdatering, eller beveging av muspekeren.. Den er ikke for varm, og kan gjøre prosessen 10% raskere ved å klokke seg opp i noen sekunder... Takk. Da er vel alt i orden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå